Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این روزها مباحث در خصوص قیمت خودرو بالا گرفته است ؛ فروش با قیمت پایین کارخانه و سود چند ده هزار میلیاردی واسطه ها و دلال ها ، باعث ضربات سهمگینی هم به تولید کنندگان و هم به مصرف کنندگان شده است. در این بین تورم شدید و یا همان رشد بهای تمام شده، سبب شده تا خودرویی ها با حاشیه سود منفی و زیان ناخالص همراه شوند؛ به عبارتی مواد اولیه مصرفی خودرویی ها رشد های چند برابری داشته و در مقابل قیمت خودرو رشد بالایی را تجربه نکرده است.

آسیب های قیمت گذاری دستوری نرخ خودرو

بورس24 : این روزها مباحث در خصوص قیمت خودرو بالا گرفته است ؛ فروش با قیمت پایین کارخانه و سود چند ده هزار میلیاردی واسطه ها و دلال ها ، باعث ضربات سهمگینی هم به تولید کنندگان و هم به مصرف کنندگان شده است.

در این بین تورم شدید و یا همان رشد بهای تمام شده، سبب شده تا خودرویی ها با حاشیه سود منفی و زیان ناخالص همراه شوند؛ به عبارتی مواد اولیه مصرفی خودرویی ها رشد های چند برابری داشته و در مقابل قیمت خودرو رشد بالایی را تجربه نکرده است.

درصد رشد از ابتدای سال 99

نام محصول

130

ورق فولادی

105

شمش فولادی

104

تایر

57

مواد شوینده

40

قیمت خانواده پژو

20

قیمت خانواده تیبا

قیمت اکثر کالا ها و نهاده های تولید از ابتدای سال رشد بالایی داشته است؛ به عنوان مثال قیمت ورق که بخش مهمی از بهای تمام شده خودرویی ها را به خود اختصاص داده رشد 3 رقمی داشته است، در حالی که رشد قیمت خودرویی ها محدوده بوده و حتی نمی تواند بهای تمام شده را پوشش دهد.

همین امر سبب شده تا در صورت های مالی شرکت های خودرویی شاهد شناسایی زیان ناخالص باشیم که نشان می دهد بهای تمام شده همواره از فروش سبقت گرفته و رشد بیشتری داشته است.

برای مثال در سال 98 ، عمده مواد اولیه شرکت جز مواد اولیه ای بوده که رشد های قیمتی بالایی داشته و رشد قیمت خودرو حتی به پای رشد قیمت اقلام بهای تمام شده هم نرسیده است.

بدین ترتیب محصولات خودرویی ها باید طی فرمولی تابع قیمت مواد اولیه شده و با توجه به آزاد بودن نوسان قیمت مواد اولیه خودرویی ها مانند ورق فولادی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی ، روغن و سایر اقلام، به نظر می رسد قیمت گذاری باید بر اساس تابعی از مواد اولیه باشد تا بتواند هم به نفع خودرسازان بوده و هم به نفع بازار و در این بین می توان از فاصله زیاد قیمت فروش کارخانه و بازار آزاد با ورود نقدینگی به شرکت های خودروساز و واقعی تر شدن نرخ های فروش جلوگیری کرد که این امر نیز به نفع مصرف کننده تمام می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 252
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24