Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

همانطور که رشد شتابان شاخص نشات گرفته از تورم افسار گسیخته بود، ریزش های اخیر بازار نیز نشان دهنده چشم انداز نامعلوم و پر ابهام اقتصاد کلان کشور است.

دلیل افت پی در پی بورس چیست؟

بورس24 : بازار سهام از مردادماه سوت پایان خود را کشید و با ریزش های مکرر روبرو شد؛ ریزشی که منجر به خروج حجم قابل توجهی از نقدینگی حقیقی ها شد.

همانطور که بسیاری از اهالی اقتصاد اذعان دارند، بورس دماسنج اقتصاد است و هر فراز و فرود هیجان زده ای در این بازار نشان دهنده نابسامانی اقتصادی است. همانطور که رشد شتابان شاخص نشات گرفته از تورم افسار گسیخته بود، ریزش های اخیر بازار نیز نشان دهنده چشم انداز نامعلوم و پر ابهام اقتصاد کلان کشور است.

بهروز خدارحمی کارشناس و فعال باسابقه بازار سهام درخصوص شرایط این روزهای بازار سهام به بورس24 گفت: مدتی است بازار دچار بلاتکلیفی شده و علت آن نیز روشن است. هر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در بازار مالی در ابتدا وضعیت کلان اقتصاد را تحلیل می کند، پس از آن لایه های پایین تر و در نهایت صنعتی خاص و سهامی خاص را تحلیل می کند. اما اکنون اتفاقی که رخ داده این است که اقصاد کلان کشور چشم انداز تعریف شده و مشخصی ندارد تا بتوان آن را تحلیل کرد و تحلیل غالبی در بازار وجود ندار که بتواند بر تعیین روند بازار سهام اثر گذار باشد.

او گفت: اکنون بازار از هر سو با انواع تحلیل های بدبینانه تا خوشبینانه در حال بررسی است و هر کس دیدگاهی دارد که نمی تواند جهت مشخصی به روند آتی بازار بدهد. این شرایط ناشی از آن است که سیاست گذار چشم انداز مشخصی را برای آینده اقتصاد کلان ترسیم نکرده است.

وی در ادامه افزود: اما با وجود شرایطی که اعلام شد همچنان می توان گفت بازار سهام پتانسیل بهتری برای رشد دارد چرا که بازارهای موازی عمدتا یا با مازاد ارزش روبرو هستند و اشباع شدند و یا وارد فاز رکود شده اند. بازار سهام اما با توجه به عملکرد شرکت ها و روند تولید و فروش پتانسیل بیشتری برای رشد دارد .

خدارحمی گفت: همانطور که گفته شد چون چشم انداز سیاسی و اقتصادی کلان برای شرایط آتی وجود ندارد بازار دچار بی ثباتی شده است. از طرفی چون هیچ یک از تحلیل ها و اظهار نظرها بر دیگر رجحان ندارد. بنابراین هیچ مسیر مشخصی را برای بازار تعریف نمی کند و شاهد تلاطمات و نوسانات عدیده ای در بازار سهام هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه عمدتا بر مبنای چشم انداز آینده نگر قیمت ها را تنزیل می کند. بنابراین بازار سهام در بلند مدت نمی تواند مسیری بر خلاف روند کلان اقتصاد را طی کند. در نتیجه تا زمانی که روند اقتصاد کلان از جمله متغیرهایی مانند نرخ بهره، نرخ ارز، نرخ تورم ، سیاست گذارهای حوزه واردات و صادرات و ... مشخص و قابل درک برای تحلیل گران نباشد روند حرکتی بازار نیز متلاطم خواهد بود و در کوتاه مدت هر خبری منجر به نوسانات مقطعی در بازار خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24