امیر ونکی درخصوص یکی از کم رشدترین شرکت های بازار سرمایه صحبت کرد.
بورس24 : امیر ونکی درخصوص قراردادها، سود گزارش 6 ماهه و رشد قیمت وپسا با بورس24 به صحبت نشست.
*در گزارش ششماهه وپسا، زیان برای شرکت اصلی وجود دارد. در این خصوص توضیح بدهید.
مطالعه صورتهای مالی شرکتهای هلدینگ به سبب تفاوتهای بنیادین درآمدها، متفاوت از شرکتهای بازرگانی و تولیدی است. زیان شرکت اصلی به دلیل وجود هزینههای جاری شرکت اصلی و عدم شناسایی درآمد شرکتهایی فرعی است. بهصورت عام برخی از شرکتهای مادر در سال 1399، سود سال 1398 شرکتهای فرعی را (طبق مجمع سال 1399 آنها) شناسایی میکنند لذا در حقیقت همواره با وقفه یکساله به شناسایی درآمدهای زیرمجموعه میپردازند. در مجموعه وپسا سال مالی تمام شرکتها پایان اسفندماه است و برای رعایت بهتر اصل تطبیق درآمد و هزینه، طبق اختیارات بند 7 استاندارد حسابداری شماره 5، سود تقسیمی مجامع شرکتهای فرعی تحت عنوان "رویدادهای تعدیلی بعد از تاریخ ترازنامه" در صورت های مالی 12 ماهه شناسایی میشود. در حقیقت این مجموعه (سر. پتروشیمی ساختمان خلیجفارس) یک شرکت سود ده هست و در دوره 6 ماه منتهی به پایان شهریور 1399 پیش از ده برابر دوره مشابه پیشین سود تلفیق شناسایی کرده است. نکته مهم آنکه سود سال 1399 شرکتهای فرعی خود را پس از برگزاری مجمع آنها طبق اختیارات استاندارد فوق در صورتهای مالی 12 ماهه منتهی به پایان اسفند 1399 شناسایی خواهد کرد. این روند در همه گزارشهای میاندورهای پیشین ما مشهود است. لذا سودهای شرکتهای فرعی تماماً در گزارش 12 ماهه منعکس خواهد شد. تا آن زمان بهترین سنجه برای ذینفعان محترم بررسی سود تلفیقی شش ماهه با رشدی بیش از ده برابر خواهد بود.
*شرایط عملیاتی شرکتهای گروه بهویژه پارت ماشین سازه (بهعنوان مهمترین شرکت فرعی) را چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به معافیت تحریمهای بندر چابهار و پروژه خط لوله گاز به این بندر، استراتژیک مجموعه از دو سال پیش ورود این بازار هدف بوده است که اولین نتیجه آن نصب تجهیزات متانول پتروشیمی بدر شرق بوده است. ظرفیت واحد متانول این پتروشیمی یکمیلیون و ششصد و پنجاههزار تن در سال است که تاکنون حدود 3 هزار تن باربرداری در این سایت پتروشیمی توسط شرکت پارت ماشین سازه در نیمه دوم امسال انجامشده است. بههرحال افزایش گسترده جغرافیایی بازار هدف برای شرکتهای فرعی به دلیل دارا بودن برگ سبز گمرکی تمام جرثقیلهای سنگین و فوق سنگین میسر است. از دیگر سو در شرایط تحریم و به تبع آن حضور بسیار کم کشتی های مجهز به جرثقیل، بازار دیگری به منظور باربرداری تجهیزات فوق سنگین در بنادر خلق شده که طی دو سال گذشته همواره بخشی از سبد ارائه خدمت مجموعه را شامل گردیده است.
*رشد قیمتی سهام وپسا از زمان درج و آغاز معامله در بازار سرمایه، تاکنون تنها در حدود 300 درصد بوده است که در مدت مشابه چهارمین شرکت کمرشد بازار سرمایه محسوب میشود. این در حالی است که در همین بازه زمانی شاخص کل در حدود 13 برابر و شاخص هموزن 25 برابر شده است. آیا قیمت سهام وپسا در این محدوده منطقی است؟
برای بررسی منطقی بودن قیمت سهام باید به ارزش سهام بپردازیم. ارزش هم زاییده روشهای بسیار مختلف و همچنین نرخهای بازدهی مورد انتظار و درجات ریسکپذیری متفاوتی است. فلذا ارزش یک دارایی خاص برای یک فرد متفاوت از فرد دیگر میتواند باشد. بنابراین صحبت در باب ارزش، موضوعی مختص به هر سرمایه گذار است؛ لیکن درخصوص سهامدار عمده و بازارگردان می توانم بیان نمایم که درچنین قیمتهایی صرفا براساس الزام دستورالعمل بازارگردانی فروش هایی بر تابلوی معاملات اصلی وجود دارد و آن هم صرفا توسط بازارگردان و لاغیر. بهعنوان یک مثال بازارگردان در شرایط صف خرید (فروش) به عرضه (تقاضای) 3 میلیون برگ سهام اقدام خواهد نمود. یادآور میشود تا به این لحظه نیز خالص عملکردی صندوق بازار گردان خرید سهام بوده است. لذا بازارگردان علاوه بر خلق نقدشوندگی بسیار مطلوب در سهام، درچارچوب دستورالعملهای موجود و فزونی خالص خرید بر فروش تاکنون بستر حمایتی مناسبی برای سهام خلق نموده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.