کرمان موتور شرکت سرمایه پذیر گروه اقتصادی کرمان خودرو و مکو به عنوان نماینده گروه مپنا اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص تولید نخستین خودرو جدید با پلتفرم الکتریکی در ١٢ تا ١٨ ماه آینده خواهند کرد.
بورس24 : کرمان موتور شرکت سرمایه پذیر گروه اقتصادی کرمان خودرو و مکو به عنوان نماینده گروه مپنا اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص تولید نخستین خودرو جدید با پلتفرم الکتریکی در 12 تا 18 ماه آینده خواهند کرد.
محمدحسین رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) با اشاره به عقد تفاهمنامههای گروه مپنا با چند خودروساز کشورمان برای برقیسازی خودروها، گفت: این اولین قرارداد اجرایی حوزه خودرو برقی در ایران است که بین مپنا و کرمان موتور امضا شده و امیدواریم تولید خودرو برقی با کیفیت، به صورت فشرده برنامهریزی و اجرا شود.
در این مراسم سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، گفت: پس از 7 ماه مذاکرات فشرده، به دو قرارداد همکاری با گروه مپنا دست یافتیم و امیدواریم بین 12 ماه تا 18 ماه آینده، اولین خودرو برقی مشترک تولید و عرضه شود.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید خودروهای احتراقی فاصله ای حدود 25 تا 30 ساله با کشورهای توسعه یافته داریم افزود: برخلاف این حوزه در زمینه تولید خودروهای برقی، فاصله ما با دیگر سازندگان حداکثر حدود دو تا سه سال است و با کار و تلاش میتوانیم به کیفیت جهانی برسیم.
وی با تقدیر از کیفیت دانش فنی موجود در گروه مپنا، قرارداد مشترک کرمان موتور و مپنا را اتفاق مثبتی دانست که میتواند برای کشور و صنعت مبارک باشد.
ارائه خودروهای برقی با کیفیت
در ادامه این مراسم عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توانمندیهای دانشبنیان گروه مپنا در عرصه صنعت و همچنین برنامهریزیها و پیشرفتهای کرمان موتور در دوران تأسیس نه چندان طولانی خود ابراز امیدواری کرد تا در آتیه نزدیک شاهد ارائه خودروهای برقی با کیفیت برای عرضه عمومی باشیم.
وی با بیان اینکه گروه مپنا از مدتها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و در زمینه ایجاد پلتفرم خودرو برقی نیز اقدامات مناسبی در گروه مپنا صورت گرفته است تصریح کرد: تولید خودروهای برقی، موجب کاهش میزان آلایندگی زیستمحیطی، مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز و کاهش مصرف سوختهای فسیلی میشود.
علی آبادی ایجاد زیرساخت خودرو برقی را با اهمیت خواند و گفت: لازم است زیرساختها همزمان به صورت سختافزاری و نرمافزاری فراهم شود، بنابراین علاوه بر برقیسازی خودروها،تمرکز بر ساخت ایستگاههای متعدد شارژ، شبکه و مرتبط کردن آنها با یکدیگر نیز مهم است.
به گفته وی ؛بر اساس مستندات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از سال ۲۰۳۰ میلادی عمده خودروها برقی خواهند بود و لازم است مانیز در این زمینه گامهای مفید و جدی برداریم.
علیآبادی با اشاره به ورود مپنا به عرصه باتری خودروهای برقی خاطرنشان کرد: برخلاف خودروهای احتراقی، فاصله صنایع خودرو سازی داخلی با خودروسازهای برقی برتر دنیا چندان زیاد نیست و وقت مناسبی است تا با تلاش و برنامهریزی دقیق، تحول مثبتی در زمینه برقیسازی ایجاد کنیم و در ردههای اول جهانی در این عرصه قرار بگیریم.
به گفته مدیرعامل گروه مپنا ؛کشورهای توسعه یافته، با در نظرگرفتن حفظ محیط زیست و اقتصاد به سرعت به سمت برقیسازی پیش میروند و ما نیز در حال آمادهسازی خود برای فراهم کردن زیرساختها هستیم تا خودروسازها، برقی سازی خودروهای تولیدی را هدفگذاری و اجرا کنند.
وی ورود مپنا به برقی سازی را یک اقدام صحیح زیست محیطی و اساسی دانست و گفت: قطعا مپنا در این زمینه به صورت قدرتمند، کاربردی و با تمام ظرفیت ورود خواهد کرد و امیدواریم نتیجه همکاری مپنا وکرمان موتور در زمینه ساخت خودرو برقی سبب رضایت بیشتر مردم شود.
گفتنی است ؛ قراردادهای همکاری "توسعه دانش فنی و طراحی خودرو برقی" و "تولید پیشرانه خودرو برقی" با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی، روز سهشنبه نهم دی ماه، به امضای مدیران عامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت کرمان موتور رسید.
بر اساس مفاد قرارداد تولید پیشرانه خودرو برقی، شرکت مکو 37 هزار دستگاه باتری پک و تجهیزات پیشرانه شامل موتور، گیربکس، درایو، سیستم شارژ و ... را در فاصله 5 سال، برای تولید خودروهای برقی به شرکت کرمان موتور ارائه میکند. همچنین پیشبینی میشود خودرو برقی تولید شده در شرکت کرمان موتور با تجهیزات پیشرانه برقی و باتری پک ساخت مپنا دارای پیمایشی بیش از 250 کیلومتر و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 کمتر از 10 ثانیه داشته باشد. این خودرو علاوه بر ویژگی امکان بازگشت انرژی، از شارژرهای سریع و کند نیز بهره میبرد.
همچنین در این مراسم علاوه بر امضای قرارداد، اولین فاز پروژه یعنی تحویل کتابچه تارگت بوک این دو قرارداد نیز مبادله شد . در این کتابچه، بنچ مارک مختلف، طراحیهای اولیه، هدفگذاری فنی و مالی، چارچوبهای توسعه محصول، مشخصات اولیه قطعات، بررسی و اعلام تغییرات پلت فرم خودرو هدف منعکس شده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.