Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تاکید کرد: اگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند.

چراغ سبز ایران به دیپلماسی، با تمدید زمان بررسی FATF

بورس24 : رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تاکید کرد: اگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» با اشاره به تمدید زمان بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس‌جمهوری برای تمدید زمان بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به معنای تصویب لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نیست.

وی افزود: قبلا در پیوستن ایران به FATF نوعی تردید در کشور وجود داشت و عملاً شرایطی به وجود آمد که بررسی FATF در دستورکار مجمع خارج شد اما اکنون ایران شرایطی را در پیش‌روی خود دیده است که لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را - که بررسی آنها قبلا بسیار بحث‌برانگیز بوده است - مجددا بررسی کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تصریح کرد: بهتر بود که این کار زودتر انجام می‌شد. حتی اگر سال گذشته لوایح پیوستن ایران به دو معاهده CFT و پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج نمی‌شدند و بحث‌ها ادامه می‌یافت، امکان اینکه بهانه به دست مثلث اسرائیل، آمریکا و عربستان داده بشود و پرونده ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، فراهم نمی‌شد.

ماموریت اوفک به ۴۰۰ نفر برای رصد اعمال تحریم‌ها علیه ایران

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در آن زمان، برخی از افراد به فرصت‌های سیاست خارجی ایران آسیب زدند، خاطرنشان کرد: همان زمان برخی از افراد برای انجام مصاحبه‌هایی که در آن اعلام کنند CFT و پالرمو از دستورکار مجمع خارج شده است، مسابقه می‌دادند. در این مسابقه، مثلث دشمنان ایران یعنی عربستان، اسرائیل و آمریکا پیروز شدند.

به گفته این نماینده ادوار مجلس، این مسئله موجب شد تا بلافاصله ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد و تحریم‌ها مضاعف و اثر آنها دوچندان شود چون تحریم‌ها امکان مبادلات پولی و بانکی ایران را با دشواری روبه‌رو کرده بود ولی لیست سیاه FATF موجب شد بانک‌ها و کشورهایی که بنا به دلایل حاکمیتی با ایران کار می‌کردند، آنها هم همکاری‌ خود را با ایرانقطع کنند.

وی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران ابراز داشت: پس از آنکه تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفت، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از ۴۰۰ نیرو را در سراسر دنیا مامور کرد که بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران نظارت کنند و هر کشوری که به همکاری اقتصادی با ایران ادامه و تحریم‌ها را اعمال نمی‌کرد، توسط اوفک تحریم و تنبیه می‌شد.

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF کشور را با تحریم مضاعف روبه‌رو کرد

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در چنین شرایطی، برخی از بانک‌های کشورها با حکم و دستور حکومتی دولت‌هایشان با ایران همکاری‌شان را ادامه می‌دادند. البته آنها پول بیشتری را هم از ایران به خاطر تبادلات مالی می‌گرفتند ولی برخی از آنها به دنبال بهانه‌ای برای عدم کار کردن با ایران بودند و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این بهانه را در اختیار آنها داد.

وی با تاکید بر اینکه دوستان ایران توصیه کرده بودند که همکاری‌مان را با FATF قطع نکنیم و هر جور شده، در لیست سیاه مجددا قرار نگیریم، بیان کرد: با مصاحبه‌هایی که برخی افراد با افتخار انجام می‌دادند که ایران بررسی لوایح FATF را متوقف و این موضوع از دستورکار مجمع خارج شده است، ایران مجددا در لیست سیاه قرار گرفت و عملا کشور را دچار تحریم مضاعف کردند وگرنه اگر اعلام می‌شد که این موضوع همچنان در دستورکار مجمع قرار دارد، ما دیگر در لیست سیاه نمی‌رفتیم و دشمنان بهانه‌ای پیدا نمی‌کردند.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بررسی مجدد لوایح FATF به معنای تصویب آنها نیست، یادآور شد: اگر فضا براساس رای‌گیری در شرایط کنونی باشد، این لوایح رای نخواهد آورد. قبلا سه نفر از اعضای مجلس دهم در مجمع شرکت می‌کردند و از این لوایح دفاع می‌کردند اما افرادی که اکنون از مجلس به مجمع می‌روند، علیه آن موضع‌گیری خواهند کرد ولی اگر تصمیم مصلحتی اتخاذ شود، لوایح FATF با تحفظات و حق‌شرط‌های قوی‌ای که دارد، رای خواهد آورد.

