Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حال حاضر این صندوق تعداد ٧۴ نماد (حدود ١٠ درصد از کل نمادهای در حال معامله) را جهت بازار گردانی تحت مدیریت خود قرار داده که از این حیث صندوق صبا گستر را به...

عملکرد صندوق اختصاصی بازار گردانی صبا گستر زیر ذره بین

بورس24 : با ریزش شاخص بورس در مرداد ماه سال جاری سازمان بورس وارواق بهادار با صدور ابلاغیه ای انجام عملیات بازارگردانی برای تمامی نمادهای بورسی و فرابورسی را الزام نمود.

بر این اساس از تمامی ناشران پذیرفته شده خواست در طی مدت زمان معینی برای نماد خود بازارگردان مشخص نمایند. هر چند تا پیش از این ابلاغیه نیز ساز و کار بازارگردانی بر روی برخی نمادها به صورت اختیاری وجود داشته و صندوق های بازارگردانی به صورت پراکنده فعالیت‌ هایی داشته‌اند، اما قانون جدید باعث شد فعالیت صندوق های بازارگردانی با رونق بیشتری همراه شود.

در حال حاضر حدود 50 صندوق بازارگردانی در حال فعالیت بوده و عملیات بازارگردانی را بر روی نمادهای بورسی و فرابورسی انجام می دهند. یکی از بزرگ ترین و موفق ترین این صندوق ها صندوق اختصاصی بازارگردانی صبا گستر می باشد.

 

صندوق اختصاصی بازارگردانی صبا گستر با مدیریت شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در سال 97 آغاز به فعالیت نموده و مدیریت این صندوق در مهر ماه سال 99 به شرکت سرمایه‌ گذاری صبا تامین انتقال یافته است.

در حال حاضر صندوق تعداد 74 نماد (حدود 10 درصد از کل نمادهای در حال معامله) را جهت بازارگردانی تحت مدیریت خود قرار داده که از این حیث صندوق صبا گستر را به بزرگترین صندوق بازارگردانی فعال در بازار تبدیل کرده است.

بخش عمده نمادهای موضوع بازارگردانی به شرکت های زیرمجموعه شستا مربوط می شود، که نمادهایی همچون شستا، تاپیکو، صبا، تاصیکو، تیپیکو و سیتا مهم ترین آن ها هستند.

به لحاظ ارزش بازار، مجموع ارزش بازار سهام شرکت های تحت بازارگردانی صندوق به بیش 700 هزار میلیارد تومان می رسد که از این حیث این صندوق در رتبه سوم در میان سایر صندوق‌ها قرار می گیرد.

ارزش دارایی های صندوق اختصاصی بازارگردانی صبا گستر در حال حاضر رقمی حدود 3900 میلیارد تومان است و از این لحاظ رتبه چهارم را در میان صندوق های بازارگردانی به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین اطلاعات منتشره در حال حاضر حدود 85 درصد از این رقم به سهام، حدود 6 درصد به اوراق با درآمد ثابت و 9 درصد به وجه نقد اختصاص یافته است.

گفتنی است، شرکت های موضوع بازارگردانی صندوق در 18 صنعت متفاوت می باشند، که در آن به لحاظ ارزش بازار، گروه محصولات شیمیایی با حدود 32 درصد، هلیدنگ چند رشته ای با 26 درصد و گروه دارو با حدود 13 درصد بیشترین سهم را دارند.

منبع: شستا رسانه

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24