Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون مدیرعامل بانک تجارت گفتاز شرکت هایی که در سالهای قبل سود نداشته و در سال جاری به سودآوری رسیده اند می توان به آرتا تجارت اشاره کرد که پیش بینی می شود ۵٠ میلیارد تومان سود بسازد. از سویی سیمان مهریز تقریبا حدود ۶٠ میلیارد تومان در سال جاری سود خواهد ساخت.

شرح حالی از بانک تجارت و زیرمجموعه هایش

بورس24 : نشست خبری بانک تجارت با اصحاب رسانه به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست ابتدا محمود صفرزاده معاون مالی بانک تجارت گفت: مجموعه سپرده های ریالی از اسفند سال 96 با 22 درصد رشد رو به رو است و به 1281 میلیارد ریال رسیده است. در مجموع در خصوص سپرده های ریالی رشد 41 درصدی را شاهد هستیم. همچنین مانده جاری بانک بدهکار بوده و 310 هزار میلیارد ریال است و در بازار بین بانکی در حال گردش است. سهم سپرده های غیر هزینه ای بانک در اسفند 97 به 22.8 درصد، در اسفند 98 به 32.8 درصد و آذر 99 به 35.5 درصد رسید. از سویی نرخ جذب سپرده ها که یک حاشیه امن محسوب می شود این ضریب کاهش پیدا کرده و به 9.5 درصد رسید که حاشیه سود امن را برای بانک به ارمغان آورد.

او در ادامه افرود: از کیک سپرده ای بانک ها سهم گرفتیم و در آذر 99 به 17.7 درصد رسید. (از سپرده های ریالی بانک های بزرگ). سهم سپرده های کم هزینه ریالی در آذر ماه 99 به 19.6 درصد رسید. مجموع خالص تسهیلات و مطالبات از سال 96 با 120 درصد رشد به 1021 هزار میلیارد ریال رسیده و تقریبا 50 درصد مجموع مصارف بانک به تسهیلات تخصیص پیدا کرده و 6 خالص مطالبات و 30.8 درصد خالش مطالبات از دولت بانک تجارت است.

وی بیان کرد: نسبت تسهیلات غیر جاری در کنار کاهش نرخ هزینه به بانک تجارت کمک کرد تا به سود برسد. این نسبت به 6.3 درصد در آذرماه 99 رسید. همچنین نسبت کفایت ذخایر بانک نشان دهنده میزان ریسک بانک است که در سال 97 به 50 درصد و در آذرماه سال 99 به 71.2 درصد رسید که در بین بانک های بورسی از بهترین نسبت ها است. باید بگویم که سهم تعهدات اعتبارات اسنادی ریالی بانک تجارت بین 5 بانک بزرگ کشور به 46.7 درصد در آذرماه سال 99 رسید.

صفرزاده گفت: خالص درآمد تسهیلات در آذر ماه 96 زیان بوده ایم که در سال 97 به سود رسید و در سال 99 به 52091 میلیارد خالص درآمد ما در این بخش بوده است. خالص درآمد کارمزد بانک نیز با افزایش رو به رو بوده است. در حقیقت مجموع درآمدهای عملیاتی بانک در آذر ماه 1399 به 100 هزار میلیارد رسید این درآمد در سال 96 زیان بوده است. شرکت در آذر 97 توانست از زیان خارج شود و تا سال 99 روند سودآوری رشد داشته است.

در ادامه هیبت اله سمیع معاون مدیرعامل بانک تجارت بیان کرد: عمده دارایی های بانک مربوط به مطالبات بانک بوده که مشخص نیست چه زمانی وصول شود. اگر وصول شود به سیستم تسهیلات دهی باز می گردد. دارایی های مازاد به زودی نقد شده و به چرخه تسهیلات دهی بر خواهند گشت.

وی گفت: بانک تجارت برخی از شعب خود را می بندد که بلافاصله برای این املاک مازاد خود اقدام خواهد کرد، بخش بزرگی از این املاک موارد تملیکی هستند که بانک تملیک املاک به ویژه واحدهای صنعتی گام آخر باشد بانک تلاش می کند که آن فعالیت های تولیدی ادامه داشته باشند و به کمک آنها برود. در نهایت اگر نشد تملیک خواهد شد.

او افزود: 6220 میلیارد وجوه حاصل از فروش های املاک مازاد تاکنون بوده ،39 ملک صنعتی، 157 ملک صنعتی تملیکی و چهار مورد سرقفلی تاکنون به فروش رفته است. املاک زیادی برای بانک وجود دارد که مستندسازی کرده و برخی املاک به مزایده گذاشته شده و این رویه ادامه دارد. بانک تجارت در این حوزه تکالیف قانونی خود را انجام داده است. املاک مازاد گاها نقد و گاها به صورت اقساط است این وجود در کنار نقدینگی بانک مصرف می شود که صرف اعطای تسهیلات می شود.

وی بیان کرد: حوزه سرمایه گذاری بانک ها چند سالی است که به دنبال بهینه سازی هستند تا افزایش آنها، ما در بانک تجارت چند مسیر را حرکت کرده ایم. با توجه به اینکه یکسری شرکت تملیک شده بود و مشتری برای آن پیدا نمیشود که قرار است تملیک شود. دارایی هایی وجود دارد باید واگذار شود تا تکالیف خودمان را انجام دهیم. دارایی ها اعم از بورسی و غیر بورسی آگهی شد.

معاون مدیرعامل بانک تجارت گفت: یکسری دارایی هایی هم داریم که در حال بهره برداری اند. در شرکت سرمایه گذاری سامان ایرانیان و تدبیر ایرانیان حدود 1000 میلیارد تومان سود شناسایی شد. از شرکت هایی که در سالهای قبل سود نداشته و در سال جاری به سودآوری رسیده اند می توان به آرتا تجارت اشاره کرد که پیش بینی می شود 50 میلیارد تومان سود بسازد. از سویی سیمان مهریز تقریبا حدود 60 میلیارد تومان در سال جاری سود خواهد ساخت. بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران دوباره به مجموعه بانک بازگشت که حدود 2100 میلیارد تومان سود از این محل به بانک خواهد رسید.

سمیع افزود: معدن مس بانک یعنی شرکت مهر اصل اتفاقات خوبی در طرح توسعه کنسانتره سازی 300 هزار تنی را در دست مطالعه دارد. اتفاقات بهتری در بانک ها در سال جاری رخ داده که هم مربوط به بخش کلان اقتصادی و هم زحمات بانک ها مربوط است.بخشی از بانک سرمایه به دلیل تعاملاتی که با ریخته گران داشت به بانک تجارت داده شد، این طلب به قیمت تاریخی قبل 388 میلیارد تومان به ما رسید که در حال حاضر حدود 600 میلیارد سود برای بانک تجارت دارد. نگرانی بابت تلفیق صورت های مالی بانک سرمایه و بانک تجارت وجود ندارد.

وی در پایان گفت: ما به عنوان کسانی که باید حامی سهامداران باشیم مکاتبات و بررسی هایمان را کرده ایم و بیان شده که علی رغم ارزندگی نمی توانیم آن را در اختیار بگیریم.(موانع قانونی) مجموعه قوانین این موضوع را منع کرده است. به همین دلیل مکاتبات لازم شده تا این رای برگردد و ما از گروه ریخته گران دارایی های دیگری را بگیریم که بانک یا نهاد مالی نباشند. این مکاتبات ادامه دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24