سه چراغ سبز اروپا و آمریکا به دیپلماسی

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در مجلس گذشته همه منافع ملی دیده شده بود و حق‌شرط‌ها و تحفظات قوی در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: وقتی این بحث از سوی منتقدان لوایح مرتبط با FATF مطرح شد که کنوانسیون‌های پالرمو و CFT شرط‌پذیر نیستند، در جلسه اجماعی کمیسیون امنیت ملی که جریان‌های مختلف مجلس در آن حضور داشتند و وزرای خارجه و اطلاعات، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و... نیز بودند، تصمیم گرفته شد که حق‌شرطی اضافه شود مبنی بر اینکه اگر دولت امکان استفاده از حق‌شرط‌های ماده ۶ را نداشته باشد، نمی‌تواند به عضویت FATF دربیاید. در واقع تاکید کردیم اگر ماده ۶ مانع از شرط‌گذاری ایران شود، ما عضو FATF نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه دنیا از یکجانبه‌گرایی خطرناک ترامپ و تیم او خسته و نگران شده است، گفت: اکنون هم شاهد هستیم پمپئو و آشوب‌سازان منطقه‌ای تلاش می‌کنند بحران میان ایران و آمریکا را به گونه‌ای گسترش دهند که امکان مدیریت بحران در دولت آینده آمریکا ممکن نباشد. با این حال، من فکر می‌کنم چراغ سبزهایی به دیپلماسی داده شده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مواضع جک سالیوان دستیار امنیت ملی بایدن، بیانیه اتحادیه اروپایی به همراه نامه ۱۵۰ نماینده عضو کنگره آمریکا پیام تقریبا یکسانی دارند که در آن، بازگشت بدون قید و شرط به برجام مورد تاکید قرار گرفته است. اینها نشان می‌دهد چراغ سبزهایی به دیپلماسی داده شده است.

مجمع پیوستن به FATF را به تعویق نیندازد

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه باید دو مسئله برجام و FATF را نباید با همدیگر مرتبط دانست، اظهار داشت: پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF بهانه را از مخالفان ایران گرفته و طرفداران دیپلماسی را تقویت می‌کند ولی معقتدم حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد ولی تحریم‌های FATF همچنان پابرجا باقی بماند، یعنی دشمنان ما در جای دیگر فعالیت می‌کنند و علیرغم برداشتن تحریم‌ها، سعی می‌کنند تا ایران نتواند از شرایط و فضای ایجاد شده استفاده کند.

وی با بیان اینکه آینده را نباید خوش‌بینانه یا بدبینانه دید، تصریح کرد: دو اتفاق در آینده منافع کشور را تامین خواهد کرد. یکی اینکه در قالب کمیسیون مشترک برجام زمان مشخصی اعلام شود که همگان به تعهدات خودشان در برجام بازگردند. هرچه زمان بیشتری گذشته و این مسئله رخ ندهد، به سود دولت آمریکا نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: مسئله دوم آن است که باید FATF را موضوعی جدا از برجام بدانیم. مجمع بدون آنکه دچار حاشیه یا پوپولیسم شود، منافع کشور را در نظر بگیرد و بحث و بررسی کارشناسی انجام شود. اگر دوستان به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه ایران با پیوستن به FATF، فضای دیپلماسی را تقویت می‌کند که به سود منافع ملی است، خاطرنشان کرد: این مسئله به معنای آن نیست کشور همه اطلاعات خود را در سامانه‌ای قرار دهد که دشمنان از آن سواستفاده کنند ولی باید بپذیریم در زمانه‌ای که دنیا به دیپلماسی روی خوش نشان می‌دهد، ایران کشوری است که می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را نسبت به این مسئله بکند.

منبع: ایرنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24