Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در ماه های اخیر بازار سرمایه تقریباً به یک ثبات نسبی رسیده؛ روزهایی منفی و روزهایی مثبت است؛ تعداد زیادی نماد مثبت داریم، تعداد زیادی هم نماد منفی داریم ولی متاسفانه باز هم عده ای از روی ناآگاهی و عدم تحلیل مناسب در موقعیت فروش قرار می گیرند

بورس طی یک سال آینده از بازارهای موازی بازدهی بالاتری می دهد/ گفت و گو با کارشناسی که به دو میلیونی شدن شاخص کل اعتقاد دارد

بورس24 :منفی های روزهای اخیر بورس، شاخص کل را دوباره وارد فاز نزولی کرده و البته در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که شاخص دیگر جای افت زیادی ندارد و مجددا به روند صعودی بازخواهد گشت.

امیرحمزه مالمیر، خبره بازارهای مالی در گفت و گو با بورس24 درخصوص وضعیت این روزهای بورس گفت: اوضاع این روزهای بازار سرمایه همگی ناشی از شایعاتی است که هیچ مبنای صحیحی ندارند و پیش بینی من با توجه به تجربه نزدیک به دو دهه در بازار سرمایه این است که زمستان امسال به ویژه در ماه های دی و بهمن بازار روند رو به رشد خوبی را شاهد خواهد بود.

مالمیر، در پاسخ به این سوال که شرایط نوسانی این روزهای بازار سهام را چطور ارزیابی می کند؟ گفت: به نظر من شاید کار درستی نباشد که فقط به تحلیل این مقطع از بازار سرمایه بپردازیم. ما از ابتدای سال جاری یک جو مثبت حاکم بر بازار را شاهد بودیم که بخشی از آن ناشی از فشار ورود سرمایه گذاران جدید بود و بازار از حالت تعادل خارج شده بود و مثبت خیلی سنگینی را تحمل می کرد و بعد از آن در مرداد و شهریور و مهرماه هم بازار با یک ریزش شدید همراه بود که این هم به نظر من راه درستی نبود و صرفاً به دلیل فضای منفی بود که ایجاد شده و فشاری بود که سهامداران برای خروج از بازار، به کلیت آن وارد می کردند. علی رغم اینکه خیلی از سهم ها ارزنده بودند بدون دلیل در صف فروش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ولی در ماه های اخیر بازار سرمایه تقریباً به یک ثبات نسبی رسیده؛ روزهایی منفی و روزهایی مثبت است؛ تعداد زیادی نماد مثبت داریم، تعداد زیادی هم نماد منفی داریم ولی متاسفانه باز هم به خاطر اخبار و شایعاتی که این روزها شنیده می شود و به واسطه نگرانی که مردم در مرداد و شهریورماه شاهد آن بودند و ریزش شدید آن ماه ها، عده ای از روی ناآگاهی و عدم تحلیل مناسب در موقعیت فروش قرار می گیرند. همین موجب افت 20 تا 30 درصدی شده؛ در صورتیکه من معتقدم بازار در حال حاضر به یک ثبات نسبی رسیده و سهم های ارزنده ای هستند که این روزها فرصت خرید آنهاست.

مالمیر همچنین افزود: در حال حاضر هم حتی سهم هایی داریم که تقریباً هر روز مثبت هستند؛ به نظرم این سهم ها به دنبال حمایتهای عده ای یا گروهی که به دنبال رشد این سهم ها هستند به این وضعیت دچار شدند؛ به ویژه سهم های کوچک این حالت را دارند. ولی در حال حاضر ما با شرکتهایی که داریم همکاری می کنیم خریدار هستیم و فکر می کنم در این اوضاع بازار بسیاری از سهم ها قابلیت خرید دارند. پیش بینی می کنم در ماه آینده حداقل بازار یک ثبات نسبی را تجربه کند. به این صورت که یک روزهایی مثبت و بعضی روزها منفی باشد ولی استنباط من این است که از اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه بازار یک روند رو به رشد بیشتری را تجربه کند. یعنی من روزهای مثبت را بیشتر از روزهای منفی در دو ماه آینده سال می بینم.

