Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا مجلس مصوب کرده که نرخ سوخت واحدهای پالایشی، پتروشیمی و فولادسازان معادل ٣٠ درصد از نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها باشد. این افزایش نرخ سوخت باعث ایجاد هراس در فعالان بازار سرمایه شد اما محاسبات نشان می دهد این افزایش نرخ سوخت، تاثیر بسیار کوچکی بر سود شرکت ها دارد و قابل چشم پوشی است.

ترس بی‌دلیل بازار از افزایش نرخ سوخت واحدهای فولادی، پالایشی و پتروشیمی

بورس24 : اخیرا مجلس مصوب کرده که نرخ سوخت واحدهای فولادی، پالایشی و پتروشیمی معادل 30 درصد از نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها باشد. این افزایش نرخ سوخت باعث ایجاد هراس در فعالان بازار سرمایه شد اما محاسبات نشان می دهد این افزایش نرخ سوخت، تاثیر بسیار کوچکی بر سود شرکت ها دارد و قابل چشم پوشی است.

سید محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص افزایش نرخ سوخت گاز در بودجه ۱۴۰۰ به خبرنگار بورس24 گفت: سال ۹۱ - ۹۲ مجلس قانونی را تصویب کرد که بین نرخ سوخت و نرخ خوراک تفاوت قائل شود، که برای نرخ خوراک فرمولی در نظر گرفته شد تا بر طبق آن ماهانه به شرکت های پتروشیمی، سیمانی پالایشی و شرکت هایی که خوراک شان گاز است، اعلام می شود و طبق آن باید پرداخت کنند.

وی افزود: بر همان اساس در آن سال، نرخ گاز سوخت ، ۱۳۲ تومان و این نرخ طی ۸ سال به ۲۶۵ تومان رسید، حال اینکه، نرخ خوراک در حال حاضر ۱۱۰۰ تومان است که اگر بخواهیم نسبت بگیریم، (۲۶۵ تقسیم بر ۱۱۰۰ تومان) ۲۳ درصد در حال حاضر خواهد بود.

او گفت: طبق بودجه ۱۴۰۰، مجلس این نرخ را ۳۰ درصد نرخ گاز در نظر گرفته که 6 ماه اول سال به دلیل گرمای هوا خود به خود آن نرخ پایین تر است و ۶ ماه دوم سال که فصل سرما است، نرخ بالاتر محاسبه‌ می شود و دیگر از حالت ثابت خارج می شود.

موسوی گفت: حال طبق محاسبات این نرخ از ۲۳ درصد به ۳۰ درصد می رسد که تاثیر خاصی روی شرکت ها نخواهد داشت و سودآوری شان را خیلی تحت تاثیر قرار نمی دهد. البته روی شرکت هایی که خوراک گاز دارند، اثرگذارتر است. درشرکت هایی که خوراک مایع دارند، مانند پتروشیمی شازند تاثیر آن خیلی کم است. چون اصلا خوراک ندارد و عملا تاثیر گذار نیست. شاید به ۱ ریال از پول آن هم نرسد، این عدد خیلی کمی است و اصلا برای بازار قابل توجه نیست.

وی گفت: طی چند هفته گذشته بحث شده بود که دولت می خواهد، این نرخ ۲۶۰ تومان را به ۲۰۰۰ تومان برساند. بازار از این عدد ترسیده بود ولی با این حال با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت هایی همچون فملی، فولاد خوزستان، یا حتی زاگرس عددهای بالایی است، باز هم تاثیر گذاری شان نهایت حدود ۱۰ درصد سود شان می شد که در نهایت هم حدود ۲ درصد بهای تمام شده پتروشیمی افزایش می یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24