Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اشکالاتی که در نحوه واگذاری خصوصی سازی هپکو به افراد دارای اهلیت وجود داشت موجب شد تا شرکتی که زمانی در حدود ٣ هزار دستگاه در سال تولید داشت در سال ٩٧ کلا ۴٨ دستگاه تولید کند و از سال ٩٨ به بعد دیگر هیچ تولیدی نداشته باشد. بعد از این واگذاری های نادرست به بخش خصوصی، مشکلات شرکت هپکو آغاز شد و در سال های اخیر به اوج خود رسید.

درباره شرکتی که چند روزی است سنگین ترین صف فروش را در فرابورس دارد؛ هپکو

بورس24 : شرکت هپکو اولین و بزرگ ترین کارخانه تولید ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و همچنین در خاورمیانه بود اما خصوصی سازی این شرکت در سال 86 موجب شد تا سرنوشت آن دگرگون شود. واگذاری هپکو به شرکتی خصوصی مشکلات و دردسرهای زیادی را برای این شرکت و کارگران آن به همراه داشت که از مهمترین آن ها می توان به مشکلات خط تولید، تعویق اقساط و همچنین عقب افتادن دستمزد کارگران آن اشاره داشت.

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ با مشارکت بنیاد پهلوی در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس شد. از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت کرد. تولید محصولات این شرکت از سال 54 با 500 دستگاه آغاز شد و در دوران جنگ و بخصوص در سال 63 با تولید 2،730 دستگاه در سال به اوج فعالیت خود رسید. از سال 70 تحقیق و توسعه محصولات شرکت آغاز شد.

در پی اجرای سیاستهای اصل ۴۴ شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد؛ واگذاری که از همان ابتدا با اما و اگر ها و ابهامات زیادی همراه بود. هپکو در آن سال 20 میلیارد تومان سود خالص به صندوق دولت می داد. پس از واگذاری نادرست شرکت به بخش خصوصی، سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل نرخ فروش محصولات شرکت در چند مرحله تا حدود 35 درصد افزایش یافت و این امر موجب شد تا زمینه لازم برای واردات محصولات ارزان قیمت خارجی فراهم شود. تا جایی که بر اساس آمار گمرک از سال 87 تا 92 حدود 22 هزار دستگاه مشابه محصولات هپکو به کشور وارد شد.

شرکتی که زمانی 70 درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار داشت در سال 91 تنها 18 درصد از نیاز بازار را تامین می کرد. در همین حال که هپکو سهم بازار خود را از دست می داد هیات مدیره این شرکت به خود پاداش می دادند. این در حالی بود که نه شرایط عملیاتی هپکو مطلوب بود و نه حقوق کارگرانش پرداخت می شد.

این مشکلات موجب شد تا مالکیت آن در سال 95 از شرکت واگن سازی کوثر گرفته شده و به شرکت هیدرو اطلس واگذار شود؛ شرکتی که رقیب هپکو بود. این واگذاری با رقم 216 میلیارد تومان انجام شد اما نحوه پرداخت این مبلغ موجب تعجب همگان شد. اسدالله احمدپور بعنوان سهامدار دوم معرفی شد و با پرداخت دو فقره چک 5 میلیون تومانی که مجموعا به 10 میلیون تومان رسید شرکت هپکو را خریداری کرد!

کار به جایی رسید که محصولات هیدرو اطلس که همگی وارداتی بودند با رنگ جدید و درج آرم هپکو به عنوان محصولات جدید هپکو روانه بازار شد. این در حالی بود که از نیمه دوم سال 96 واردات ماشین آلات معدنی و راه سازی در رده تولید هپکو ممنوع اعلام شده بود!

اشکالاتی که در نحوه واگذاری خصوصی سازی هپکو به افراد دارای اهلیت وجود داشت موجب شد تا شرکتی که زمانی در حدود 3 هزار دستگاه در سال تولید داشت در سال 97 کلا 48 دستگاه تولید کند و از سال 98 به بعد دیگر هیچ تولیدی نداشته باشد. بعد از این واگذاری های نادرست به بخش خصوصی، مشکلات شرکت هپکو آغاز شد و در سال های اخیر به اوج خود رسید. مشکلاتی که موجب شد تا کارگران آن چندین بار دست به اعتراض بزنند. کارگرانی که می گویند مهمترین مطالبه آن ها بازگشت تولید به کارخانه است.

