حدود ١٠ روز قبل قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون خبر میرسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲ موافقت کرده است. فربد زاوه، کارشناس خودرو معتقد است که آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی گریزناپذیر است چراکه اوضاع اقتصادی مربوط به خودروسازان به شرایط خطرناکی رسیده است. به گفته زاوه سود قیمتگذاری دستوری در هیچ حوزهای به مردم نمیرسد و مشکلات متعددی در پس آن بوجود میآید همانطور که هماکنون بعد از سالها قیمتگذاری شاهدش هستیم. این کارشناس خودرو افزود: وضعیت کنونی بازار و ماههای بحرانی نشاندهنده آن است که قیمتگذاری دستوری تأثیری در کاهش یا تعدیل قیمتها در بازار نداشته و حتی معکوس عمل کرده است و همچنین مهمتر از آن موجب افزایش زیان شرکتهای خودروساز شده است. زاوه اضافه کرد: افزایش زیان خودروسازان موجب عدم بازپرداخت بدهیها به شبکه بانکی و افزایش بدهی به شبکه قطعه سازان شده است و درنهایت خودروسازان را به سیاهچاله نقدینگی در اقتصاد کشور بدل کرده است.
حدود 10 روز قبل قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون خبر میرسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲ موافقت کرده است .
فربد زاوه، کارشناس خودرو معتقد است که آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی گریزناپذیر است چراکه اوضاع اقتصادی مربوط به خودروسازان به شرایط خطرناکی رسیده است. به گفته زاوه سود قیمتگذاری دستوری در هیچ حوزهای به مردم نمیرسد و مشکلات متعددی در پس آن بوجود میآید همانطور که هماکنون بعد از سالها قیمتگذاری شاهدش هستیم. این کارشناس خودرو افزود: وضعیت کنونی بازار و ماههای بحرانی نشاندهنده آن است که قیمتگذاری دستوری تأثیری در کاهش یا تعدیل قیمتها در بازار نداشته و حتی معکوس عمل کرده است و همچنین مهمتر از آن موجب افزایش زیان شرکتهای خودروساز شده است. زاوه اضافه کرد: افزایش زیان خودروسازان موجب عدم بازپرداخت بدهیها به شبکه بانکی و افزایش بدهی به شبکه قطعه سازان شده است و درنهایت خودروسازان را به سیاهچاله نقدینگی در اقتصاد کشور بدل کرده است .
فربد زاوه، مهمترین راهکار کنترل بازار را آزادسازی قیمتها بدون هیچ قید و شرطی میداند و میافزاید: بازار هوشمند است و بهخوبی بر اساس تقاضای مشتریان قیمت را نسبت به قیمت کارخانه تعیین میکند. همانطور که دیدیم وقتی قیمت کارخانه بیش از بازار باشد، قیمتها در بازار افزایش پیدا نمیکند همانگونه که اکنون در بازار مزدا 3 و تیگو 7 میتوانیم ببینیم لذا قیمتگذاری باید آزاد شود و مشمول هیچ قانونی مانند 5 درصد کمتر از قیم تبازار و ... نشود چراکه بازار خودش قیمت را هوشمندانه تعیین میکند. وی افزود: در این روش قیمتگذاری هیات مدیره خودروسازان میتوانند آزادانه نسبت به قیمتگذاری اقدام کنند اما درنهایت این بازار است که قیمت را تعیین میکند و اگر قیمت بالا باشد، قطعاً بازار کمتر از آن خواهد بود و درنهایت قیمت به ثبات میرسد .
زاوه در زمینه آزادسازی قیمت خودرو گفت: اقتصاد باید آزاد باشد و در اقتصاد آزاد قیمتگذاری دستوری جایی ندارد چراکه اگر به دنبال سرمایهگذار برای اقتصاد آزاد هستیم، یک سرمایهگذار در بازاری که قیمتگذاری دستوری در آن وجود دارد احساس خوبی ندارد و مشارکت نمیکند .
به گفته زاوه هماکنون تراز مالی خودروسازان به حدود 180 هزار میلیارد تومان رسیده است که 70 هزار میلیارد آن سهم مردم، 75 هزار میلیارد سهم بانکها و 45 هزار میلیارد تومان سهم قطعه سازان است و این بدان معنی است که اگر خودروسازان تمام داراییهایشان را بفروشند، این تراز منفی به حدود 60 هزار میلیارد تومان میرسد .
این کارشناس خودرو ضمن اشاره به ایجاد تورم و افزایش قیمتها برای کم نشان دادن بدهی خودروسازان اضافه کرد: تنها راه خلاصی در شرایط کنونی این است که هر چیزی گران شود تا تراز منفی خودروسازان ناچیز وبی ارزش نشان داده شود و راهکار برونرفت از این مشکل این است که یا از سهامداران سرمایه بیشتری اخذ شود یا محصول گران فروخته شود، در مورد گرانفروشی که تکلیف مشخص است و امکانپذیر نیست و از طرفی هزینهها را هم نمیتوان کم کرد چراکه نمایندگان مجلس و شورای تأمین استانها اجازه این کار را نخواهند داد لذا به شرایطی رسیدهایم که هیچ راهکار مشخصی برای حل مشکلات تراز منفی خودروسازان وجود ندارد و آزادسازی قیمتها ناگزیر است. زاوه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی صنعت خودرو در شرایط کنونی گفت: خودروسازان برای زیان با فروش محصول به بیش از 20 سال زمان نیاز دارند .
این کارشناس خودرو در پایان ضمن انتقاد از اظهارنظر اخیر یکی از مسئولان انجمن قطعه سازان در زمینه کم بودن وام اعطایی به خودروسازان در مقایسه با بدهی به قطعه سازان گفت: قطعه سازان بابیان این حرف که این عدد کمتر از طلب ما از خودروسازان است عملاً مفهوم وام را زیر سؤال بردهاند و اعلام کردهاند که قصد بازپرداخت آن را ندارند و بهعنوان یک وام بلاعوض به آن نگاه میکنند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.