Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امیر صباغ کارشناس کامودیتی در گفت و گو با بورس ٢۴ : افق سال ٢٠٢١ مثبت است و با توجه به تصمیم اخیر عربستان در کاهش ١ میلیون بشکه ای عرضه نفت و روند صعودی قیمت انرژی، انتظار تعریف بسته های اقتصادی بزرگ در آمریکا و افزایش کسری بودجه و تضعیف دلار، کمبود قراضه فولادی و سنگ آهن پرعیار در بازار در کنار رشد قیمت زغالسنگ جهانی ناشی از تنش در روابط استرالیا و چین (رشد قیمت فولاد)، کمبود جهانی کنسانتره مس و بهبود عملکرد صنایع کشورها و تداوم سرمایه گذاری چین در حوزه زیرساخت و مسکن در سال جاری، وضعیت کامودیتی ها و شرکت های فعال در این حوزه در بازارهای جهانی مثبت ارزیابی می شود...

چند دلیل برای چشم انداز مثبت سهام کامودیتی ها

بورس24 : شاخص کل در هفته ای که گذشت با نوسانات منفی و مثبت زیادی همراه بود که متناسب با عملکرد شرکت ها در ماه های اخیر در سامانه کدال نبود. در بازارهای جهانی قیمت کامودیتی ها در قله چندساله قرار داشته و قیمت ورق فولادی بالاترین از سال 2012 و قیمت مس بالاترین طی 8 سال اخیر است. سنگ آهن و سایر فلزات و محصولات معدنی نیز شرایطی این چنین دارند و این موضوع حتی در مورد برخی محصولات پتروشیمی و نفت نیز برقرار است.

دلایل عمده نوسان شاخص، به چند عامل برمی گردد که شامل کاهش امیدواری سرمایه گذاران به سیاست های دولت در حوزه بورس، سردرگمی و اختلاف دولت و مجلس و بازار در خصوص نرخ ارز و داستان پرداخت سود غیرمنطقی از سوی برخی بانک ها به سپرده گذاران و البته عملکرد نه چندان مطلوب دولت در برخی حوزه های حساس بروی سودآوری بنگاه ها از جمله موضوع تنظیم بازار است. دقت کنیم که حوزه کامودیتی وزنی بیش از 50 درصد از ارزش بازار سهام ایران را تشکیل می دهد و از موارد فوق مستقیما سیگنال منفی می گیرند. در این بین، خروج ترامپ از صحنه سیاست گذاری آمریکا خبر بسیار خوبی برای بازار بوده و با بهبود وضعیت تجارت خارجی کشور در یک افق میان مدت/بلندمدت انتظار بهبود فروش و سودآوری بنگاه ها وجود دارد.

یکی از حوزه هایی که این روزها با کاهش قابل توجه ارزش سهام روبرو بوده است، در صورتی که از نظر بنیادی در شرایط بسیار خوبی در تمام بخش های تولید و فروش قرار داشته شرکت های صنعتی معدنی بودند که امیر صباغ کارشناس کامودیتی و بازار فلزات اساسی درباره مطلوبیت ها و پتانسیل های این صنعت این طور به بورس24 توضیح داد و گفت:همانطور که مشاهده می شود در هفته های اخیر بازار سهام با موجی از بی اعتمادی و روند نزولی در شاخص روبرو بود که مرتبط با بی اعتمادی سرمایه گذاران به سیاست گذاری کلان دولت در حوزه ارز و سود بانکی و بازار سرمایه و قیمت گذاری و عدم نظارت کافی بر حقوقی ها و صندوق های مرتبط با دولت است.

صباغ در ادامه گفت: شرکت های فعال در بخش معدن و فولاد از جمله شرکت هایی مانند فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خوزستان فولاد کاوه ، چادرملو ،گل گهر و ... که در روزهای اخیر با افزایش قیمت سهام روبرو هستند به لحاظ رشد تولید و فروش به نسبت دوره مشابه سه ماهه و سالانه با رشد های دو رقمی روبرو هستند. قیمت های جهانی در این بخش روند صعودی و فوق العاده ای را تجربه می کند و شرکت ها نیز چشم انداز رشد و توسعه مطلوبی دارند، اما با توجه به جو حاکم بر بازار عده ای از سرمایه گذاران ترجیح دادند تا در بازه کنونی در بازار فعال نباشند و با بازگشت ثبات و تعیین تکلیف برخی متغیر های بیرونی مجدد به بازار برگردند.

