Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

فروش در نقطه حساس!! بازارگردان ها تنخواه لازم شده اند؟

علت منفی بزرگ بورس!؟

بورس24 : بازار سرمایه که پس از تقریبا سه ماه روند نزولی متمادی که از اواخر مرداد ماه آغاز کرده بود طی یک ماه گذشته بهبود یافت و وضعیت به گونه ای پیش رفت که سرمایه گذاران به کسب سود از بازار سرمایه چنان دلگرم شدند که به طور میانگین روزانه حدود 19 تا 20 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله انجام می دادند. در هفته های گذشته نیز بازار با شیب ملایمی رو به بالا حرکت کرد. در این مدت نه سهمی در صف فروش قفل شد و نه خریداری برای خرید سهمی روزها در صفوف خرید نشست. اما طی دیروز و امروز شرایط بازار به گونه ای تغییر کرده که تقریبا تمامی نمادها یکپارچه قرمزپوشند و متحمل صفوف فروش سنگینی هستند.

وضعیت بنیادی بازار همچنان مثبت است

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص عمده ترین دلایل منفی شدن بازار طی دیروز و امروز به خبرنگار بورس24 گفت: مهمترین دلیلی که می توان برای فشار فروش کنونی بازار مطرح کرد این است که قیمت ها و شاخص ها به سطوح مقاومتی رسیده بودند و در این سطوح مقاومتی حجم معاملات سنگینی انجام شد و قدرت فروشنده ها بیشتر از خریدارها بود و این مساله اجازه نداد که قیمت ها بالاتر بروند.

وی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی بازار دست به عصا حرکت می کند. زمانی که اهالی بازار سهمی را می خرند و انتظارشان از آن سهم برآورده نمی شود ممکن است با نگرانی همراه شوند و با انتشار هر گونه شایعه یا خبری اقدام به خروج از بازار کنند.

وی تاکید کرد: اما آنچه که می توان با قطعیت گفت این است که در حال حاضر دلیل بنیادی خاصی برای ریزش بازار وجود ندارد و تنها عاملی که موجب فشار فروش ها شده همین دلایل تکنیکالی است.

فعالان بازار اخبار سیاسی را مبنای خرید و فروش قرار نمی دهند

از او پرسیدیم که آیا خبرهای سیاسی که طی روزهای گذشته منتشر شد در تصمیم گیری اهالی بازار برای فروش اثرگذار بوده؟ او تصریح کرد: به نظر نمی رسد اینگونه باشد. زیرا اینگونه متغیرها از طرف فعالان بازار سرمایه چندان دنبال نمی شود و در واقع مبنای خرید و فروش قرار نمی گیرد. به نظر می رسد زمانی که فروش ها آغاز شد سایر فعالان بازار نیز دچار این تردید شدند که شاید اتفاقی افتاده که از آن بی خبرند و این امر به تشدید فشارهای فروش دامن زد.

کاظم زاده تاکید کرد: موضوع مهم در معاملات دیروز امروز این است که در ناحیه متراکم مهمی حجم معاملات بالایی صورت گرفت که موجب شد تا فروشنده ها انگیزه بیشتری برای فروش پیدا کنند.

تغییر رویه بازارگردان ها؟

از این کارشناس بازار درباره نحوه عملکرد بازارگردان ها طی ماه های اخیر پرسیدیم. وی بیان داشت: مهمترین نقش بازارگردان ها ایجاد نقدشوندگی در بازار است. البته تا حدی که در توان بازارگردان هاست. خوشبختانه طی یک ماه گذشته بازارگردانی سنگینی بر روی اکثر نمادها انجام شد. به طوری که در بازار منفی یا در زمانی که سهمی منفی بود بازارگردان ها در نقش نقدشونده ظاهر شدند و این نگرانی را در بین فعالان بازار از بین بردند که شاید برای سهمی خریداری وجود نداشته باشد. همین عملکرد در بازار مثبت نیز مشهود بود. به طوری که اگر شخصی قصد خرید سهمی را داشت اینگونه نبود که سهم مورد نظر در صف های خرید قفل شود و امکان خرید آن وجود نداشته باشد. در واقع به تقاضای خریداران پاسخ داده می شد.

وی اظهار داشت: البته اتفاقی که طی دیروز و امروز افتاد با یک ماه اخیر متفاوت بود. یعنی نقدشوندگی ها ضعیف تر شد. اگر قرار است رویه بازارگردانی در بازار طی شود بهتر است که ثبات داشته باشد. نباید به گونه ای باشد که بازارگردان ها مدتی یک رویه را در پیش گیرند و سپس تصمیم بگیرند که با رویه دیگری عمل کنند. این تغییر رویه ها مضر است. به هر حال امیدواریم بازارگردان ها همان رویه قبلی را در پیش گیرند.

او در خصوص چشم انداز بلند مدت بازار گفت: در حال حاضر متغیرهای کلان بنیادی که بر روی بازار حاکم است دارای برآیند مثبتی است. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر قیمت سهم ها مفت باشد یا هر سهمی را بتوان در هر قیمتی خرید. اما برآیند کلی بازار به گونه ایست که می تواند بازدهی مطلوبی را در 6 ماه تا یکسال آینده به سهامداران بدهد. به طور قطع در بلند مدت متغیرهای اثرگذار بر بازار در جهت حمایت از بازار حرکت خواهند کرد و به سمتی پیش خواهند رفت که قیمت ها افزایشی باشد.

آیا منابع مالی بازارگردان ها به پایان رسیده...؟

ابوالفضل شهرآبادی مدیر عامل سبدگردان داریک پارس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 نیز درباره علل عدم جمع آوری صفوف فروش توسط بازارگردان ها و سنگین شدن صف های فروش ابراز داشت: موضوعی که باید به آن توجه داشت بحث تنخواه و منابع مالی بازارگردان هاست. اگر این منابع مالی تمام شود بازارگردان ها نمی توانند از بازار حمایت کنند.

وی افزود: بازارگردان ها معمولا منابع مالی زیادی ندارند. به جز تعداد محدودی از بازارگردان ها منابع مالی سایر بازارگردان ها کم است و اگر این منابع به اتمام برسد نقدینگی دیگری ندارند که درگیر سهم ها کنند. ممکن است در شرایط کنونی بازارگردان ها به این مشکل برخورده باشند. این مشکل به خصوص در سهم های کوچک بیشتر وجود دارد.

او با اشاره به راهکارهای مناسب برای عدم برخورد با چنین مشکلاتی گفت: بهترین راهکار این است که برای سهم های بزرگ به جای یک یا دو بازارگردان از چندین بازارگردان استفاده شود ، مثلا برای سهمی مانند شستا حتی اگر 10 بازارگردان در نظر گرفته شود زیاد نیست. این بازارگردان ها می توانند با سیاست و رویه مشترکی عمل کنند تا مشکلی پیش نیاید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24