Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : طرحی که در شبکه های مجازی به عنوان طرح تصویب شده در مجلس در خصوص تعیین عوارض صادراتی فولادسازان و تعیین کف و سقف قیمت عرضه در بورس ، رد و بدل می شود ، آن چیزی نیست که کلیات آن امروز در صحن علنی خانه ملت مطرح و تصویب شده است. حجت اله فیروزی نماینده فسا به خبرنگار بورس ۲۴ گفت : اساسا متن طرح قابل انتشار نیست و فعلا کلیات آن تصویب شده است ، لکن طرحی که در فضای مجازی با عنوان طرح تصویب شده در صحن امروز مطرح می شود ، با آن چه که ما تصویب کردیم کاملا متفاوت است.

تکذیب تعیین کف و سقف نرخ فولاد در طرح تصویب شده مجلس

بورس24 : سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : طرحی که در شبکه های مجازی به عنوان طرح تصویب شده در مجلس در خصوص تعیین عوارض صادراتی فولادسازان و تعیین کف و سقف قیمت عرضه در بورس ، رد و بدل می شود ، آن چیزی نیست که کلیات آن امروز در صحن علنی خانه ملت مطرح و تصویب شده است.

حجت اله فیروزی نماینده فسا به خبرنگار بورس24 گفت : اساسا متن طرح قابل انتشار نیست و فعلا کلیات آن تصویب شده است ، لکن طرحی که در فضای مجازی با عنوان طرح تصویب شده در صحن امروز مطرح می شود ، با آن چه که ما تصویب کردیم کاملا متفاوت است.

وی تاکید کرد: شاکله طرح کمیسیون این گونه نیست. حتی به لحاظ ظاهری هم متن ارسالی با طرح کمیسیون متفاوت است. در صفحه اول طرح اصطلاحات و تعاریف است و صفحه دوم روند اجرایی و ترکیب کمیته پایش و شرح وظایف آن .

فیروزی گفت: طرحی که در فضای مجازی توزیع شده است ، یک متن دست نوشته یا بهتر است بگویم، یک متن تایپی است.

فیروزی افزود: اصلا در طرح کمیسیون وارد مقوله کف و سقف قیمت گذاری فولاد نشده و فقط کلیاتی را تصویب کردیم.طرح کمیسیون ۵ ماده دارد که در ماده اول توضیح داده ایم که سامانه جامع ، انبار و ...چیست و توضیح اصطلاحات است، بخشی شیوه اجرایی است که الزامات است و اشاره کردیم که تمام زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود.

وی گفت: بخشی هم مربوط به زیر ساخت ها است، به طور مثال چگونه زیر ساخت خرده فروشی در بورس ایجاد شود و سازو کار آن تعریف شود.بخشی از آن مربوط به کمیته پایش است که ترکیب اعضاء و شرح وظایف آن مشخص شده است.

گفتی است ، حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز قبل از سخنان موافقان و مخالفان درباره طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار ضمن اشاره به این که آشفتگی بازار محصولات فولادی ناشی از ناتوانی دولت است، در صحن علنی مجلس گفته بود : این طرح موجب اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار خواهد شد، در سال 98 حدود 22 میلیون تن محصولات فولادی تولید شد که از این میزان 18 میلیون تن میزان مصرف داخلی بود و 10 میلیون تن مازاد تولید وجود داشت.

بعد از پایان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره این طرح، موافقان کلیات آن با اشاره به این که حجم بالای گردش مالی بازار فولاد بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان در سال است، اعلام کردند: این مبلغ دو برابر بودجه عمومی دولت است که نسبت به سال گذشته جهش داشته ولی هزینه‌های آن افزایش نیافته بنابراین برای ساماندهی زنجیره فولاد با توجه به کاربرد وسیع آن در ساختمان، وسایل خانگی و ... نیازمند ساماندهی هستیم.

موافقان طرح، گردش مالی فولاد را در سال بسیار بالا دانسته و اعلام کردند؛ 80 هزار میلیارد تومان آن رانت است که باید جلوی این رانت عظیم گرفته شود و برای تولید فولاد گاز یارانه‌ای به میزان 40 هزار میلیارد تومان در سال تعلق می‌گیرد که بیش از یارانه توزیعی میان مردم است. 17 میلیون تن شمش، هر کیلو 5 هزار تومان به فروش رفته یعنی 85 هزار میلیارد تومان گران‌تر فروخته شده که به جیب دلالان رفته است و ما قصد داریم جلوی این روند را بگیریم.

مجلس پس از بررسی سوال از وزرا وارد دستور کار رسیدگی به کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار شد و وکلای ملت بعد از استماع اظهارات شش نماینده موافق و مخالف و با وجود جنجال‌آفرینی‌ها و حملات سوادگران و حامیان آنها به مجلس، برای قطع دست رانتخواران و کنترل قیمت‌ها با کلیات این طرح با 186 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24