Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

​ساماندهی بازار فولاد موضوعی است که مجلس هم از مدتی پیش به آن ورود کرده و در این خصوص جلساتی با حضور نمایندگان مجلس، دولت و انجمن های فولادی انجام می شود. روز گذشته هم یک جلسه در این خصوص برگزار شد که خبرهای منتشر شده از آن، امیدوارکننده بوده است.

جدیدترین خبرها از طرح ساماندهی بازار فولاد

بورس24 : ساماندهی بازار فولاد موضوعی است که مجلس هم از مدتی پیش به آن ورود کرده و در این خصوص جلساتی با حضور نمایندگان مجلس، دولت و انجمن های فولادی انجام می شود. روز گذشته هم یک جلسه در این خصوص برگزار شد که خبرهای منتشر شده از آن، امیدوارکننده بوده است.

حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جزییات جلسه روز گذشته وزارت صمت، سازمان بورس و مجلس به خبرنگار بورس24 گفت: روز گذشته و در راستای ادامه رسیدگی به طرح ساماندهی بازار فولاد جلسه ای با حضور معاون وزیر جناب آقای سعد محمدی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، نماینده های مرکز پژوهش ها و نماینده انجمن های فولادی برگزار شد.

وی گفت: قبلا دو مورد از مواد طرح تصویب شده بود، روز گذشته ماده ۳ بررسی و تصویب شد و به ماده ۴ هم ورود کرده ایم که قرار شد، با توجه به اینکه هم وزرات صمت و هم بورس کالا و هم انجمن ها و مرکز پژوهش ها نظراتی داشتند، این نظرات یکبار بررسی شود و در طرح مجلس گنجانده شود. پیشنهاد شد که چند روزی فرصت دهیم که افراد نظرات شان را به کمیسیون ارائه کنند و در جاهایی که امکان دارد نظرات آقایان هم لحاظ شود.

فیروزی گفت: البته قبلا در ۴ ماه گذشته ما هم با وزراتخانه، انجمن ها، مرکز پژوهش ها و هم بورس کالا جلسه داشته ایم و به دفعات نظرات این عزیزان را گرفته بودیم و الان گفتیم مجددا به خاطر آقایان سعد محمدی و دهقان دهنوی که تازه به این پست ها منصوب شده اند، جلسه بگذاریم.

این نماینده مجلس گفت: بحث همین شیوه عرضه و صادرات بود که قرار شد که علاوه بر اینکه فولاد کاران یعنی تولید کنندگان، برنامه ۶ ماهه صادرات شان را به آن کمیته ای که از قبل پیش بینی شده است بدهند، آن کمیته هم سهمیه هر کدام از تولید کننده ها را برای عرضه در بورس مشخص کند که آن میزان کالایی هم که در بورس عرضه می شود و معامله نمی شود و به فروش نمی رسد، آن ها هم به سهمیه صادرات آن تولید کنندها برای صادرات اضافه شود و اجازه داشته باشند آن میزان معامله نشده را هم صادر کنند.

‌تولیدکنندگان از سهمیه داخلی هم می توانند صادرات داشته باشند

وی گفت: موضوع ماده ۳ بحث صادرات است و اینکه چگونه صادرات فولاد انجام شود. طرح اولیه این بوده است که کلیه محصولات باید در بورس عرضه شوند، اگر فروش نرفت، یعنی بعد از عرضه هفتگی آن، موقعیت صادرات داشته باشند. الان اینگونه است که آن میزان سهمیه ای که برای شان مشخص می شود، باید در داخل عرضه کنند. علاوه بر آن مازاد بر آن سهمیه را هم می توانند صادرات داشته باشند. یعنی برای اینکه نیاز داخلی تامین شود، یک میزانی به عنوان حداقلی که باید صادرات داشته باشند، مشخص و تعیین می شود. پس دو مقوله وجود دارد، یک مقوله سهمیه داخلی و اینکه در بورس عرضه شود و یک مقوله هم آن بحث های صادراتی است که آن ها می توانند صادر کنند. البته به عنوان یک ضمانت اجرا، تولیدکنندگانی که میزان تعیین شده برای بورس را عرضه نکنند، از صادرات منع می شوند. در حقیقت لازمه صادرات، عرضه آن میزان سهمیه ای است که در بورس برای شان مشخص شده است.

ماده ۴ تعیین اعضای کمیته پایش است که فعلا در حال بررسی هستیم

وی گفت: در مورد ماده ۴ هنوز اتفاقی نیفتاده و هنوز تصویب نشده است. کمیته ای در آن طرح پیش بینی شده است به عنوان کمیته پایش. رصد بازار بر عهده اعضای این کمیته است که در مورد کارکرد و وظایف آنها فعلا نقطه نظراتی بود که قرار شد نظرات به کمیسیون صنایع و معادن ارائه و در کمیسیون جمع بندی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24