Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : آخرین تحولات و برنامه های مهم و استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا اعلام شد و مدیر عامل شرکت وعده سودآوری بالا در پی ایجاد پروژه های مهم را به سهامداران تازه وارد داد. سید محمد احمد زاده مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا در خصوص عرضه سهام این شرکت در بورس و برنامه های آتی این شرکت به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: همان طوری که در اعلامیه مطرح شده است ، فردا حدود ١٢ درصد از سهم پتروشیمی بوعلی سینا معادل ۴۲۰ میلیون سهم با قیمت حدود ۴ هزار تومان عرضه می شود. وی گفت: خوشبختانه در این دو _ سه هفته اخیر به خصوص بعد از این که چشم انداز های مثبتی برای تولید واکسن کرونا پیدا شده ، قیمت محصولات ما در بازار های جهانی روبه افزایش است. البته با افزایش قیمت نفت ، بازار تحرک بهتری پیدا کرده است، فروش های شرکت نیز روان تر و بهتر انجام می شود که این شرایط قیمت محصولات و افزایش حدود ۱۵۰ دلاری در این مدت، تاثیر خوبی روی سود آوری شرکت خواهد داشت و به نظر من یکی از عواملی است که به افزایش ارزش این سهام ، کمک می کند.

«بوعلی» معارفه شد

بورس24 : آخرین تحولات و برنامه های مهم و استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا اعلام شد و مدیر عامل شرکت وعده سودآوری بالا در پی ایجاد پروژه های مهم را به سهامداران تازه وارد داد.

سید محمد احمد زاده مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا در خصوص عرضه سهام این شرکت در بورس و برنامه های آتی این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: همان طوری که در اعلامیه مطرح شده است ، فردا حدود 12 درصد از سهم پتروشیمی بوعلی سینا معادل ۴۲۰ میلیون سهم با قیمت حدود ۴ هزار تومان عرضه می شود.

وی گفت: خوشبختانه در این دو _ سه هفته اخیر به خصوص بعد از این که چشم انداز های مثبتی برای تولید واکسن کرونا پیدا شده ، قیمت محصولات ما در بازار های جهانی روبه افزایش است. البته با افزایش قیمت نفت ، بازار تحرک بهتری پیدا کرده است، فروش های شرکت نیز روان تر و بهتر انجام می شود که این شرایط قیمت محصولات و افزایش حدود ۱۵۰ دلاری در این مدت، تاثیر خوبی روی سود آوری شرکت خواهد داشت و به نظر من یکی از عواملی است که به افزایش ارزش این سهام ، کمک می کند.

این مقام مسئول در پتروشیمی بوعلی سینا در پاسخ به این سوال که سهم شرکت از تولید مواد پتروشیمی و محصولات آروماتیکی چگونه است؟ گفت: پتروشیمی بوعلی سینا، یک چهارم محصولات آروماتیکی در کشور را تولید می کند ، آن چیزی که در بازار داخل به خصوص «بنزن» عرضه می شود که البته به دلیل این که واحد آروماتیکی بندر امام، از سرویس خارج شده است تنها تامین کننده «بنزن» بازار داخل کشور پتروشیمی بوعلی سینا است. در مورد سایر محصولات ، «لایت اند وLPG و بنزن» که حدود 35 درصد محصولات شرکت هستند ، مشتری داخلی دارند.

بازگشت امید ها برای افزایش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی ...

به گفته وی، «بنزن» را عمدتا واحدهای تولید LABدر سطح کشور مصرف می کنند و از طریق بورس یا به صـورت مستقیم این فروش صورت می گیرد که جمع این موارد حدود 35 درصد محصولات است، 65 درصد محصولات مان که به عبارتی «ریفرمیت و هوی انت» می شوند، صادراتی هستند، صادرات مان از طریق 3 کانال انجام می شود که یک روش صادرات دریایی عمدتا به سمت بازار های آسیای جنوب شرقی می رود و صادرات بازار های منطقه ای عمدتا زمینی انجام می شود که بزرگترین «هاب» بارگیری در منطقه در اختیار خودمان است.

احمدزاده گفت: تحت تاثیر شرایط و تهدیداتی که ظرف امسال و سال آینده وجود داشت، ما تقریبا تمام «هوی انت» مان را از طریق تانکری و زمینی در بازار های منطقه ای بهتر از بازار های جهانی توانستیم بفروشیم و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کردیم، بخش قابل ملاحظه ای حدود ۴۰ درصد «ریفرمیت» مان را در بازار های منطقه ای و از طریق بورس یا مستقیم در بازار های زمینی منطقه ای به فروش رفت و به واسطه موقعیت شغلی که ما داشته ایم و امکانات مخزنی و بارگیری که در سطح منطقه بود، توانستیم یک زنجیره نسبتا خوبی برای فروش محصولات مان در سطح منطقه ایجاد کنیم که مجموعا این مقدار حدود 65 درصد محصولات شرکت هستند و چیزی حدود نیم میلیارد دلار ارزآوری برای کشور و هم برای شرکت دارد.

احمد زاده افزود: قیمت محصولات و خوراک بوعلی سینا ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد و البته وضعیت یوتیلیتی یا جابه جایی حمل و نقل در سطح جهان بستگی دارد که روند هایی که الان نمودار های آن هم پیش روی مان است، روبه بهبود است، بخصوص ظرف 2،3 ماه اخیر به شرایط قبل از کرونا تقریبا نزدیک می شویم، حمل و نقل در سطح جهانی هم افزایش پیدا کرده است، درصد امید هایی که به واکسن کرونا است و همچنین تطبیقی که اقتصاد جهانی با کرونا سود داده است و چاره ای جز این که چرخ اقتصاد را به چرخش در بیاورند به خاطر بحث و استفاده کشور ها، قیمت ها روبه ریکاوری است، قیمت «بنزن، هوی انت و ریفرمیت» ظرف یک ماه گذشته چیزی حدود 20،15 درصد افزایش داشته و روند رو به بالا است.

