Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک ها دیگر الزامی برای واگذاری شرکت های تامین سرمایه خود ندارند مجوز تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جدید هم صادر شد

مصوبه شورای پول و اعتبار که هم به سود بازار پول است، هم به سود بازار سرمایه

بورس24 : در جلسه چند روز گذشته شورای پول و اعتبار، تملک سهام یک صندوق سرمایه گذاری در درآمد ثابت، یک صندوق بازارگردانی اختصاصی و یک شرکت تامین سرمایه توسط بانک ها به تصویب رسید. مشکل اینجا بود که طبق ماده ١٦ قانون رفع موانع تولید و آیین نامه مصوب شورای پول و اعتبار بانک ها اجازه تملک سهام شرکت های بویژه تامین سرمایه غیربانکی را نداشتند و به نوعی اگر در گذشته سهامدار بودند باید واگذار می کردند چرا که مشمول جرائمی می شدند. نمونه آن، بانک توسعه صادرات ایران بود که باید تامین سرمایه تمدن را واگذار می کرد.

مصوبه اخیر شورا، مجوز داشتن شرکت تامین سرمایه و دو صندوق دیگر را داد. ضمن اینکه طبق این مصوبه شورای پول و اعتبار، در قالب صندوق اختصاصی بازارگردانی ، بانکها از اینکه سهام خود را به میزان بازارگردانی خرید و فروش کنند از شمولیت مجازات ها خارج می شوند، که هر کدام از این مصوبات تاثیر مهمی در ایجاد تعامل بین بازار پول و سرمایه خواهد داشت.

روح اله حسینی مقدم مدیر عامل تامین سرمایه ملت در خصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تملک سهام یک صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت، یک صندوق بازارگردانی اختصاصی و یک شرکت تامین سرمایه توسط بانک ها به خبرنگار بورس24 گفت: با این مصوبه، بانک هایی همچون آینده و خاورمیانه که تامین سرمایه نداشته اند، حالا می توانند مجوز تامین سرمایه بگیرند و یا بانک ها سهامدار تامین سرمایه بمانند. همچنین، به نهادهای وابسته به بانک ها اجازه داده می شود که صندوق های سرمایه گذاری تاسیس کنند، که البته این فرآیند متاسفانه مدتی قبل، به اشتباه متوقف شده بود.

وی گفت: به هر حال صندوق سرمایه گذاری ضرورت کار شرکت های تامین سرمایه است. ما در مجموعه 5 صندوق داریم، شاید بتوانیم چند صندوق سرمایه گذاری جدید با درجه ریسک پذیری متفاوت که بتواند منابع بیشتری جذب کند، ایجاد نماییم.

حسینی مقدم همچنین توضیح داد: صندوق ها در برخی مواقع به سقف تعیین شده می رسیدند و عملا نمی توانستند صندوق های زیر مجموعه خودشان را توسعه دهند، که طبق مصوبه شورای عالی بورس سقف صندوق ها با موافقت بنک مرکزی، از 10 هزار میلیارد تومان تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و هم اکنون چند صندوق با درآمد ثابت داریم که به عددهای بالای 20 هزار میلیارد تومان رسیده اند.

وی گفت: در هر صورت اینکه تامین سرمایه جدید ایجاد شود، فرصت خیلی خوبی برای فضای تامین مالی در کشور است که بانک های دیگر هم بیایند و فعال شوند. از یک طرف هم ضرورت تشکیل صندوق های جدید هم توسط شبکه بانکی وجود داشت. عملا این سیاست دوباره به فرآیند تجهیز منابع توسط بانک ها برای بازار سرمایه کمک می کند؛ اینکه اول پول تجهیز شود و بعد تامین مالی در بازار سرمایه تقویت گردد. بازار گردانی هم یک فرصت خیلی خوب برای بعضی از این تامین سرمایه ها یا کارگزاری های وابسته به بانک ها است. الان این امکان برای آن ها فراهم می شود که صندوق بازار گردانی راه بیندازند.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت گفت: همه این مصوبات برای بازار سرمایه خوب و امید بخش است. بالاخره مقاومت ذهنی بین بانک مرکزی و سازمان بورس شکل گرفته بود، به ویژه بعد از برنامه ششم توسعه عملا این مصوبه نشان می داد که این دو نهاد ناظر علاقه مند هستند، تعامل و همکاری بیشتری با همدیگر داشته باشند و نقدینگی سرگردان جامعه را به شکل مناسبی تجهیز کنند و در نهایت بتوانند به اقتصاد کمک کنند.

وی گفت: وقتی یک نهاد از بازار پول به بازار سرمایه اعتماد و اتکا نداشته باشد، بازار سرمایه ابزار و بازوی جذب منابع خود که بازار پول است، به آن دسترسی نداشته باشد، هر دو بازار نمی توانند به شکل موثر کار کنند، قطعا این مصوبه و مصوبه قبلی شورای عالی بورس کمک می کنند، بازار مالی در کشور همگام با چالش ها به شرایط اقتصادی کمک کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24