حضور هپکو در بازار سرمایه

اما سهام شرکت هپکو کی وارد بازار سرمایه شد و از آن زمان تا کنون چه سرنوشتی را به همراه داشت؟ در سال 82 یعنی سه سال قبل از خصوصی سازی هپکو سهام این شرکت به ارزش 70 میلیارد و 400 میلیون تومان در بورس قیمت گذاری شد.

در ابتدای زمستان سال گذشته بهای هر سهم هپکو در بازار سرمایه در حدود 120 تومان بود و از همین محدوده روند صعودی خوبی را آغاز کرد و در عرض حدودا دو و نیم ماه به حدود 460 تومان رسید. از نیمه دوم اسفند ماه 98 تا اوایل اردیبهشت ماه امسال تا محدوده 300 تومان اصلاح شد اما پس از این ریزش 35 درصدی یکبار دیگر مسیر صعود را در پیش گرفت. این بار توانست در مدت دو ماه از سقف قبلی قیمت خود نیز عبور کرده و بازدهی بیش از 90 درصدی بدهد. نماد تپکو پس از آن که در اواسط تیر ماه خود را به محدوده 600 تومان نزدیک کرد 24 تیر ماه توسط ناظر بازار و به تشخیص شرکت فرابورس به حالت تعلیق درآمد.

تعلیق این سهم در ماه های گذشته که بازار در مسیر اصلاح قرار داشت بارها به دلیل عدم رفع ابهام، تمدید شد. تا این که سرانجام در روز شنبه 25 بهمن ماه نماد هپکو در قیمت 547 تومان اجازه بازگشایی یافت. حالا فروشندگان از ابتدای هفته جاری تا کنون صفهای فروش چند صد میلیون سهمی برایش تشکیل داده اند. در حالی که امروز دوشنبه 27 بهمن ماه هپکو در قیمت 543 تومان صف فروش بیش از 880 میلیون سهمی را به یدک می کشد از ابتدای هفته تا کنون کمتر از 21 میلیون از سهام آن خریدار داشته است.

قول هایی که به هپکو داده شد؛ از وعده تا واقعیت

بازگشایی نماد تپکو در بازار سرمایه پس از انتشار اطلاعیه هایی از سوی شرکت در سایت کدال انجام شد. اطلاعیه هایی که خبرهای خوشی را برای هپکو به همراه داشت. بر مبنای شفاف سازی های منتشر شده در کدال قول های مساعدی داده شده تا پنچ تفاهم نامه همکاری هپکو با شرکتهای ملی مس، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو به همراه صندوق سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی و نیز خانه معدن ایران مبنی بر تولید 900 دستگاه راهسازی منعقد شود. البته هپکو اعلام کرده که این تفاهم نامه ها صرفا در حد قول است و با توجه به این که تا کنون قرارداد یا سفارشی که منجر به قرارداد شود به شرکت هپکو داده نشده و هیچگونه تراکنش مالی هم صورت نپذیرفته بنابراین ارزش حقوقی و مالی نداشته و برای طرفین تعهدآور نیست.

شرکت همچنین در خصوص اعلام موافقت وزیر اقتصاد با تهاتر بدهی های بانکی هپکو اعلام کرد که در پی تماسی که با دفتر وزیر اقتصاد گرفته شده این دفتر خبر مربوطه را تائید کرده اما فعلا به غیر از این مورد خبر موثق دیگری در این خصوص در دست نیست.

در ماه های گذشته که نماد تپکو متوقف بود رویداد بااهمیت دیگری نیز رخ داد که شرکت توسط اطلاعیه ای در سایت کدال از آن پرده برداشت. بر مبنای این افشاگری سهام سازمان خصوصی سازی در شرکت هپکو یعنی 11،036،189،615 سهم معادل 52،25 درصد از سهام هپکو به مبلغ 61،692،299 میلیون ریال به سازمان تامین اجتماعی انتقال یافته است.

در تازه ترین گزارش های مالی شرکت که مربوط به صورت های مالی دوره 9 ماهه سال جاری است هر سهم هپکو با 56 ریال زیان همراه شده است. این در حالی است که زیان کل سال 98 تپکو برابر با 28 ریال به ازاء هر سهم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24