Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اگر بازارگردان ها با این تعهدی که ارائه می دهند و قراردادی که منعقد می کنند در دامنه نوسان بخواهند عمل کنند، چیزی جز این شرایطی که ایجاد شده نتیجه نمی دهد. من از فعالیت بازارگردانی در زمانی که در بازار سهام دامنه نوسان وجود دارد چیزی غیر از دستکاری در بازار را شاهد نخواهیم بود.

بازارگردان ها مقصر سقوط بورس هستند یا قوانین بازار ایران؟

بورس24 : روز گذشته شاخص کل بورس بیش از 50 هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل روز گذشته رقم یک میلیون و 427 هزار واحد را ثبت کرد و شاخص هم وزن نیز با 10 هزار و 753 واحد کاهش به رقم 441 هزار و 135 واحد رسید. امروز هم مجددا شاخص کل بورس افت کرد و به حوالی 1.4 میلیون واحد رسید. در همین راستا و در رابطه با علت افت سنگین شاخص بورس عباسعلی حقانی نسب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف به بورس24 گفت: در حقیقت همان مشکلات قبلی که در بازار سهام داشته ایم است. همان مشکلاتی که متاسفانه به قوت خود باقی مانده اند و عملا ما آمدیم برای این که مسیر را هموار کنیم شرایط را نامناسب تر کردیم. به دلیل اینکه بازار سرمایه، سازمان بورس، مجلس و دولت روشی که برای بازار سرمایه در نظر گرفته اند عملا روش بازارگردانی بود بدون اینکه موضوع صف و صف نشینی و دامنه نوسان و همچنین حجم مبنا را تغییر دهند.

او افزود: عملا بازارگردانی در شرایطی که بازار ما مختصات توده واری دارد و مردم به صورت مستقیم وارد بازار شده اند و طبع تحلیل کمی دارند و از سویی در شرایطی که دامنه نوسان همچنان وجود دارد، در شرایطی که افق سرمایه گذاری سهامداران و سرمایه گذاران افق بسیار کوتاه مدتی است، در شرایطی که ابزارهای سرمایه گذاری حرفه ای به بازار ارائه نکرده ایم و اکثرا این ابزارها ابزارهای کوتاه مدت است، در این شرایط اصلا بازارگردانی مصداق بارز دخالت در بازار است.

واقعیت این است که با رشدهایی که بازار سرمایه با آن مواجه شد و عملا شاخص را به بیش از 1.5 میلیون واحد افزایش داد، تحلیل من بر این است که روش هایی را در پیش گرفتند برای اینکه رشد بازار را کنترل کنند. آمدند و بحث عرضه اولیه ها را مطرح کردند و بعد از آن هم بازارگردانی تا زمینه را برای عرضه سهام ایجاد کنند ؛ اما از آنجایی که در بازار سرمایه ما دامنه نوسان وجود دارد آن بخش از سهامداران که رفتار بازارگردان ها را می توانند پیش بینی کنند یا رانت هایی دارند که می توانند به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند، عملا پیش دستی کرده و بازار را با عرضه جدید مواجه ساختند. در کنار آن بازارگردان ها هم این اجبار را داشتند که بازارگردانی را انجام دهند.

حقانی نسب در ادامه تصریح کرد: این مهم زمینه ای را ایجاد کرد که بازار به سمت صف فروش حرکت کرده و عملا شرایط صف های فروش شدید را ایجاد کرد که به اعتقاد من بازار به شدت ترسید و خود این ها تشدید کننده صف های فروش بودند. اگر بازارگردان ها با این تعهدی که ارائه می دهند و قراردادی که منعقد می کنند در دامنه نوسان بخواهند عمل کنند، چیزی جز این شرایطی که ایجاد شده نتیجه نمی دهد. من اعتقاد دارم که از فعالیت بازارگردانی در زمانی که در بازار سهام دامنه نوسان وجود دارد چیزی غیر از دستکاری در بازار را شاهد نخواهیم بود. چنانچه بخواهند کارایی بازار را افزایش داده و آن را کنترل کنند، راهی جز اینکه کنترل بازار را تنها از محل حجم مبنا در دست بگیرند وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24