این خبره بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که مهمترین دلیل نوسانات روزهای اخیر بازار سرمایه چیست؟ گفت: من فکر می کنم بازار به دلیل افت شدیدی که در ماه های مرداد و شهریور داشته تجربه خیلی سخت و تلخی برای سرمایه گذاران بوده. من با وجود تجربه حدود بیست ساله در بازار سرمایه چنین تجربه ای را به یاد ندارم. از این رو این تجربه در ذهن مردم اثر بدی گذاشته و علی رغم اینکه این روزها خبرهای خوب زیادی را شاهد هستیم و تولید شرکتها وضعیت خوبی را نشان می دهد ولی کلیت بازار با یک شایعه منفی تغییر وضعیت شدیدی می کند و کلیت بازار با مشکل مواجه می شود. حتی سهم هایی که مثبت هستند هم با یک فشار فروش مواجه می شوند و به سمت ریزش حرکت می کنند. در حالی که خیلی از این اخبار خبرهای جعلی است و به نظر من اتفاق خاصی نمی افتد و امیدوارم این روزها را به سلامت پشت سر بگذاریم و در ماه های دی و بهمن شاهد یک بازار رو به رشد مثبت باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاخص بورس سقف قبلی خود یعنی بالای دو میلیون را خواهد دید؟ گفت: شاخص یک عدد است که ناشی از برآیند تعداد زیادی از شرکتهاست. برخی از شرکتها در شاخص تاثیر بیشتری دارند و موثرتر هستند. ممکن است برخی در بازار ضرر کنند در حالی که شاخص مثبت است و یا بالعکس. من معتقدم که شاخص عدد دو میلیون را حتما باید رد کند. حالا این تاکید من چه زمانی اتفاق بیافتد مشخص نیست ولی شاخص باید در آینده مثبت باشد و قطعا باید این رقم را ببیند و حتی از آن هم جلوتر برود. این به واسطه رشد شرکتها به دلیل تورمی که متاسفانه در کشور شاهد آن هستیم اتفاق خواهد افتاد و اینها همه گواه این است که ما باید این عدد شاخص را ببینیم. ولی برای یک سرمایه گذار عدد شاخص نباید ملاک باشد؛ این نکته مهمی است. سرمایه گذار باید به دنبال صنعت و شرکت ارزنده باشد. فارغ از اینکه شاخص در چه وضعیتی است اقدام به خرید و سرمایه گذاری کند. اگر سرمایه گذاری چنین نگاهی داشته باشد و با تحلیل وارد بازار سرمایه شود، بدون توجه به شاخص قطعاً در آینده پیروز میدان است.

امیرحمزه مالمیر در ادامه با اشاره به دلیل اقبال سرمایه گذاران به سهم های کوچک تصریح کرد: همان طور که اشاره کردم، در سهم های کوچک راحت تر می شود آن را مدیریت کرد و به آنها سمت و سو داد؛ مخصوصا در اوضاعی که بازار شایعات داغ است و بازار سرمایه خیلی متاثر از آن است. چون سهم های کوچک قابلیت جا به جایی راحت تری دارند و سرمایه زیادی را درگیر نمی کنند، با تعداد کمی از سرمایه گذاران و با سیگنال هایی که در کانالها داده می شود، سعی می شود به شرکتهای کوچک سمت و سو داده شود. در روزهایی که بازار منفی بود همین سهم های کوچک با مشکل نقدشوندگی مواجه بودند و امکان فروش برای این سهم ها خیلی کاهش پیدا کرده بود و سهامداران شاهد آب شدن سهم های خود بودند. البته من معتقد نیستم که همه سهم های کوچک غیرارزنده هستند، برعکس سهم های کوچکی هم در این بازار هستند که با تحلیل ارزش سرمایه گذاری دارند و صرفاً با سیگنالهای برخی از کانال ها نباید اقدام به خرید کرد.

این فعال بازار سرمایه در پایان در پاسخ به این سوال که در صورت رکود تمامی بازارها آیا بازار سرمایه هم رکود سالهای 93 تا 95 را دوباره تجربه خواهد کرد؟ گفت: من پیش بینی می کنم اگر اتفاق خاصی از لحاظ کلان کشور نیفتد و شرایط کشور رو به جلو باشد، بازارهای موازی در بازه شش ماهه تا یک ساله قطعا از بازار سرمایه از سودآوری کمتری برخوردار خواهند بود و حتما بازار سرمایه سود بهتری را به سرمایه گذاران خواهد رساند؛ به شرطی که در این بازار بمانند و صبر داشته باشند. چون در بازار سرمایه خوشبختانه ارزش معاملات روند رو به رشدی داشته و در بازار خیلی منفی هم باز خریدار وجود دارد و موج فروش در روزهای اخیر بیشتر ناشی از هیجاناتی است که به بازار وارد شده و اگر این هیجانات را سرمایه داران بتوانند با راهکارهای غیرمستقیم مدیریت کنند، معتقدم که بازار به یک ثبات و آرامش بیشتری در آینده خواهد رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عبدالرضا فردی
    عبدالرضا فردی

    Thanks

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24