Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بورس ٢۴ : اصل طرح تصویب شده این است ؟ عرضه فولاد فقط در بورس... یک بند عوارض صادراتی داشت که آن در کمیسیون حذف می شود آیا وزیر صمت سوال یا استیضاح می شود؟فیروزی : او مشاور درستی در حوزه فولاد نداشت ، ولی سوال فعلا در دستور کار نیست

خبر موثر / عوارض صادراتی فولاد حذف می شود

بورس24 : جزئیات طرح جامع ساماندهی توسعه و عرضه محصولات فولادی تا هفته آینده در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسیده و در صحن علنی بررسی مجدد شده و به رای گذاشته می شود. آنچه که مشخص است این که همه محصولات و کل زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند ، بدون هیچ گونه محدودیت قیمتی. مجلس در مورد عوارض صادراتی زنجیره فولاد هم به دنبال حدف این ماده از طرح است.

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جزئیات طرح پیشنهادی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که روز گذشته کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ، به خبرنگار بورس24 گفت: پس از تصویب کلیات طرح در مجلس، پیشنهاد های اصلاحی به کمیسیون ارجاع داده شد که ان شا الله پس از جمع بندی، بتوانیم تا هفته آینده جزئیات طرح را هم به تصویب برسانیم .بر اساس این طرح تمام محصولات حوزه فولاد و کل زنجیره در بورس باید عرضه شود و عرضه فولاد در خارج از بورس جرم محسوب می شود و کالایی هم که خارج از بورس باشد، قاچاق محسوب می شود.

همه محصولات فولادی در بورس عرضه می شود ، بدون سقف و کف قیمتی

وی ادامه داد:در طرح پیشنهادی سقف و کف قیمتی برای فولاد نداریم ، بورس عرصه رقابت است ما در بورس کار مان این است که رقابت ایجاد شود، ولی وقتی کل زنجیره فولاد بیاید در بورس معامله شود، خود به خود در قیمت تعادل ایجاد می شود، طبق آمار فقط ۳۰ درصد محصولات فولادی اکنون در بورس عرضه می شود، اگر همه ۱۰۰ درصد زنجیره فولاد در بورس بیاید ، طبیعی است که قیمت ها هم متعادل شده و منطق پیدا می کند.ما اصلا دنبال بالا بردن قیمت یا پایین آوردن قیمت نیستیم ما می خواهیم در بورس به یک قیمت واقعی رقابتی برسیم.

فیروزی گفت: تعین کف قیمتی طرح دولت بوده و دولت در چهار ماه گذشته دست کم دو طرح در حوزه فولاد مطرح کرده که یکی از آن ها هم موفق نبوده است. یعنی همه نسبت به آن ها انتقاد داشته اند. طرحی که مجلس دارد غیر از طرح دولت است ، اساسا وزارت صمت با طرح ما مخالف بود. نام طرح ، طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد است.

نماینده فسا در پاسخ به این که چرا طرح مزبور به کمیسیون برگردانده شد؟ گفت: طرح یک کلیات و یک جزئیات دارد، دیروز در مورد کلیات آن بحث شد و می خواستیم وارد جزئیات شویم ،چون طرح «یک شوری» بود، باید بلافاصله وارد جزئیات می شدیم، ولی چون تعدادی نظرات پیشنهادی از همکاران خودمان روی طرح آمده بود، کمیسیون به خاطر این که، وقت صحن زیاد گرفته نشود، درخواست داد که «دو شوری» کنند و به کمیسیون بر گردانند و ما نظرات همکاران مان را اعمال کنیم و بعد دوباره به صحن برگردانیم. به احتمال زیاد ما تا فردا بتوانیم نظرات را اعمال کنیم و بعد از آن به صحن بیاوریم که در اولین جلسه صحن یعنی دوشنبه یا سه شنبه آتی ما آن را در دستور کار قرار می دهیم.

