Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سعیدی گفت: «نتیجه حضور مردم به‌عنوان سهامدار مستقیم، نوسان پی‌درپی و بالا و پایین شدن شدید شاخص‌ها است که بیشتر از آنکه نتیجه وضعیت بازار باشد، نتیجه جو روانی حاکم بر بازار است. بنابراین تحولات اخیر چندان، غیرطبیعی نیست؛ زیرا اصطلاحاً می‌گویند باید «پول آگاه» وارد بازار شود و وقتی عموم افراد، با سطح آگاهی ناکافی از ماهیت بازار به بورس می‌آیند، کار دشوار می‌شود.»

سعیدی: الان زمان مناسبی برای فروش سهام نیست

بورس24 : سعیدی گفت: «نتیجه حضور مردم به‌عنوان سهامدار مستقیم، نوسان پی‌درپی و بالا و پایین شدن شدید شاخص‌ها است که بیشتر از آنکه نتیجه وضعیت بازار باشد، نتیجه جو روانی حاکم بر بازار است. بنابراین تحولات اخیر چندان، غیرطبیعی نیست؛ زیرا اصطلاحاً می‌گویند باید «پول آگاه» وارد بازار شود و وقتی عموم افراد، با سطح آگاهی ناکافی از ماهیت بازار به بورس می‌آیند، کار دشوار می‌شود.»

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه جذب سهامداران خرد به بورس، نیازمند سیاست‌گذاری منسجمی است، گفت: سازمان بورس در دوره ریاست شاپور محمدی، مجموعه‌ای از سیاست‌ها را پیشنهاد داد، اما به علت وجود مخالفت هایی، این پیشنهادها اجرایی نشد.

علی سعیدی اضافه کرد: در اکثر بورس‌های پیشرفته، ورود و خرید و فروش سهام افراد، راحت نیست؛ به همین دلیل تازه‌واردها را مجاب یا ترغیب می‌کنند که از گذرگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا انعقاد قرارداد با متخصصان و شرکت‌های سبدگردان وارد بورس شوند. در همین راستا، سازمان بورس نیز درصدد سیاست‌گذاری‌هایی با محوریت ایجاد محدودیت برای ورود سهام اولی‌ها و البته لحاظ مشوق برای ورود غیرمستقیم آنان به بازار بود، اما وجود مداخلاتی، اجازه اجرایی شدن این راهکار را نداد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: هم‌زمان با دعوت سهامداران به صبر و عملکرد سنجیده‌تر و نیز تشویق مردم به انتقال پول خود، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سهمی، لازم است سازمان بورس هم برای این جابه‌جایی تسهیلاتی را در نظر بگیرد. به طور مثال، در زمان صعود بازار، سهمیه‌هایی که برای عرضه‌های اولیه داده می‌شود، صرفاً، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق گیرد و کارمزدها، از معافیت‌هایی برخوردار شوند تا به ‌تدریج، انگیزه پیوستن مردم به صندوق‌ها سیر صعودی پیدا کند.

به گفته وی، الان، گزارش‌های شرکت‌ها، نشان می‌دهد که وضع اغلب آن‌ها مطلوب است، اما ارزش سهامشان، در شیب نزولی قرار دارد؛ بنابراین، اتفاقات فعلی بازار سهام با واقعیت وضعیت موجود شرکت‌ها، فاصله گرفته است.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس در پایان افزود: سال‌ها افرادی را مشاهده کردیم که در قیمت‌های بالا سهام خریدند و با فروش در قیمت‌های پایین، ضرر کردند؛ درحالیکه اگر مدتی صبر می‌کردند دوباره شرایط معمولی و سهم‌ها، پربازده می‌شد. امروز هم، قطعاً، زمان مناسبی برای فروش سهام نیست. تجربه نشان داده است، معمولاً، روزی که عموم مردم خریدار سهام هستند، روز مناسبی برای خرید نبوده و روزی که اکثر مردم، سهم خود را می‌فروشند، وقت مناسبی برای فروش نیست.

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24