Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فروش اوراق دولتی همواره یکی از راه های تامین منابع دولت بوده اما در ماه ها و بخصوص هفته های گذشته ارزش اوراق دولتی معامله شده در بازار سرمایه در بسیاری از روزها از ارزش معاملات خرد بازار پیشی گرفته است. بلاتکلیفی مذاکرات و مشخص نبودن وضعیت دلار در آینده و ابهاماتی که همچنان در خصوص بودجه وجود دارد به رکود بازار سرمایه دامن زده و بسیاری از حقیقی های بازار را به نقد کردن سهامشان ترغیب کرده است. همزمان دولت اوراق با درآمد ثابتی را عرضه می کند و برای حقیقی ترسیده از بازار، چه مکانی امن تر از اوراق؟!

چرخش نقدینگی به سمت اوراق با درآمد ثابت

بورس24 : فروش اوراق دولتی همواره یکی از راه های تامین منابع دولت بوده اما در ماه ها و بخصوص هفته های گذشته ارزش اوراق دولتی معامله شده در بازار سرمایه در بسیاری از روزها از ارزش معاملات خرد بازار پیشی گرفته است. بلاتکلیفی مذاکرات و مشخص نبودن وضعیت دلار در آینده و ابهاماتی که همچنان در خصوص بودجه وجود دارد به رکود بازار سرمایه دامن زده و بسیاری از حقیقی های بازار را به نقد کردن سهامشان ترغیب کرده است. همزمان دولت اوراق با درآمد ثابتی را عرضه می کند و برای حقیقی ترسیده از بازار، چه مکانی امن تر از اوراق؟!

سحر فرهمندی مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص افزایش جذب نقدینگی های خرد توسط صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت گفت: بر اساس ابلاغیه جدید سازمان بورس، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موظف هستند حداقل 25 درصد از منابع خود را برای خرید اوراق دولتی در نظر بگیرند. با توجه به این که 75 درصد از حجم کل صندوق های سرمایه گذاری کل کشور که بالغ بر 4،000 هزار میلیارد ریال یعنی معادل 400 هزار میلیارد تومان می باشد، شامل صندوق های درآمد ثابت است بنابراین منابع قابل توجهی از تامین مالی دولت از طریق صندوق های بادرآمد ثابت انجام می شود.

وی افزود: صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید حداقل 40 درصد از اوراقی که دارند، دارای مجوز از سازمان بورس یا ارکان بازار سرمایه یا اوراق منتشر شده توسط دولت باشد که از این 40 درصد حداقل 25 درصد از کل دارایی های صندوق های سرمایه گذاری اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر شده توسط دولت یا تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور است.

او در ادامه با اشاره به تامین منابع مالی دولت از طریق عرضه اوراق در بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال جاری دولت در تلاش است تا کسری بودجه خود را از طریق عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تامین نماید. از طرفی بازار سرمایه اوضاع چندان مطلوبی ندارد. به نحوی که دچار رکود شده و افت شدید را نیز متحمل شده است. بنابراین اکنون تنها گزینه ای که در دست دولت است همین انتشار اوراق در بازار سرمایه است.

فرهمندی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه اوراق دولتی بر روند نزولی بازار سرمایه فشار مضاعفی را ایجاد کرده یا خیر، گفت: در واقع رکود در بازار سرمایه هر چند سال یکبار رخ می دهد و این اتفاق جدیدی نیست. ضمن این که ریزش بازار از قبل قابل پیش بینی هم بود. در زمان ریزش بازار آن طور که باید از بازار حمایت نشد و از طرفی یکسری ابزارها تعریف شد که چندان کارآمد نبودند و متاسفانه افت ها و نوسانات منفی که طی چند ماه اخیر در بازار اتفاق افتاد سهامداران را وحشت زده کرد. مشابه این اتفاق در سال 92 نیز رخ داد که بعد از آن رکود بازار در سال های 93،94 و حتی 95 ادامه یافت.

او اضافه کرد: در دوره های رکود بازار صندوق های با درآمد ثابت جذابیت زیادی به دست می آورند. از طرفی در سایر بازارهای موازی نیز یا ثبات داریم یا روند کاهشی است. عدم جذابیت در سایر بازارها نیز به جذابیت صندوق های با درآمد ثابت افزوده است. بالاتر بودن بازدهی صندوق های با درآمد ثابت نسبت به سود سپرده های بانکی در کنار سایر عوامل یاد شده موجب شده تا نقدینگی به سمت این صندوق ها در جریان باشد.

در پایان از فرهمندی پرسیدیم که به نظر شما آینده بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ آیا همانند تجربه قبلی رکود فعلی نیز به سال های آینده تسری خواهد یافت؟ وی تصریح کرد: به نظر می رسد بازار تا پایان سال جاری بر همین منوال ادامه یابد و نقدینگی به سمت سرمایه گذاری های با درآمد ثابت در جریان باشد و به نحوی این شرایط کجدار و مریز تداوم خواهد داشت. اما در مالی رفتاری پدیده هایی وجود دارد که به آن پدیدهای غیر عقلایی گفته می شود یکی از آنها اثر تغییر دولت است. انتظار می رود سال آینده به دلیل انتخابات ریاست جمهوری که پیش رو داریم وضعیت بازار سرمایه قبل از برگزاری انتخابات بهبود یابد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24