Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گزارش های منتشر شده چهار شرکت نفت بهران، نفت سپاهان، نفت پارس و ایرانول در شش ماهه اول امسال نشان داد که نفت پارس موفقتیرین شرکت در این گروه بوده، به طوری که با رشد تولید، فروش و سود ۳۵۰ میلیارد تومانی و تنها شرکتی است که در شش ماهه اول سال تقریبا به اندازه کل سال ۹۸ سود ساخته است. نفت بهران با ۷۶۰ میلیارد تومان بیشترین سود را ساخته و در تولید و فروش مقداری نیز روند رشد خوبی از سال ۹۷ داشته است. نفت سپاهان ۶۲۰ میلیارد تومان سود ساخته که در تولید و فروش مقداری نسبت به سال ۹۷ عملکرد نسبتا ضعیف تری داشت که علت آن کمبود خوراک بود. شرکت نفت ایرانول در شش ماهه اول امسال ۲۶۵ میلیارد تومان سود داده که کمترین سود در بین چهار شرکت روانکار است.

بهترین و موفق ترین شرکت های روانکار را بشناسید

بورس24 : هفته های پایانی آبان ماه بود که شرکت های گروه روانکار از افزایش بهای روغن های موتوری بنزینی و دیزلی خبر دادند. بر اساس شفاف سازی هایی که در سایت کدال منتشر شده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان 17 آبان ماه مجوز افزایش نرخ محصولات بنزینی به میزان 40 درصد و محصولات دیزلی به میزان 53 درصد را صادر کرد و شرکت های این گروه از 18 آبان ماه نرخ های جدید را در دستور کار خود قرار داده و محصولاتشان را بر اساس قیمت های جدید فروختند.

استراتژی زیرکانه دو شرکت در فروش

بر مبنای گزارش های منتشر شده از شرکت های روانکار از بین 4 شرکتی که از این گروه در بازار سرمایه حضور دارند ، شرکت های شبهرن و شنفت در آبان ماه بیشترین کاهش فروش مقداری را نسبت به میانگین 7 ماهه سال جاری داشتند.با توجه به این که شرکت های این گروه تقریبا در ابتدای نیمه دوم آبان ماه مجوز افزایش نرخ 40 تا 53 درصدی محصولات خود را دریافت کردند بنابراین می توان حدس زد که کاهش فروش مقداری آن ها در آبان ماه به چه دلیلی اتفاق افتاده است. به نظر می رسد با توجه به این که این شرکت ها که پیش تر درخواست افزایش نرخ محصولات خود را مطرح کرده بودند و صدور مجوزهای لازم جهت افزایش نرخ را محتمل می دانستند ترجیح دادند که حجم فروش محصولات خود را در آبان ماه نسبت به میانگین 7 ماه گذشته کاهش دهند تا از این طریق بتوانند در ماه های آینده از محل رشد نرخ فروش محصولات سود بیشتری را شناسایی کنند. در واقع اینگونه به نظر می رسد که شرکت های نفت بهران و نفت پارس نسبت به سایر رقبای خود استراتژی بهتری را در بخش فروش در پیش گرفتند و از فروش محصولات خود با نرخ های گذشته خودداری کردند.

بنابراین پیش بینی می شود حجم فروش این شرکت ها در ماه های آتی با افزایش خوبی همراه شود و تاثیر آن در گزارش های ماهانه و میان دوره ای شرکت ها مشهود باشد.

جهش سودآوری در شرکت های شنفت و شبهرن

بررسی گزارش های ماهانه و همچنین صورت های سود و زیان 4 شرکت بورسی گروه روانکار گویای این موضوع است که شرکت های نفت پارس و نفت بهران در نیمه ابتدایی امسال بیشترین تغییرات مثبت سودآوری را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده اند ، به طوری که سود خالص شنفت 102 درصد و شبهرن 90 درصد بیشتر از 6 ماهه ابتدایی سال گذشته است.

بر اساس گزارش های ماهانه، فروش صادراتی شبهرن در آبان ماه نسبت به سایر شرکت ها رشد بیشتری داشته که با در نظر گرفتن افزایش نرخ های فروش در بازارهای جهانی نکته مثبتی برای این شرکت محسوب می شود.

از بین این 4 شرکت بیشترین سهم فروش صادراتی از کل فروش مربوط به نفت سپاهان است. در دوره 8 ماهه سال جاری شسپا 71 درصد از کل فروش مقداری خود را به صورت صادراتی به فروش رسانده است. سهم فروش های صادراتی شنفت و شبهرن از کل حجم فروش این شرکت ها به ترتیب 59 درصد و 45 درصد است. اما شرانل با 37 درصد کمترین میزان فروش صادراتی را دارد.