مالیات و عوارض صادرات را از بند طرح پیشنهادی حذف می کنیم

وی گفت: در بحث مالیات بر صادرات چون چند دیدگاه وجود داشته، الان خود طراح طرح هم پیشنهاد حذف این ماده را داده است و احتمالا حذف می شود. یعنی وقتی به صحن بیاید این ماده به این شکل نخواهد بود.شاید قاعده کلی که بر همه اقلام صادراتی در همه حوزه ها جاری است، همان قائده سال دیگر نیز اعمال شود. در همه حوزه صادرات تقریبا نگاه حمایتی داریم احتمالا برای صادرات هم همین اتفاق بیفتد. در قانون قاعده این است، که هر صادر کننده ای بتواند از صادرات نفع ببرد تا انگیزه برای صادرات داشته باشد، هیچ مانعی وجود ندارد و تقریبا در اینجا هم به همان سبک پیش خواهیم رفت.

مازاد تولید و عرضه داریم، صادرات ممنوع نیست، البته بدون عوارض

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن افزود: ما الان ۲ برابر میزان نیاز داخلی مان تولید داریم، یعنی حدود ۳۰ میلیون تن تولید داریم. ۱۵ میلیون تن مصرف و ۱۵ میلیون تن مازاد ، ولی چون عرضه و تقاضا تناسب ندارد و این موجب دلالی و رانت شده است ، طرحی که کمیسیون دارد این است که همه محصولات یعنی ۳۰ میلیون تنی که در سال تولید می شود ، کل زنجیره یعنی از ابتدا تا انتهای زنجیره در بورس کالا عرضه شود.وقتی که در بورس عرضه هفتگی شد هرآنچه که در داخل فروش نرفت این را می توانند صادر کنند، صادرات هم انشاالله معاف از عوارض است.

فیروزی گفت: در حال حاضر، یک کمیته پایش بازار در این طرح ایجاد شده است، ایجاد این کمیته با وزیر صمت است و چند دستگاه اجرایی دیگر از جمله وزارت اقتصاد و بورس در آن حضور دارند. مجلس هم به عنوان ناظر بر کمیته حاضر است. به این صورت است که این افراد دائم بازار را رصد می کنند، چون باید کالا را تمام تولیدکنندگان درسامانه جامع تجارت درج و ثبت کنند. متناسب با میزان ثبتی که در سامانه جامع انجام می شود. به آن ها سهمیه تعلق می گیرد، یعنی اگر کم ثبت کنند به همان میزان سهمیه شان کم می شود و ثبت ، هفتگی بوده و به میزان عرضه هفتگی شان تعیین می شود و اگر در آن هفته آن میزانی که عرضه کرده اند مازاد بر عرضه باشد اجازه صادرات دارند.یعنی آن میزانی که عرضه می کنند و فروش دارند می توانند صادرات انجام دهند. ظرف ۶ ماه هم فرصت دارند که معادل آن میزانی که به آن ها به عنوان مازاد تلقی شده است صادرات کنند.

حذف یارانه انرژی بعید است ، همه چیز را به کمیته می سپاریم

وی در مورد موضوع حذف یارانه انرژی فولادی ها هم گفت:بحث انرژی را البته تعدادی از نمایندگان در صحن مطرح کرده اند ، حرف آن ها این بود که کل یارانه انرژی بخش فولاد حذف شود.این پیشنهاد بعضی از نماینده ها است و در طرح ما نیست. احتمالا در کمیته پایش رصد در حوزه معافیت یا عدم معافیت یا یارانه دادن یا ندادن تصمیم گیری می شود و این موضوفات با توجه به شرایط بازار تعیین می شود ، نه اینکه قانون خاصی برای آن وضع شود.

