Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه سرمایه رفاه: قیمت گذاری دستوری بارها در بازارهای دیگر امتحان شده و شکست خورده است.

اعتراض رسمی یکی از سهامداران عمده فولاد مبارکه به شیوه قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی

بورس24 : در رابطه با قیمت پایه محصولات فولادی که براساس شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره صنعت فولاد توسط وزرات صمت ابلاغ شده بود، مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه رفاه به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان اعتراض نسبت به این شیوه قیمت گذاری، توضیحاتی ارائه داد.

مصطفی زه تابیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه سرمایه رفاه (یکی از سهامداران عمده شرکت فولاد مبارکه اصفهان) به خبرنگار بورس24 گفت: شرکت های فولادی از جمله شرکت های بزرگ و بسیار شفاف بازار سرمایه هستند و سهامداران این شرکت ها عمدتا نهادهای عمومی از قبیل سهام عدالت، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق روستائیان و عشایر و عموم مردم اند. هرگونه تصمیم گیری در ارتباط با شرکت های فولادی و قیمت گذاری محصولات، اثرات سود و زیانی بر جامعه 40 میلیون نفری تحت پوشش نهادهای ذکر شده خواهد داشت.

زه تابیان گفت: با اعمال قیمت گذاری دستوری، حقوق سهامداران عمده و خرد از دو جهت تضییع خواهد شد؛ از یک سو کاهش قیمت سهام و از سوی دیگر کاهش سودآوری. قیمت گذاری دستوری در بازارهای دیگر نیز بارها امتحان شده و شکست خورده است که آخرین نمونه آن قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است که منابعی که می بایست در اختیار خودروسازان قرار گیرد به جیب واسطه ها سرازیر شده است. این شیوه قیمت گذاری سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار محصولات فولادی شده و این عدم النفع می بایست در قالب یارانه تولیدی غیر مستقیم به شرکت های فولادی بازگردانده شود.

سهامدار عمده فولاد مبارکه اصفهان افزود: این اعمال قیمت دستوری در بورس کالای ایران باعث تضعیف شفافیت خواهد شد؛ در حالیکه ماهیت وجودی بورس کالا برای ایجاد شفافیت معاملاتی و ایجاد مامنی برای کشف قیمت عادلانه است.

وی گفت: در صورت عدم قیمت گذاری محصولات در بورس کالا، امکان مدیریت ریسک وجود نخواهد داشت و برخورد دستوری با قیمت گذاری در این بازار سبب عدم تمایل سایر شرکت هایی می شود که در صف انتظار برای ارائه محصولات خود در این بازار هستند.

زه تابیان ادامه داد: این نحوه قیمت گذاری مبنای درستی ندارد و باید مشخص شود قیمت گذاری محصولات فولادی براساس 70 درصد قیمت CIS بر چه اساس است زیرا در مقطع کنونی قیمت آهن قراضه در بازار ترکیه از قیمت گذای مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاتر است. ثانیا مقرر گردیده بود که در بخش عرضه محصولات فولادی همه محصولات زنجیره فولاد وارد بورس کالا شوند که این مهم اتفاق نیفتاده است و در صورت عرضه تمامی محصولات این زنجیره از قبیل سنگ آهن، قیمت ها منطقی شده و رانت نیز از بین خواهد رفت.

او گفت: از سوی دیگر اشاره وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به عدم توسعه و افزایش ظرفیت شرکت های فولادی درست نیست و در سال های اخیر به عنوان نمونه شرکت فولاد مبارکه اصفهان عمده درآمد و سود حاصل از فعالیت خود را به حساب افزایش سرمایه جهت اجرای طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت تخصیص داده است و منابع از این صنعت خارج نشده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه سرمایه رفاه گفت: تصمیم اخیر در مورد فرآیند قیمت گذاری و تعیین دستوری رقابت محصولات فولاد در بورس کالا جزء توزیع رانت برای یک عده خاص و تضییع حقوق 40 میلیون خانوار بازنشسته و 50 میلیون خانوار سهام عدالت تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت (کما اینکه قیمت گذاری دستوری خودرو نیز سبب کاهش قیمت این محصول نشد) و این کار به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نیست.

وی افزود: شرکت سرمایه گذاری توسعه سرمایه رفاه به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت فولاد مبارکه اصفهان مراتب اعتراض خود به شیوه قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی را بصورت کتبی به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران اعلام نموده و در جهت حمایت از حقوق بیمه شده گان تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24