Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران می گوید که باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد بررسی شده و اعلام شود چه کسانی از رانت مصوبه منتفع می‌شوند؟

دوانی ، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران: پشت پرده مصوبه فولادی وزارت صمت باید بررسی شود

بورس24 : غلامحسین دوانی در مورد مواضع مختلف وزارت صمت در قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار داشت: قیمت محصولات در بورس باید بر اساس عرضه و تقاضا و مطابق نرخ روز کشف شود، بنابراین، وقتی برای عرضه‌های بورسی قیمتی تعیین می‌شود، به این معناست که نیازی به بازار سرمایه نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد بررسی و مشخص شود چه کسانی از رانت مصوبه منتفع می‌شوند؟ تجربه بازار ایران نشان می‌دهد، همواره، بخش زیادی از چنین مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها به نفع عده‌ای خاص است.

به گفته دوانی، حتی اگر فرض کنیم که تدوین و ابلاغ دستور وزارت صمت، عامدانه و هدفمند نبوده، اما در اینکه ناخواسته، به نفع عده‌ای تمام می‌شود، تردیدی نیست.

وی ادامه داد: اغلب مسئولان هم از فساد گسترده در بازار اطلاع دارند و برای مبارزه با سرطان فساد، بخشنامه‌های جدید و پرشماری صادر می‌کنند. بخش‌هایی از وزارتخانه مسئول صنعت کشور نیز متأسفانه به فساد آلوده است و این موضوع را می‌توان از متهم شدن و بازداشت برخی کارکنان این وزارتخانه و حضور آنان در دادگاه‌ها طی سال‌های اخیر، متوجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: طی سال‌های گذشته، هم‌زمان با اجرای ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، عده‌ای توانستند خودروهای وارداتی خود را در وزارت صمت ثبت سفارش کنند.

عضو انجمن حسابداران خبره ایران افزود: دامنه فساد به این موارد محدود نیست و تا جایی رسیده که براساس خبرهای منتشره، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که پرونده محکومیت قضائی دارد و هنوز دوره زندان قانونی او پایان نیافته، از مشتریان خاص و پروپاقرص معاملات مچینگی فولاد است و از محل این رانت، سود بادآورده‌ای به جیب می‌زند.

وی تأکید کرد: اکنون در ایران، کمتر محصولی را می‌توان یافت که مافیا در قیمت‌گذاری آن اعمال‌نفوذ نکند و قیمت بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.

دوانی با اشاره به مضرات قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، توضیح داد: به دلیل فاصله قیمتی که در بورس کالا با بازار آزاد وجود دارد، عده‌ای محدود با مجوز وزارت صمت عرضه‌های بورسی را قبضه می‌کنند و با فروش گزاف آن‌ها در بازار آزاد، رانت کلانی به دست آورده‌اند.

مجموعه بازار سرمایه اعلام مخالفت خود با موضع وزارت صمت را اعلام کردند و می‌گویند که پس از ابلاغی شیوه نامه جدید فولاد از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری مبنی بر قیمت پایه ۸۰ درصدی فولاد با رقابت آزاد، چرا و با کدام منطق، وزیر صمت قیمت را یکجانبه ۷۰ درصد اعلام می‌کند؛ البته وزیر صمت در اظهار نظر اخیر خود سعی کرده بدون اشاره به نظر غیرکارشناسی ۷۰ درصد، تنها از شیوه نامه فولاد دفاع کند، در شرایطی که مشکل اصلی فعالان بازار سرمایه، صنعت فولاد و سهامداران با ابلاغ ۷۰ درصدی قیمت پایه است.

منبع: مهر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24