Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از هفته پایانی آبان ماه سیگنال‌های مثبتی به اهالی بازار سرمایه داده شد که نوید پایان روند نزولی و آغاز یک دوره جدید صعودی را می داد. یکی از این سیگنالها تغییرات در ارزش معاملات بازار سرمایه بود. پس از آن که بازار سرمایه از بیستم مرداد ماه وارد روند نزولی شد و بازدهی بازار به طور میانگین بیش از ۴٠ درصد افت کرد و شاخص کل بورس از محدوده بالاتر از ٢ میلیون واحد تا ارتفاع ١ میلیون و ٢٠٠ هزار واحد افول کرد در هفته پایانی آبان ماه شواهدی پدیدار شد که می توانست اهالی بازار سرمایه را برای کشیده شدن ترمز افت بازار دلگرم کند.

الاکلنگ جذب نقدینگی خرد در صندوق‌های درآمد ثابت و بورس/ پالس های مثبت بازار همچنان ادامه دارد

بورس24 : از هفته پایانی آبان ماه سیگنال‌های مثبتی به اهالی بازار سرمایه داده شد که نوید پایان روند نزولی و آغاز یک دوره جدید صعودی را می داد. یکی از این سیگنالها تغییرات در ارزش معاملات بازار سرمایه بود. پس از آن که بازار سرمایه از بیستم مرداد ماه وارد روند نزولی شد و بازدهی بازار به طور میانگین بیش از 40 درصد افت کرد و شاخص کل بورس از محدوده بالاتر از 2 میلیون واحد تا ارتفاع 1 میلیون و 200 هزار واحد افول کرد در هفته پایانی آبان ماه شواهدی پدیدار شد که می توانست اهالی بازار سرمایه را برای کشیده شدن ترمز افت بازار دلگرم کند.

یکی از این نشانه ها بهبود ارزش معاملات بود. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در فروردین ماه امسال بیش از 8 هزار میلیارد تومان بود. در اردیبهشت ماه حقیقی ها به طور متوسط در هر روز بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان در بازار خرید و فروش انجام دادند. این مبلغ در خرداد ماه به بیش از 13 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. در تیر و مرداد سهامداران خرد در هر روز به طور میانگین بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان معامله کردند. البته اوج فعالیت حقیقی ها در بازار سرمایه در تیر ماه بود. به طوری که میانگین روزانه ارزش معاملات آن ها در تیر ماه بالغ بر 21 هزار و 800 میلیارد تومان بود. این مبلغ در مرداد با کاهش اندکی به 21 هزار و 270 میلیارد تومان رسید.

اما در شهریور ماه حضور سهامداران خرد در بازار ناگهان کمتر شد. به نحوی که آن ها در هر روز به طور متوسط 12 هزار میلیارد تومان داد و ستد در بازار انجام دادند. مشارکت حقیقی ها در معاملات روزانه مهر ماه به طور میانگین به کمتر از 10 هزار میلیارد تومان رسید و این مقدار در سه هفته ابتدایی آبان ماه به کمترین مقدار خود در سال جاری رسید؛ یعنی کمتر از 5 هزار و 500 میلیارد تومان در هر روز. اما در روزهای پایانی آبان ماه ورق برگشت. از بیستم آبان ماه کم کم ارزش ریالی معاملات خرد در بازار سرمایه رو به افزایش گذاشت. به نحوی که حقیقی ها طی 6 روز معاملاتی پایانی آبان ماه یعنی از 21 تا 28 آبان ماه به طور متوسط در هر روز بیش از 10 هزار میلیارد تومان خرید و فروش در بازار انجام دادند.

این روند رو به رشد در آذر ماه نیز تداوم یافت و با قدرت بیشتری همراه شد. از ابتدای آذر ماه تا اکنون که 8 روز معاملاتی را پشت سر گذاشته این میانگین روزانه ارزش معاملات خرد به حدود 19 هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی برآیند ورورد و خروج نقدینگی خرد به بازار نیز پس از مدت ها مثبت شد. حقیقی ها که طی ماه های شهریور، مهر و آبان حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده بودند از روزهای پایانی آبان ماه تمایل کمتری به خروج سرمایه نشان دادند. به نحوی که در روزهای پایانی ماه گذشته حقیقی ها در هر روز یا مبلغ کمی نقدینگی از بازار سرمایه خارج کرده اند یا حتی در برخی از روزها مقداری سرمایه جدید نیز به بازار تزریق کردند.

اشتیاق سرمایه گذاری از سوی سهامداران حقیقی در روزهای اخیر به حدی افزایش یافته که ضمن افزایش قابل توجه ارزش معاملات خرد شاهد مثبت شدن تراز ماهانه برآیند ورود و خروج پول خرد نیز هستیم. حقیقی ها از ابتدای آذر ماه تا کنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار کردند. یعنی به طور متوسط در هر روز 270 میلیارد تومان. نکته مهمتر آن که برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد بازار طی 4 روز پیاپی اخیر مثبت مانده است.

اما یکی دیگر از نشانه های کوچ سرمایه های حقیقی به بازار سهام منفی شدن برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد در صندوق های با درآمد ثابت یا ETFهاست. از 26 آبان ماه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شاهد خروج روزانه نقدینگی حقیقی ها بوده اند. این صندوق ها که در زمان ریزش بازار محل امن و تقریبا بدون ریسکی برای سرمایه های خرد به شمار می روند در دوره اصلاح اخیر بازار به صورت روزانه شاهد تزریق نقدینگی از سوی سهامداران خرد بودند اما در روزهای گذشته که بازار سرمایه رنگ و بوی یک دوره افزایشی را به خود گرفته حقیقی ها کم کم به جابجایی سرمایه های خود از ETF ها به بازار سرمایه ترغیب می شوند. طی 11 روز گذشته برآیند ورود و خروج سرمایه در صندوق های با درآمد ثابت به طور پیاپی منفی بوده است. حقیقی ها از 26 آبان ماه تا کنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی از این صندوق ها خارج کرده اند. با توجه به چشم انداز مثبت پیش روی بازار به نظر می رسد در روزها و هفته های آتی نیز روند خروج نقدینگی خرد از صندوق های ETF و ورود پول خرد به بازار سرمایه ادامه داشته باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عبدالرضا فردی
    عبدالرضا فردی

    Thanks

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24