Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: برای کار مالی با دنیا باید عضو FATF شده و استانداردهای آن رعایت کنیم اما باید بدانیم با عضویت در آن، تمام مشکلات ما با نظام بین‌المللی حل نمی‌شود.

برای کار مالی با دنیا باید عضو FATF شویم

بورس24 : استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: برای کار مالی با دنیا باید عضو FATF شده و استانداردهای آن رعایت کنیم اما باید بدانیم با عضویت در آن، تمام مشکلات ما با نظام بین‌المللی حل نمی‌شود.

«مهدی ذاکریان» با اشاره به تمدید زمان بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استانداردهای FATF هم‌اکنون تبدیل به عرف بین‌المللی تبدیل شده‌اند. در واقع، استانداردهای FATF ترتیباتی هستند که از درون سازمان ملل متحد متولد شده و هنجارهای آن جهان‌شمول شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورها برای ایجاد شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با این سازوکار همکاری می‌کنند، اظهار داشت: تعداد کشورهایی که عضو این سازوکار نیستند و استانداردهای آن را مورد لحاظ قرار نمی‌دهند، کمتر از انگشتان یک دست هستند. اکنون فرصت خوبی است که هم ایران تحفظات خود را اعلام کرده و هم از لیست سیاه FATF خارج شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره استدلال مخالفان FATF تصریح کرد: اینکه مسائل مالی جهانی را به تروریسم اقتصادی آمریکا پیوند بزنیم، امری نادرست است. تروریسم اقتصادی مورد پذیرش ما و خیلی از کشورها نیست ولی این مسئله از موضوعات مالی جهانی جدا است.

قوانین بین‌المللی بعد از مدتی تبدیل به عرف می‌شوند

ذاکریان با بیان اینکه در دنیا استانداردهای بین‌المللی مختلفی در زمینه‌های متعدد شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: مثلا حقوق دریاها، قوانین و مقررات خاص خود حاکم است و برای هر بخشی تعریف مشخصی وجود دارد. اگر کشوری به این قوانین نپیوندد دیر یا زود مجبور به رعایت آنها خواهد شد چراکه این قوانین بعد از مدتی تبدیل به عرف بین‌المللی می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر کشوری عضو یک سازوکار یا یک موضوعی بین‌المللی نشده باشد، این نپیوستن و اجرا نکردن آن، تاثیری بر تعاملات آن کشور ندارد و این کشور ملزم به رعایت آن می‌شود.

وی با بیان اینکه قوانین مالی، بانکی و مقابله با پولشویی هم بعد از مدتی تبدیل به عرف می‌شوند، ابراز داشت: اگر ما به این قوانین نپیوندیم؛ این ما هستیم که زیر سوال می‌رویم. با این حال، اکنون ما می‌توانیم ملاحظات و تحفظات خود را مطرح کنیم اما اینکه ۱۹۰ کشور استانداردهای مالی و بانکی جهان را بپذیرند و ایران نپذیرد، در عین حال این انتظار را هم داشته باشیم که همه با ما مثل سابق کار کنند، اصلا شدنی نیست.

نهادهای مالی دنیا به خاطر لیست سیاه FATF حاضر به همکاری با ایران نیستند

ذاکریان درباره تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بیان کرد: عدم عضویت در FATF موجب شده تا در نظام بانکی ایران اخلال بزرگی ایجاد شود. هزینه این مسئله، آن است که کشورها و نهادهای مالی و بانکی حاضر به همکاری با ایران نیستند و همین مسئله موجب شده ایران برای پرداخت پول برای خرید کالا یا دریافت پولش از فروش محصولات دچار مشکل باشد و به عبارتی، نقل و انتقالات مالی قفل باشد.

وی ادامه داد: دیگر مانند گذشته نیست که هر کجا بخواهیم حساب باز کنیم. اگر شفافیت نداشته باشیم و اعلام نکنیم تراکنش‌هایمان برای چیست، پول از کجا آوردیم و برای چه خرج می‌کنیم، کسی اجازه مبادله بانکی را به ما نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به استدلال مخالفان FATF یادآور شد: اینکه بگوییم FATF را نمی‌پذیریم چرا که مانع از دور زدن تحریم‌ها می‌شود، حرف درست و منطقی نیست. این سخنی است که به نظر بیشتر با اهداف سیاسی بیان می‌شود و پایه و اساس فنی و حقوقی ندارد.

FATF هیچ ربطی به برجام ندارد

ذاکریان با اشاره به ربط دادن FATF به برجام عنوان کرد: FATF هیچ ربطی به برجام ندارد و حتی یک کلمه و یک خط، درباره ضرورت پیوستن ایران به آن نشده است ولی اگر ایران بخواهد از مزیت همکاری بانکی در عرصه جهانی استفاده کند، چاره‌ای جز عضویت در آن ندارد. مثل آن است که برای گرفتن گواهینامه رانندگی، فرد باید ابتدا نزد چشم‌پزشک برود تا پس از معاینه و اخذ مجوز پزشکی، برای دریافت گواهینامه بتواند اقدام کند.

وی افزود: برای کار مالی با دنیا باید عضو FATF شده و استانداردهای آن رعایت کنیم اما باید بدانیم با عضویت در آن، تمام مشکلات ما با نظام بین‌المللی حل نمی‌شود.

منبع: ایرنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24