Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چه کسی برنده بورس ٩٩ بود؟؟ دولت که سهام خود را در قله فروخت و غیر از مالیات حدود ٢٠٠٠٠ میلیارد تومان درآمد کسب کرد و بانک های دولتی که از سود مضاعف بازاربدهی نفع بردند... این گزارش شما را از واقعیت های بازار سهام بیشتر آگاه می کند

تخمین حدود ٧۵٠٠ میلیارد تومان زیان مردم در صندوق های دولتی!!

بورس24 :  شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن کاهش نرخ سود بانکی در ابتدای سال 99 در نتیجه چاپ پول توسط بانک مرکزی موجب هجوم پس‌اندازهای افراد به بازارهای بورس و فرابورس شد. در این میان دولتمردان نیز فرصت را مغتنم شمرده و برای جبران کسری بودجه دولت اقدام به فروش سهام باقی مانده دولت در شرکت‌های بزرگ دولتی نمودند. در این گزارش میزان سود (زیان) سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها تا تاریخ 27 دی 1399 برآورد شده است.

در محاسبه سود (زیان) سرمایه‌گذاری در این دو صندوق، هزینه فرصت از دست رفته نیز با نرخ سالیانۀ 20 درصد تخمین زده شده است. در مورد صندوق دارایکم نرخ هزینه فرصت برابر با 10 درصد و در مورد پالایشی یکم برابر با 6.67 درصد (معادل نرخ بدون ریسک دورۀ نگهداری) لحاظ شده است.

مجموع زیان سرمایه‌گذاران در دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم برابر با (70،233) میلیارد ریال است.

نتایج:

1- کل زیان سرمایه‌گذاران در صندوق دارایکم تا امروز با احتساب هزینه فرصت به 436 میلیارد تومان رسیده است؛ علاوه بر این ، کل زیان سرمایه‌گذاران در صندوق پالایشی یکم تا به امروز با احتساب هزینه فرصت به 6980 میلیارد تومان رسیده است.

2- ورود پس‌اندازهای مردم به بازارهای بورس و فرابورس در اثر بحران بیماری کورونا با برداشت دولت از صندوق توسعه ملی جهت جبران کسری و همچنین با کاهش نرخ سود بانکی در ابتدای سال همراه بود. این عوامل در کنار کسری تراز تجاری و افزایش نرخ ارز موجب رشد بی سابقه بازارهای بورس و فرابورس شد. دولت با فروش باقیمانده سهام خود در شرکت‌های بزرگ کشور توانست 19،586 میلیارد تومان درآمد کسب کند. در پی آن افزایش نرخ سود بانکی و کاهش نرخ ارز به دلیل انتظار بازگشت آمریکا به برجام و تصمیم دولت (نه تحریم) موجب شد تا رشد ماهیانه حجم پول در گردش کشور در آذر 99 به صفر درصد رسیده و بازارهای بورس و فرابورس دچار ریزش سنگین شوند. در مدت ریزش بازار سهام، دولت اقدام به فروش اوراق بدهی برای جبران کسورات خود کرده به طوری که عرضه هنگفت اوراق دولتی باعث شد تا نرخ سود این اوراق در حراج بین بانکی تا 21.5 درصد نیز افزایش پیدا کند. با توجه به این که عمده اوراق دولتی در حراج بین بانکی به فروش رفته و با توجه به این که سهم بانک‌های دولتی از نقدینگی کشور بسیار بیشتر از دیگر بانک‌هاست می‌توان حدس زد که عمده خریدار این اوراق بانک‌های دولتی بوده‌اند. انتظار بازگشت آمریکا به برجام و کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، باعث بالا رفتن ارزش معاملات اوراق بدهی در کشور شده و نرخ بازده این اوراق پایین آمده است. این امر دلالت بر سود مضاعف بانک‌های دولتی از زمان خرید این اوراق می کند.

3- فراز و فرود بازارهای بورس و فرابورس در سال 99 موجب زیان دیده شدن مردم عادی و سود دولت از محل فروش سهام و همچنین سود مضاعف بانک‌های دولتی از محل خرید و فروش اوراق بدهی شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24