Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در جلسه شنبه شب هجدهم بهمن ماه شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد تا دامنه نوسان سهم ها از شنبه آینده یعنی ٢۵ بهمن ماه تغییر کند. بر اساس این تصمیمات مقرر شد تا دامنه نوسان از منفی ٢ درصد تا مثبت ۶ درصد باشد. این موضوع به آن معناست که اگر سهمی صف فروش شود حداکثر روزی ٢ درصد افت قیمت را متحمل خواهد شد اما اگر صف خرید شود می تواند تا مثبت ۶ درصد رشد کند.

مزایا و معایب تصمیمات شورای عالی بورس در خصوص دامنه نوسان نامتقارن

بورس24 : در جلسه شنبه شب هجدهم بهمن ماه شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد تا دامنه نوسان سهم ها از شنبه آینده یعنی 25 بهمن ماه تغییر کند. بر اساس این تصمیمات مقرر شد تا دامنه نوسان از منفی 2 درصد تا مثبت 6 درصد باشد. این موضوع به آن معناست که اگر سهمی صف فروش شود حداکثر روزی 2 درصد افت قیمت را متحمل خواهد شد اما اگر صف خرید شود می تواند تا مثبت 6 درصد رشد کند.

به رغم این که این تصمیم به نوعی دخالت در روند بازار محسوب می شود اما می تواند به کندتر شدن روند اصلاحی بازار کمک زیادی کند و در مقابل به شتاب افزایشی شدن بازار بیافزاید. در واقع می توان اینطور تعبیر کرد که اگر سهمی سه روز پشت سر هم صف فروش باشد و هر سه روز منفی کامل بخورد بخش قابل توجهی از افت قیمتی که در این سه روز تحمل کرده را می تواند با یک روز صف خرید جبران کند.

در خصوص تاثیر این تصمیمات بر تمایل به نوسانگیری دو دیدگاه متفاوت در بین تحلیلگران بازار سرمایه وجود دارد. برخی معتقدند این تغییرات می تواند به افزایش نوسانگیری کمک کند. زیرا احتمال منفی کامل خوردن قیمت و البته متضرر شدن معامله گر 2 درصد است اما از دامنه منفی تا مثبت کامل 8 درصد فاصله دارد و این مساله می تواند استقبال بیشتری از نوسانگیری را به همراه داشته باشد. اما در طرف مقابل، برخی از تحلیلگران بر این باورند که تغییراتی که قرار است در دامنه نوسان سهم ها ایجاد شود، میل به افزایش قیمت ها و به تبع انگیزه های سهامداری کردن و نگهداری سهم با دیدگاه بلند مدت تر را زیاد می کند.

تصمیمات اخیر شورای عالی بورس باید موقتی باشد

در همین خصوص با محمد علی احمدزاد اصل، یکی از خبرگان بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم. او در پاسخ به خبرنگار بورس24 درباره اثرات تصمیمات شورای عالی بورس در خصوص تغییر در دامنه نوسان سهم ها ابراز داشت: اگر این تصمیمات جنبه هدایتگری داشته باشد، بتواند هیجانات بازار را کنترل کند و جلوی التهابات بازار را بگیرد و البته اگر به صورت موقت باشد قابل قبول است اما اگر به صورت مداوم باقی بماند و زمینه دخالت نهاد ناظر را بر کلیات بازار سرمایه فراهم نماید، نامطلوب خواهد بود و در بلند مدت به ضرر بازار سرمایه منتهی خواهد شد.

او در ادامه تصریح کرد: هر گونه مداخله در بازار چه در روند صعودی و چه در روند نزولی زیانبار است. بنابراین اعمال تصمیمات اخیر از سوی شورای عالی بورس نباید در بلند مدت تداوم داشته باشد.

وی با مخاطب قرار دادن نهاد ناظر بازار اظهار داشت: نهاد ناظر بازار باید دقت داشته باشد که کلیه ابزارهایی که از آن استفاده می کند تا تغییراتی در بازار ایجاد شود در راستای جهت دهی بازار، رونق دهی و جلوگیری از التهاب و همچنین کنترل هیجانات باید باشد. اگر اینگونه است می توانیم به اثربخش بودن این مقررات در کوتاه مدت امیدوار باشیم.

احمدزاد اصل بیان داشت: اثربخش بودن این مقررات در بلند مدت منوط به این است که این تصمیمات اسباب دخالت نهاد ناظر را در آینده بازار سرمایه فراهم ننماید. به یاد داشته باشیم که نهاد ناظر مداخله گر نیست، بلکه ناظر است. بازار باید خودش به تعادل برسد.

وی افزود: امیدواریم این تغییرات بتواند بازار را به آرامش رسانده و اعتماد از دست رفته را دوباره احیا کند.

نیاز شدید بازار به یک شوک مثبت

این کارشناس خبره بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با فرض بر این که تغییرات دامنه نوسان کوتاه مدتی باشد، آیا بازار سرمایه در شرایطی قرار گرفته که بتواند مجددا وارد مسیر صعودی باثباتی شود، گفت: دقت داشته باشیم که در دومین روز از انتشار خبر مربوط به دامنه نوسان سهم ها شاخص هموزن منفی شد. بنابراین به نظر می رسد بازار علاوه بر چنین تصمیماتی به شوک های دیگری هم نیاز داشته باشد تا بتواند روند افزایشی باثباتی پیدا کند. با یاد داشته باشیم که هر گاه که در چنین شرایطی قرار داشتیم یک شوک توانسته بازار را نجات دهد. امیدواریم این بار نیز این شوک در جهت مثبت بازار را مورد هدف قرار دهد. در غیر این صورت روی این قوانین و مقررات باید به صورت موقت و کوتاه مدت حساب کنیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24