شاید وزیر صمت ، مشاوردرستی نداشت

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد احتمال استیضاح وزیر صمت به دلیل ایجاد اختلال در روند بازار سرمایه با توجه به قیمت گذاری دستوری فولاد گفت: شاید بعضی وقت ها مشاورینی که به وزیر مشاوره می دهند یا کسانی که طرح ها را به نوعی پیشنهاد می دهند یا آماده می کند ، اوضاع بازار را خوب نشناسند یا تجربه شان کافی نباشد.یعنی انصافا آقای وزیر دنبال کار کردن است و کار ها را دنبال می کند ، بالاخره همه ما انسان هستیم و حتما نواقصی هم داریم ولی باید همه کمک کنیم و صبوری کنیم و رسانه ها در جهت حفظ منافع کشور باشند.به نظر من اگر دولت در اجرای همین طرح کمک کند و خوب اجرا شود، کمک زیادی به بازار سرمایه و بورس می کند و نیازی به موارد سوال از وزیر و ... نیست.

سرفضل های طرح مجلس چه بود؟

این نماینده مجلس در مورد جزئیات طرح پیشنهادی توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد گفت: ا ین طرح 6 ماده دارد.در ماده اول توضیحی داده ایم که در سامانه جامع یعنی چه وقتی می گوییم سامانه انبار .در کل اصطلاحات توضیح داده شده، در بخش دوم شیوه اجرایی است که کل محصولات و زنجیره باید در بورس بیاید ، یک بخش از طرح ، مربوط به زیر ساخت ها است.مثلا الان در مورد خرده فروشی در بورس سازو کار ندارد و در آنجا بورس را الزام کرده ایم که آن ها ساز و کار خرده فروشی را هم در بورس تعریف کنند، که اگر شما خواستید به آنجا بروید ۵ شاخه آهن بخرید ، بتوانید بخرید .بخش دیگر هم مربوط به تشکیل کمیته پایش است که هم ترکیب آن مشخص است و شرح وظایف آن مشخص است.

گفتی است ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته قبل از سخنان موافقان و مخالفان درباره طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار ضمن اشاره به این که آشفتگی بازار محصولات فولادی ناشی از ناتوانی دولت است، در صحن علنی مجلس گفته بود : این طرح موجب اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار خواهد شد، در سال 98 حدود 22 میلیون تن محصولات فولادی تولید شد که از این میزان 18 میلیون تن میزان مصرف داخلی بود و 10 میلیون تن مازاد تولید وجود داشت.

بعد از پایان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره این طرح، موافقان کلیات آن با اشاره به این که حجم بالای گردش مالی بازار فولاد بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان در سال است، اعلام کردند: این مبلغ دو برابر بودجه عمومی دولت است که نسبت به سال گذشته جهش داشته ولی هزینه‌های آن افزایش نیافته بنابراین برای ساماندهی زنجیره فولاد با توجه به کاربرد وسیع آن در ساختمان، وسایل خانگی و ... نیازمند ساماندهی هستیم.

موافقان طرح، گردش مالی فولاد را در سال بسیار بالا دانسته و اعلام کردند؛ 80 هزار میلیارد تومان آن رانت است که باید جلوی این رانت عظیم گرفته شود و برای تولید فولاد گاز یارانه‌ای به میزان 40 هزار میلیارد تومان در سال تعلق می‌گیرد که بیش از یارانه توزیعی میان مردم است. 17 میلیون تن شمش، هر کیلو 5 هزار تومان به فروش رفته یعنی 85 هزار میلیارد تومان گران‌تر فروخته شده که به جیب دلالان رفته است و ما قصد داریم جلوی این روند را بگیریم.

دیروز مجلس پس از بررسی سوال از وزرا وارد دستور کار رسیدگی به کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار شد و وکلای ملت بعد از استماع اظهارات شش نماینده موافق و مخالف و با وجود جنجال‌آفرینی‌ها و حملات سوادگران و حامیان آن ها به مجلس، برای قطع دست رانتخواران و کنترل قیمت‌ها با کلیات این طرح با 186 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24