Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : بررسی ها نشان می دهد که عرضه و فروش اوراق با درآمد ثابت دولتی در بازار سرمایه طی ماه های گذشته شدت بیشتری گرفته است. از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه نسبت معاملات اوراق با درآمد ثابتی که توسط دولت در بازار سرمایه عرضه می شد در مقایسه با ارزش کل معاملات سهام تقریبا کم بود اما از آبان ماه تا کنون حجم عرضه این اوراق در بازار افزایش یافته است. به طوری که ارزش معاملات اوراق دولتی که در بازار سرمایه فروخته شده در کل آبان ماه تقریبا نصف کل ارزش معاملات بازار سهام بود. در آذر ماه این نسبت به ٠،١۶ درصد رسید. در دی ماه معادل یک سوم بود و در بهمن ماه از نصف ارزش معاملات سهام نیز عبور کرد. به بیان دیگر از آبان ماه تاکنون دولت در حالی بیش از ٣٨۵ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه و منفعت خود را در بازار سرمایه عرضه و اقدام به جذب نقدینگی از این محل کرده که مجموع کل ارزش معاملات خرد در ۴ ماه گذشته ١٠٣١ هزار میلیارد تومان بود. به تعبیری واضح تر اکنون نیز کسانی که پول خود را در اوراق مرابحه و منفعت برده اند ، در حال تامین مالی دولت هستند.

بازار سهام نصف شده و ما همچنان در حال تامین مالی دولت هستیم!!

بورس24 : دوره رشد طلایی بازار از 26 اسفند ماه آغاز شد. زمانی که شاخص کل در محدوده 500 هزار واحد قرار داشت و بهای هر دلار در حدود 15 هزار تومان بود. پس از آن که روند صعودی پرشتاب بازار در روزهای پایانی اسفند ماه 98 کلید خورد شاخص کل تا 21 اردیبهشت ماه به ارتفاع 1 میلیون و 43 هزار واحد رسید. یعنی تقریبا در طول دو ماه بازار به طور متوسط 100 درصد بازدهی داد. سپس چند روز استراحت کرد تا انرژی تازه ای برای ادامه روند افزایشی خود به دست آورد. تا دهم خرداد ماه بازار اندکی اصلاح شد و شاخص تا حدود 973 هزار واحد کاهش یافت. از این زمان به بعد ادامه روند صعودی بازار تقریبا بدون وقفه و بسیار پرشتاب تر از صعودهای قبلی بود. به طوری که تا 19 مرداد ماه شاخص کل به بالای ارتفاع 2 میلیون واحد رسید. در این زمان دلار تا محدوده 21 هزار تومان رشد کرده بود.

آغاز دوره ریزش و خروج نورچشمی ها از بازار سرمایه

از 20 مرداد ماه برگ جدیدی در دفتر بازار ورق خورد اما به جز عده معدودی که از بازار خارج شدند، مابقی افت بازار را به حساب اصلاح موقتی به منظور جمع آوری انرژی برای تداوم رشد گذاشتند و در بازار ماندند. بعدها دولت اعلام کرد که از محل درآمدهای سرمایه گذاری در بورس مبلغ قابل توجهی از منابع مورد نیاز خود را تامین کرده است!

تشکیل کف های حمایتی جدید، هر بار پایین تر از قبلی

در روند ریزشی بازار نیز شاهد استراحت شاخص در نقاط مختلف و ایجاد سطوح حمایتی بودیم. اولین کف شاخص در دوره ریزش سوم شهریور ماه و در محدوده 1 میلیون و 607 هزار واحد تشکیل شد. در این دوره دلار همچنان روند صعودی داشت.

دومین کف حمایتی شاخص کل 19 شهریور ماه و در محدوده 1 میلیون و 546 هزار واحد بسته شد. کف بعدی هشتم مهر ماه و در محدوده 1 میلیون و 483 هزار واحد ایجاد شد. چند روز بعد یعنی 27 مهر ماه دلار به سقف قیمتی تاریخی خود یعنی محدوده 31 هزار و 800 تومان رسید و باز هم روند نزولی بازار سرمایه ادامه یافت. شاخص کل تا محدوده 1 میلیون و 278 هزار واحد کاهش یافت و 7 آبان ماه در این محدوده کف حمایتی بعدی خود را تشکیل داد. در همین زمان دلار هم کم کم با کاهش قیمت همراه می شد.