روند سه پروژه مهم شرکت،راه اندازی پروژه شیرین سازی همین امسال...

وی در مورد پروژه های پیش روی شرکت گفت : پتروشیمی بوعلی سه پروژه مهم در اختیار دارد، پروژه شیرین سازی نفتا «لایت اند» به خاطر سبک بودن محصول قابل صادرات توسط کشتی نیست! و با اجرای پروژه وابستگی به پتروشیمی امیرکبیر به عنوان خریدار، را کاهش می دهد.در نتیجه به واسطه پروژه شیرین سازی ما «لایت اند» را به گاز مایع یا LPG و رفینیت تبدیل می کنیم. جابه‌جایی و حمل و نقل «رفینیت» راحت تر است و می توانیم آن را در بازارهای جهانی صادر کنیم. همچنین این محصول در بازارهای «الفین» و دیگر پتروشیمی ها هم مصرف دارد.پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۹۵ درصد است و به تدریج تا یک ماه دیگر وارد فاز پیش راه اندازی می شویم. امیدواریم بتوانیم اواخر بهمن ماه این پروژه را وارد مدار کنیم.

وی ادامه داد: پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۵ یک مخزن را در اثر حادثه آتش سوزی از دست داده بود که حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تقریباً جداره اصلی مخزن نصب و سطح شناور آن ساخته شده است. امیدواریم طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده تا آخر سال جاری بتوانیم این مخزن را در مدار استفاده قرار دهیم و برای ذخیره سازی خوراک از آن استفاده کنیم و به این ترتیب ما ۳ مخزن قبلی را دوباره خواهیم داشت و‌ چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن امکان ذخیره سازی خوراک را به دست می آوریم.

مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا گفت: پروژه بعد، پروژه واحد «پارازایلین» است که در شرایط آتش سوزی آسیب دید. طبق برنامه ریزی قرارداد برای ساخت و تجهیزات عمده منعقد شده است. دو قرارداد داخلی و یک قرارداد با کشور دیگر منعقد شده است‌. ان شاءالله پروژه واحد ۸۰۰، سال آینده، راه اندازی خواهد شد. اگر بتوانیم متعهد بمانیم که ان شاء الله خواهیم ماند زنجیره تولید ما در واحد ۸۰۰ سال آینده تکمیل خواهد شد و به جای تولید «ریفورمنس» یک سبد از محصولات شامل «پارازایلین و اورتوزایلین» خواهیم داشت که مشتری آن پتروشیمی تندگویان و بعضی از پتروشیمی های منطقه هستند.

پیش بینی سود آوری بالای بوعلی برای امسال...

احمد زاده در مورد سود خالص شرکت و پیش بینی آن تا پایان سال گفت: خوشبختانه طبق صورت های مالی، حسابرسی شده در نیمه اول امسال حدود ۷۵۰ میلیارد تومان سود خالص داشتیم و پیش بینی مان این است که تا آخر امسال بتوانیم حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود داشته باشیم، البته با هزینه های لجستیک در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود تحقق یافته خواهیم داشت، هر چند که از طرق مختلفی که در دستور کار است مانند افزایش قیمت فروش، حضور در بازارهای دیگر با قیمت بهتر و بالاتر، کاهش ضایعات در تولید و بارگیری کشتی ها، تأمین خوراک های با ارزش افزوده بهتر و بیشتر و اقتصادی تر ، سود بیشتر از این مبلغ هم باشد. ان شاء الله بتوانیم سود پایدار و خوبی را نصیب سهامداران کنیم، کما این که ما در سال ۹۸ یک جهش سه برابری داشتیم و سود ۲۰۰ میلیارد تومانی سال قبل را ۳ برابر در سال ۹۸ محقق کردیم. امیدوار امسال هم بتوانیم سودی حدود ۱۵۰۰ میلیارد یا بیشتر را نصیب سهامداران بکنیم.

مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا گفت: پیش بینی من این است که پتروشیمی بوعلی سینا هم اکنون از بابت منابع متعدد خوراکی که دراختیار دارد و قدرت انتخاب برای خرید خوراک در شرایط خوبی قرار دارد و متناسب با بازار تأمین خوراکی که اقتصادی تر است را در دستور کار قرار می دهیم.‌ حدود ۹۰ درصد از هزینه های ما هزینه خوراک است. به تبع وقتی خوراک بهتر و ارزان تری را تأمین کنیم تأثیر ۹۰ درصدی روی سودآوری شرکت خواهد داشت.

وی گفت: این یکی از مزیت های بسیار خوب پتروشیمی بوعلی سینا است که قدرت انتخاب و تنوع را در سبد تأمین خوراک از سایر پتروشیمی و پارس جنوبی عسلویه دارد. کشور در شرایطی است که ما از این شرایط می توانیم استفاده کنیم و یک فرصت برای مجتمع های آروماتیک است که از سبد متنوعی از محصولات برای صادرات برخوردار هستند . به نظر من این موارد به اضافه پروژه های در دستور کار و نیروی انسانی و جوان پتروشیمی بوعلی افق روشنی را پیش روی شرکت قرار داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24