چه دلایلی سبب نگرانی سهامداران شد

وی عوامل اثر گذار بر افزایش فشار عرضه در بازار را این طور تشریح کرد و گفت: تغییرات سیاسی در کشور آمریکا و چشم انداز کاهش قیمت ارز یکی از عوامل اثر گذار بر رفتار سرمایه گذار است و دیگری موضوع پرداخت سود بالا از سوی بانک ها به برخی سپرده گذاران که می تواند عامل خروج سرمایه از بورس شود. به علاوه سیاست گذاری تنظیم بازار دولت با وجود تغییرات مدیریتی هفته گذشته و جهت گیری مجلس در تصویب قانون مرتبط با فولاد که ریسک اعمال مالیات و عوارض صادراتی بر صادرات این حوزه را دارد، باعث نگرانی سهامداران است و بازار به حساسیت بالا این موضوع را رصد می کند.همچنین مورد دیگری که برخی نگرانی ها را در پی داشت کاهش هیجانی قیمت ارز بود که می تواند اثرات منفی بر عملکرد حوزه کامودیتی و شرکت های فعال در بورس داشته باشد و بازار تا زمان تعیین تکلیف ارز بین مجلس و دولت در بودجه سال 1400 همچنان بلاتکلیف خواهد بود. در این بین، بیان برخی نرخ ها مثل 15 هزار تومان باعث کاهش مقطعی نرخ ارز شده که البته پایدار نبوده و تحقق آن منوط به بازگشت کامل نفت به سبد ارزی کشور و جهش قابل توجه در صادرات خواهد بود که بعید است در کوتاه مدت و یا میان مدت شاهد این روند باشیم. در خصوص نرخ ارز، بایستی اشاره نمود که افت تا 20 درصد نرخ دلار در بازار اثر چندانی بروی سودآوری بنگاه ها ندارد، چون قیمت محصولات معدن و صنایع معدنی بعضا تا 50 درصد و بیشتر طی ماه های اخیر رشد داشته و به این موضوع نیز بایستی توجه نمود که حضور بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا و بازگشت به برجام، همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار، هزینه انتقال و جابجایی پول که در برخی موارد در گذشته تا 10 درصد و بیشتر نیز بوده، کاهش و یا حذف می کند که اثر مثبت بروی این حوزه و بخش های صادراتی شامل کامودتیی ها داشته و جذابیت بازار را حفظ می کند.

خیلی ها از سهم ها ارزنده شده اند

این کارشناس صنعت و معدن گفت: بسیاری از شرکت های معدنی و فولادی ها طرح های توسعه در دست اجرا و یا اجرا شده دارند که عامل جهش تولید این بنگاه ها شده/می شود و با وجود چالش هایی که در بالا اشاره شد، سودآوری آن ها را طی ماه های آتی افزایش خواهد داشت و بازار و سرمایه گذاران بورس در خرید و فروش سهام شرکت ها، به این موضوع و بهبود روند آتی توجه نمایند.

صباغ همچنین اشاره کرد که با افت قابل توجه ارزش سهام طی ماه های اخیر، برخی سهم ها بسیار ارزنده هستند و به نظر می رسد حتی با وجود کاهش میزان حمایت بازارگردان ها و حقوقی ها در برخی نمادها، شاهد رشد تقاضا برخی نمادها از سمت حقیقی ها خواهیم بود که در ادامه عامل رشد بازار خواهد شد.

چند دلیل برای چشم انداز مثبت فولادی ها

وی در خصوص شرایط و چشم انداز سرمایه گذاری هم گفت: افق سال 2021 مثبت است و با توجه به تصمیم اخیر عربستان در کاهش 1 میلیون بشکه ای عرضه نفت و روند صعودی قیمت انرژی، انتظار تعریف بسته های اقتصادی بزرگ در آمریکا و افزایش کسری بودجه و تضعیف دلار، کمبود قراضه فولادی و سنگ آهن پرعیار در بازار در کنار رشد قیمت زغال سنگ جهانی ناشی از تنش در روابط استرالیا و چین (رشد قیمت فولاد)، کمبود جهانی کنسانتره مس و بهبود عملکرد صنایع کشورها و تداوم سرمایه گذاری چین در حوزه زیرساخت و مسکن در سال جاری، وضعیت کامودیتی ها و شرکت های فعال در این حوزه در بازارهای جهانی مثبت ارزیابی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24