کف حمایتی بعدی شاخص کل بیستم آبان ماه و در ارتفاع 1 میلیون و 211 هزار واحد ایجاد شد. با رسیدن به این سطح بازار برای صعود خیز برداشت. صعودی که تا 22 آذر ماه ادامه داشت و شاخص را تا محدوده 1 میلیون و 535 هزار واحد بالا برد.

اما بعد از این رشد کوتاه مدت بازار تصمیم گرفت یک بار دیگر در مدار نزول قرار گرفته و به ریزش خود ادامه دهد. این بار کاهش قیمت دلار هم روند کلی بازار را همراهی کرد. در حالی که شاخص کل در پایانی ترین روز از دی ماه تا حدود 1 میلیون و 129 هزار واحد کاهش یافت بهای دلار نیز تا 21 هزار و 700 تومان افت کرد. اما این پایین ترین سطحی بود که دلار پس از اصلاح تجربه کرد.

روند نزولی بازار سرمایه و البته شاخص کل در حالی همچنان ادامه دارد که بهای دلار هم اکنون در محدوده 25 هزار تومان در حال تثبیت است. در این روند نزولی شاخص 18 بهمن ماه کف دیگری را در محدوده 1 میلیون و 135 هزار واحد تشکیل داد که می توان گفت پایین ترین سطحی بود که در این دوره نزولی تجربه کرد.

بیش از نیمی از منابعی که در نیمه نخست سال به بازار تزریق شده خارج شده است

پس از آن تصویب قانون دامنه نوسان نامتقارن موجب شد تا بازار برای کمتر از یک هفته در مسیر صعود قرار بگیرد و شاخص کل به بالای ارتفاع 1 میلیون و 260 هزار واحد برسد. اما یک روز از اجرای این قانون گذشت و بازار با فشار عرضه های زیادی مواجه شد. فشاری که به دلیل همین قانون دامنه نوسان نامتقارن نسبت به گذشته عمر بیشتری دارد. به طوری که از هفته گذشته تا کنون که 6 روز معاملاتی را پشت سر گذاشته ایم شاخص کل تنها 37 هزار واحد معادل کمتر از 3 درصد اصلاح شده، یعنی در هر روز تقریبا 6 هزار واحد کاهش یافته است. حال آن که در آخرین صعود کوتاه مدت بازار که 4 روز معاملاتی به طول انجامید و شاخص کل از 1 میلیون و 135 هزار واحد به بالای 1 میلیون و 260 هزار واحد رسید، شاهد رشد بیش از 11 درصدی معادل حدود 130 هزار واحدی شاخص کل بودیم. یعنی بیش از 32 هزار واحد افزایش در هر روز.

از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه سهامداران خرد در مجموع بالغ بر 119 هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سرمایه کرده بودند که پس از ورود بازار به دوره ریزش و تاکنون حدود 65 هزار میلیارد تومان از آن را از بازار خارج کردند. اما مقصد این نقدینگی که از بازار سرمایه خارج شده کجاست؟

تیر خلاص به بازار سهام؟

بررسی ها نشان می دهد که عرضه و فروش اوراق با درآمد ثابت دولتی در بازار سرمایه طی ماه های گذشته شدت بیشتری گرفته است. از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه نسبت معاملات اوراق با درآمد ثابتی که توسط دولت در بازار سرمایه عرضه می شد در مقایسه با ارزش کل معاملات سهام تقریبا کم بود اما از آبان ماه تا کنون حجم عرضه این اوراق در بازار افزایش یافته است. به طوری که ارزش معاملات اوراق دولتی که در بازار سرمایه فروخته شده در کل آبان ماه تقریبا نصف کل ارزش معاملات بازار سهام بود. در آذر ماه این نسبت به 0،16 درصد رسید. در دی ماه معادل یک سوم بود و در بهمن ماه از نصف ارزش معاملات سهام نیز عبور کرد.

به بیان دیگر از آبان ماه تاکنون دولت در حالی بیش از 385 هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه و منفعت خود را در بازار سرمایه عرضه و اقدام به جذب نقدینگی از این محل کرده که مجموع کل ارزش معاملات خرد در 4 ماه گذشته 1031 هزار میلیارد تومان بود.

به تعبیری واضح تر اکنون نیز کسانی که پول خود را در اوراق مرابحه و منفعت برده اند ، در حال تامین مالی دولت هستند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • abolghasem mohamadi
    abolghasem mohamadi

    عالی بود . قابل توجه تحلیلگرهاکه رفتارشان شبیه نوازندگان کشتی تایتانیک است .

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24