Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران با نماد کزغال در صف عرضه اولیه فرابورس قرار گرفته است. رمضان کریتی مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره تاریخچه این شرکت ابراز داشت: حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ٢،٧۵ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود. ناحیه پروده با وسعت ۱،۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ١،١ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

بازار سرمایه به زودی میزبان سهام بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران خواهد بود

بورس24 : شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران با نماد "کزغال" در صف عرضه اولیه فرابورس قرار گرفته است.

رمضان کریتی مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تاریخچه این شرکت ابراز داشت: حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 2،75 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می شود. ناحیه پروده با وسعت ۱،۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی 1،1 میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

وی افزود: پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه ناحیه پروده و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده، نهایتاً این فاز با ظرفیت تولید سالانه 1،5 میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره، به روش جبهه کار طولانی در پروده یک از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداری قرار گرفت. همزمان با اجرای طرح مذکور، بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران نیز در جوار معدن با مساحت ۵،۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج زیرزمین، فرآوری زغال سنگ خام را با دو روش واسطه سنگین و فلوتاسیون ستونی در این کارخانه عملیاتی شد.

او در ادامه اظهار داشت: در سند چشم انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تأمین کننده نیاز اولیه کلیه صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب شده است. با توجه به این که سنگ آهن در فرآیند کوره بلند و در مجاورت کک زغال سنگ تبدیل به آهن می شود، بنابراین اهمیت جایگاه زغال سنگ به عنوان ماده اولیه موردنیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود است.

جایگاه و افتخارات شرکت

کریتی با اشاره به جایگاه شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس با هدف بهره برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان اولین بهره بردار مکانیزه زغال سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز نماید. شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین واحد معدنی منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال  سنگ کشور، در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، معدنی، عمرانی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و ورزشی شهرستان و استان کاملاً تأثیرگذار بوده و علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار که توسعه و امنیت اجتماعی را به دنبال دارد، خدمات شایسته ای در حوزه های فوق نیز از طریق مسئولیت های اجتماعی به انجام رسانده است.

او در ادامه این گفت و گو به کسب افتخارات و موفقیت هایی که کزغال تا کنون کسب کرده نقبی زد و بیان داشت: اخذ گواهینامه های ISO9001:2015 مدیریت کیفیت، ISO14001:2015 محیط زیست، ISO45001:2018 ایمنی، بهداشت و محیط زیست و ISO31000:2018 مدیریت ریسک، بهره بردار نمونه معادن زیرزمین کشور سال۱۳۹۱،  نشان دو ستاره تلاش گران ارزیابی بهره وری سال ۱۳۹۶، کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۹، واحد برتر HSE سال ۱۳۸۷، واحد نمونه صنایع و معادن یزد سال ۱۳۸۷، واحد نمونه معدنی کشور در سال ۱۳۹۳، کارفرمای برتر استانی سال ۹۶ در بحث تأمین اجتماعی، واحد برتر فرهنگی و ورزشی استان در چهار دوره متوالی، بهره بردار نمونه معدنی سال ۱۳۸۵، صنعت سبز کشوری سال 1396 و صنعت سبز استان سال 1397 و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در شش سال متوالی (1398-1393) بخشی از افتخارات این شرکت در عمر کوتاه فعالیت خود است.

روند تولید و فروش شرکت صعودی است

در ادامه از مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در خصوص عملکرد شرکت در دوره 9 ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت زمان مشابه سال قبل پرسیدیم. او تصریح کرد: شرکت زغال سنگ پروده طبس در 9 ماهه سال جاری در سه حوزه اصلی عملیاتی شامل پیشروی، استخراج و تولید محصول به ترتیب 4،333 متر حفریات معدنی، 1،220،522 تن زغال سنگ خام و 461،675 تن کنسانتره عملکرد محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال 1398، در استخراج خام 29% و در تولید کنسانتره نیز 6% رشد داشته است.

او در پاسخ به این پرسش که از لحاظ تناژ تولید شرکت شما چند درصد از زغال مورد نیاز کشور را تولید می کند، اذعان داشت: شرکت زغال سنگ پروده طبس 75% تولید منطقه ای و 42% تولید ملی زغال سنگ را  به خود اختصاص داده و بخش عمده ای از نیاز باتری های کک سازی کشور را تأمین می کند.

وی اضافه کرد: شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول حدود 12 سال فعالیت معدنکاری مکانیزه، با انجام بیش از 60 کیلومتر حفریات زیرزمینی و استخراج موفق 7 کارگاه لانگوال، تا پایان سال 1398 بالغ بر 9 میلیون تن زغال خام و 4 میلیون تن کنسانتره تولید کرده و ضمن تأمین عمده نیاز بازار داخلی، زمینه اشتغال 2،500 نفر به طور مستقیم و حدود 15،۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم آورده است.

چشم انداز پیش رو؛ افزایش ظرفیت تولید محصولات

در ادامه مدیر عامل کزغال به برنامه های آتی این شرکت اشاره و ابراز داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، دستیابی به اهداف تولید سالیانه در شرف تحقق است و مطابق طرح و برنامه هایی که برای توسعه معدنکاری در نظر گرفته شده، ظرفیت استخراج زغال سنگ خام و تولید کنسانتره افزایش خواهد یافت.

کریتی در خصوص بحث قیمت گذاری در صنعت زغال سنگ اظهار داشت: در بحث قیمت و با توجه به مشکلات متعددی که در سالیان متمادی متوجه معدنکاران زغالی بود، با تعامل صورت گرفته، از حدود 2 سال قبل، قیمت هر تن کنسانتره زغال سنگ کک شو برابر 26،5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد که این امر در مقایسه با روش قیمت گذاری قبلی، تا حدودی برای حل مشکلات معادن زغال سنگ و تأمین نقدینگی مؤثرتر عمل کرده است.

کزغال تا پایان دی ماه عرضه خواهد شد

در بخش پایانی این گفت و گو از مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس پرسیدیم که پیش بینی شما از زمان احتمالی عرضه اولیه سهام کزغال در بازار سرمایه و استقبال بازار از این سهم چیست؟ او در پاسخ گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس با نماد "کزغال" در فهرست قیمت فرابورس درج شده و به عنوان دویست و بیست و نهمین نماد و شصت و پنجمین شرکت بازار اول آماده عرضه است. هرچند انتظار می رود سهام "کزغال" تا اواخر دی ماه عرضه شود، با این حال تاریخ دقیق عرضه تابع سیاست ها و تصمیمات فرابورس است.

او اضافه کرد: بر اساس پیش بینی و با توجه به وضعیت، جایگاه و عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس و البته سیاست گذاری هایی که در حال شکل گیری است تا اقتصاد ملی از وابستگی به نفت خارج شود، بیشترین امیدواری برای تحقق این هدف، حوزه معدن است که به فرموده مقام معظم رهبری، برای جایگزینی نفت، معدن بهترین گزینه است. بنا به این دلایل و نیز با توجه به عملکرد مالی مناسب و همواره رو به رشد شرکت، انتظار می رود سهام بزرگترین معدن زغال سنگ کشور با استقبال خوب خریداران مواجه شود. قطعاً این استقبال مناسب نه تنها محرک توسعه معدنکاری خواهد بود، بلکه با عنایت به سیاست های شفاف و عملکرد روشن مالی شرکت، سود مناسبی نیز برای خریداران به همراه خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24