Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای مدیریت ریسک، ترکیبی از دارایی ها اعم از اوراق، سهام و دارایی فیزیکی داشته باشید شاخص تا بهار سال آینده بین ١.١ و ١.۴ میلیون واحد در نوسان خواهد بود

توصیه های حمید اعرابی به سرمایه گذاران

بورس24 : بازار سهام این روزها با نوسانات قابل توجهی روبرو است و با هر خبر شاهد صف خرید و یا صف فروش در بازار هستیم.

چند روزی است که بازار با کاهش قابل توجه ارزش معاملات روبرو شده و روند معاملات حاکی از خروج نقدینگی از بازار است. بازاری که اکنون ذینفعان زیادی دارد اما با وجود عملکرد خوب شرکت ها و نسبت قیمت به سود هر سهم ریسک های متنوع این روزها اجازه رشد به بازار را نمی دهد.

حمید اعرابی فعال بازار سهام در تحلیل خود از روند بازار به بورس24 گفت: در شرایط فعلی شرکت ها از لحاظ بنیادی در شرایط مطلوبی قرار دارند و برخی سهام در گروه های مختلف از جمله گروه فولادی و معدنی دارای نسبت پی بر ای در محدوده 4 تا 7 هستند که این نسبت کم ریسکی است. همچنین در 16 ماه پیش رو سهامداران دو مرتبه سود مجمع دریافت خواهند کرد که قطعا به نسبت سود سالانه بانک ها رقم بیشتری خواهد بود.

اعرابی گفت: با وجود شرایط مثبت در بازار ریسک هایی در بازار وجود دارد که منجر به کاهش استقبال سرمایه گذاران شده است، از جمله گمانه زنی هایی که اخیرا در خصوص نرخ دلار شده و قیمت گذاری های دستوری که گاه و بیگاه به بازار سهام تحمیل می شود.

وی افزود: با توجه به تحلیل های موجود و با توجه به متغیرهای فعلی می توان کف قیمت دلار را در محدوده 22 هزار تومان دانست. همین نا مشخص بودن چشم انداز پیش روی قیمت ارز منجر شده تا شرایط آتی برای سرمایه گذار نامشخص و پر ریسک باشد.

اعرابی در خصوص بودجه سال آتی هم گفت: سال آتی سال بسیار حساسی در بخش اقتصاد کلان خواهد بود. بودجه ارایه شده بودجه منبسطی است که هزینه ها در آن رشد داشته و با توجه به شرایط موجود با کسری بودجه ای در حدود 40 درصدی روبرو خواهیم بود. چیزی در حدود 300 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و با توجه به این موضوع و شرایط خطیر پیش رو احتمال افزایش پایه پولی دور از ذهن نخواهد بود.

این فعال بازار سهام به سرمایه گذاران پیشنهادی داد و گفت: سرمایه گذاران در پرتفوی سرمایه گذاری خود به این موضوع توجه داشته باشند که ترکیبی از دارایی ها را در اختیار بگیرند؛ اعم از اوراق، سهام و دارایی فیزیکی تا ریسک سرمایه گذاری های خود را مدیریت کنند.

وی درباره چشم انداز بازار هم گفت: با توجه به ریزش های اخیر و روندی که از بازار شاهد بودیم بسیاری از سهامداران به این نتیجه رسیده بودند که فروش امروز بهتر از فردا خواهد بود. این موضوع منجر شد تا بازار شرایط پر هیجانی را پشت سر بگذارد. بنابراین با توجه به اینکه رفته رفته شاهد فروکش کردن هیجان در بازار هستیم شاخص کف سازی مستحکمی در محدوده 1 میلیون و 100 هزار واحد داشته است. در دوران فعلی این انتظار تقویت می شود که شاهد تحلیل پذیرتر شدن بازار باشیم و هیجانات از بازار دور شود. بر همین اساس احتمالا تا بهار سال آتی شاخص کل در محدوده 1.1 میلیون تا 1.4 میلیون واحد در نوسان خواهد بود.

اعرابی افزود: با توجه به اینکه شرکت های تولیدی در سال 99 با وجود تمام مشکلات موجود عملکردهای خوبی داشتند و شرکت های پتروپالایشی معدنی و فولادی با ظرفیت کامل تولید داشتند و فروش های خوبی را به ثبت رساندند انتظار می رود شاخص رکوردهای جدیدی بالاتر از سقف قبلی در سال آتی به ثبت برساند.

این فعال بازار در پایان گفت: خوشبختانه پیش بینی ای پی اس در شرکت ها در سال جاری منتشر خواهد شد که این به فعالان جدید بازار در انتخاب آگاهانه سهم کمک خواهد کرد. سهامداران به این نکته توجه کنند که هر سهمی را با هر قیمتی خرید نکنند و هیجان زده در بازار اقدام به خرید و فروش نکنند. سهامی را بخرند که در صورت بروز ریسک عایدی مناسبی را در پایان دوره داشته باشند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24