Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جواد عشقی‌نژاد گفت: امروز ارزش صندوق‌های بازارگردانی بازار نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد تومان است که حجم بسیار خوبی، این حجم با هدف همراهی با نوسان‌های بازار و افزایش نقدشوندگی برای همه بازار اعم از سهام بزرگ و کوچک ایجاد شده است.

دستورالعمل بازارگردانی اصلاح می‌شود

بورس24 : جواد عشقی‌نژاد گفت: امروز ارزش صندوق‌های بازارگردانی بازار نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد تومان است که حجم بسیار خوبی، این حجم با هدف همراهی با نوسان‌های بازار و افزایش نقدشوندگی برای همه بازار اعم از سهام بزرگ و کوچک ایجاد شده است.

جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و عضو هیات‌مدیره بورس تهران امروز در برنامه ای تلویزیونی به بررسی عملکرد بازار گردان‌ها در بازار سهام پرداخت و با تشریح مفهوم بازارگردانی در بازار سرمایه، اهداف این فعالیت را در بازار تبیین کرد.

عشقی نژاد در توضیح مفهوم بازارگردانی برای بازار سهام گفت: سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی که با هدف کنترل قیمت و البته کسب منافع برای خودش با پذیرش ریسک‌ها اقدام به خریدوفروش سهام می‌کند، عملیات بازارگردانی انجام می‌دهد.

به گفته وی آنچه برای بازارگردان مهم است اثراتی است که عملکردش برای بازار سرمایه به همراه دارد که این مورد از اصلی‌ترین اهداف بازارگردانی محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره بورس تهران با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران بازار سرمایه به داشتن بازارگردان برای سهم یا چند بازارگردان برای یک سهم اعتقاد دارد، گفت: اهالی بازار و معامله‌گران هم بعد از وقوع نوسانات سنگین نیمه اول سال به اهمیت این موضوع پی بردند و با سوابقی که از گذشته وجود داشت، تصمیم به اجرای جدی‌تر این قانون گرفته شد.

تشریح انتقادها

وی در خصوص انتقادهایی که پیرامون روش بازارگردانی‌ها مطرح شده نیز گفت: باید توجه کرد تا پیش از الزام قانونی سازمان بورس برای اجرای دستورالعمل بازارگردانی، ابزارهای کامل آن برای شرکت‌ها مهیا نبود و به همین دلیل هم ممکن است در برخی موارد روال ناسالم گذشته تکرار شود که اثرگذاری منفی بر این روند دارد که قاعدتا از ناحیه تعداد اندکی از سهامداران اعتراض‌ها و انتقادهایی مطرح‌شده اما توجه کنیم که رفتارهای همه بازارگردان‌ها این‌گونه نیست.

عشقی نژاد افزود: نباید به این موضوع کم‌توجهی کرد که بازارگردان وظایفی دارد و درباره اظهارنظر و بررسی انتقادهای سرمایه‌گذار باید نگاهی هم به نظرات بازارگردان‌ها درباره ابهامات دستورالعمل داشت.

عضو هیئت‌مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه اعتراض‌ها و پیشنهادهای سرمایه‌گذاران درباره دستورالعمل بازارگردانی طی جلسات متعدد گردآوری شد، گفت: با توجه به این موارد و ضعف‌هایی که مطرح شد، پیشنهادهایی روی میز است که بر مبنای آن‌ها دستورالعمل جدید بازارگردانی در حال تدوین و نهایی شدن است که سازمان بورس با نهایی شدن آن، ابلاغش خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم اجرای بد یک قانون بهتر از نبود قانون است، گفت: به هر حال هرچه‌قدر جلوتر برویم این ضعف‌ها اصلاح شده و بازارگردان‌ها عملکردهای بهتری را به نمایش خواهند گذاشت و در حال حاضر نیز بورس و فرابورس این قانون را خوب اجرایی می‌کنند.

وی به برخی درخواست‌های سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: برخی این تقاضا را دارند که بازارگردان صف فروش را جمع کند اما صف خرید را عرضه نکند که چنین درخواست نامتوازنی امکان اجرا ندارد.

هدف بازارگردانی: افزایش نقدشوندگی

عشقی نژاد با اشاره به اینکه بازارگردانی با افزایش عمق بازار طی مرور زمان وضعیت بهتری به خود می‌گیرد، گفت: کم‌کم با توجه به عمق بازار به این سمت می‌رویم که دامنه نوسان قیمت سهام تغییر کند یا به‌جایی برسد که دیگر دامنه نوسان نداشته باشیم که در چنین شرایطی به ‌طور طبیعی عملکرد بازار گردان‌ها هم متحول می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی رفت که صف‌نشینی از بازار حذف شود، گفت: هدف بازارگردانی افزایش نقدشوندگی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در خاتمه این برنامه در پیش‌بینی روند بازار سرمایه برای سه‌ماهه پایانی سال تاکید کرد: بازار زمستانی نخواهد بود.

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24