Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، صنعت سیمان در تلاش است تا ضمن گرفتن مجوز افزایش نرخ این محصول، از طریق آزادسازی یا متعادل سازی قیمت سیمان یکبار برای همیشه مشکلاتی که در زمینه قیمت گذاری وجود دارد را حل کند.

قیمت گذاری دستوری سیمان تا پایان امسال لغو می شود؟

بورس24 : بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، صنعت سیمان در تلاش است تا ضمن گرفتن مجوز افزایش نرخ این محصول، از طریق آزادسازی یا متعادل سازی قیمت سیمان یکبار برای همیشه مشکلاتی که در زمینه قیمت گذاری وجود دارد را حل کند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی سیمان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تغییرات احتمالی که پیش روی نحوه قیمت گذاری سیمان قرار دارد، گفت: ما چند الگوی پیشنهادی در خصوص قیمت گذاری سیمان به وزارت صمت ارائه کردیم. الگوهای پیشنهادی ما بیشتر در زمینه بحث شناور بودن قیمت گذاری سیمان و همچنین بحث آزادسازی نرخ این محصول است. در حال حاضر پیشنهادات ارائه شده ما در مرحله بررسی کارشناسی توسط وزارت صمت قرار دارد.

وزارت صمت نگران وارد شدن شوک به بازار سیمان؛ انجمن صنفی تعهد می دهد شوکی به بازار وارد نشود

وی افزود: نگرانی وزارت صمت این است که در پی اعمال پیشنهادات ارائه شده به بازار سیمان شوک وارد شود اما ما این تعهد را دادیم که شوکی به بازار وارد نخواهد شد. دلیل ما برای دادن این اطمینان این است که مقدار تولید سیمان در کشور ما بسیار بیشتر از مقدار مصرف آن است.

او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر حدود 88 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور وجود دارد. در صورتی که در بهترین حالت مصرف سیمان در داخل کشور حدود 63 تا 65 میلیون تن است. بنابراین اگر آزادسازی قیمت سیمان اتفاق بیافتد یا قیمت سیمان واقعی شود به مصرف کننده نهایی فشاری وارد نخواهد آمد و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. ما همراه با پیشنهادات ارائه شده این تعهد را نیز دادیم که بازار سیمان دچار شوک نخواهد شد.

قیمت گذاری سیمان توسط صنعت تهاجمی نیست؛ تعادلی است

شیخان تاکید کرد: اگر قیمت سیمان آزاد شود صنعت سیمان خودش قیمت گذاری را انجام خواهد داد. قیمت گذاری صنعت سیمان به صورت تهاجمی نیست بلکه متعادل خواهد بود. امروز می بینیم که قیمت سیمان در بازار در مقایسه با قیمت آن درب کارخانه تفاوت فاحشی دارد. قیمت گذاری صحیح و درست می تواند این تفاوت قیمت را کاهش دهد.

اختلاف قیمت بیش از 21 هزار تومانی سیمان درب کارخانه تا بازار آزاد

وی افزود: اگر قیمت یک کیسه سیمان درب کارخانه با احتساب ارزش افزوده حدود 16،700 تومان است برای مصرف کننده نباید حدود 37 تا 38 هزار تومان باشد. بلکه باید تعادلی در این قیمت ها برقرار شود. این تعادل فقط با آزادسازی قیمت یا منطقی شدن قیمت سیمان برقرار می شود.

دبیر انجمن صنفی سیمان در ادامه گفت: اگر متعادل سازی قیمت سیمان اتفاق بیافتد با توجه به این که در صنعت سیمان ظرفیت سازی بالایی در بخش تولید انجام شده بنابراین ضمن این که شوکی به بازار وارد نخواهد آمد در رقابت داخلی نیز کاهش خواهد یافت. وزارت صمت به این موضوع توجه داشته باشد که با قیمت گذاری منطقی یا آزادسازی قیمت حتما هر دو طرف تولیدکننده و مصرف کننده سود خوبی خواهند برد. یعنی مصرف کننده قطعا سیمان را با قیمت مناسبتری تهیه خواهد کرد و تولید کننده نیز منتفع خواهد شد. به این صورت که قطعا بخشی از گپی که بین قیمت فروش درب کارخانه تا بازار آزاد است به تولید کننده می رسد. یعنی بخشی از حاشیه بازار به تولید خواهد رسید و بخشی از آن به مصرف کننده می رسد.

شیخان تاکید کرد: در نتیجه واقعی سازی یا آزادسازی قیمت سیمان قطعا دلالی دچار مشکل خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که این اتفاق بیفتد. برای این که وزارت صمت با پیشنهاد ما موافقت کند خوشبین هستیم و درصدد هستیم که حتما تا پایان سال جاری تکلیف این موضوع مشخص شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24