از میان این 4 شرکت نفت پارس برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد. این شرکت 2،500 میلیارد ریالی قصد دارد سرمایه خود را از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی جهت جبران مخارج قبلی و اجرای پروژه های جدید که چهار آذر ماه امسال به تصویب هیات مدیره رسیده، به 5،000 میلیارد ریال افزایش دهد.

در بین این شرکت ها شبهرن بالاترین سود را شناسایی کرده و به سود خالص بیش از 7،628 میلیارد ریالی دست یافته است. پس از شبهرن، نفت سپاهان با 6،209 میلیارد ریال بالاترین مبلغ سود را در میان روانکارها به دست آورده و کمترین مبلغ سود نیز مربوط به شرانل با 2،651 میلیارد تومان است.

نفت پارس موفق ترین شرکت، بهران بیشترین و ایرانول کمترین سود را داشتند

در خصوص آخرین وضعیت روانکاران خبرنگار بورس24 با فرشاد یوسفی کارشناس بازار سرمایه گفت و گویی را انجام داده و نظر او را درباره چشم انداز این شرکت ها جویا شده است. این کارشناس گفت: با توجه به افزایش قیمت  دلار در سال جاری، افزایش حدود دو برابری قیمت جهانی محصولات صادراتی و افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت انواع روغن موتور پیش بینی می شود روانکاران در سال جاری به سودهای خوبی دست یابند.

وی اضافه کرد: گزارش های منتشر شده چهار شرکت نفت بهران، نفت سپاهان، نفت پارس و ایرانول در شش ماهه اول امسال نشان داد که نفت پارس موفقتیرین شرکت در این گروه بوده، به طوری که با رشد تولید، فروش و سود ۳۵۰ میلیارد تومانی و تنها شرکتی است که در شش ماهه  اول سال تقریبا به اندازه کل سال ۹۸ سود ساخته است.

او در ادامه با اشاره به وضعیت شبهرن تصریح کرد: نفت بهران با ۷۶۰ میلیارد تومان بیشترین سود را ساخته و در تولید و فروش مقداری نیز روند رشد خوبی از سال ۹۷ داشته است.

یوسفی در خصوص شسپا ابراز داشت: نفت سپاهان ۶۲۰ میلیارد تومان سود ساخته که در تولید و فروش مقداری نسبت به سال ۹۷ عملکرد نسبتا ضعیف تری داشت که علت آن کمبود خوراک بود. البته این شرکت موفق شد تا در ماه های مهر و آبان تا حدودی کاهش تولید و فروش مقداری خود را جبران کند. بر این اساس پیش بینی می شود این شرکت در نیمه دوم به سود خوبی دست یابد.

در ادامه از این کارشناس بازار درباره  عملکرد شرانل پرسیدم. وی اینگونه پاسخ داد: شرکت نفت ایرانول در شش ماهه اول امسال ۲۶۵ میلیارد تومان سود داده که کمترین سود در بین چهار شرکت روانکار است. مقدار تولید و فروش آن در قیاس با سال گذشته افزایشی است. این شرایط را در حالی تجربه کرده که پالایشگاه آبادان چهار ماه سال گذشته مشغول اورهال بود، اما اگر وضعیت شرانل را در 8 ماهه امسال نسبت به سال 97 مقایسه کنیم حدود ۳ درصد کاهش تولید و فروش مقداری داشته است. البته با توجه به تغییر سیاست شرکت مبنی بر افزایش صادرات پیش بینی می شود این شرکت نیز در نیمه دوم شرایط بهتری از نیمه اول داشته باشد.

نفت بهران بیشترین سهم از بازار داخلی را دارد

یوسفی در پایان پیش بینی کرد که با توجه به افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت انواع روغن موتور با در نظر گرفتن این موضوع که شرکت نفت بهران بیشترین سهم بازار را داراست و حتی در سال جاری نیز سهم بازار این شرکت به دلیل روی آوردن بعضی شرکت ها به صادرات افزایش هم یافته تا شبهرن بتواند در چهار ماه آتی سود خوبی بسازد.

او همچنین تاکید کرد: اگر شرایط صادراتی بر منوال کنونی ادامه یابد نفت سپاهان نیز می تواند از این محل سود خوبی بسازد. در واقع به طور کلی شرایط شرکت های روانکار در سال جاری مطلوب ارزیابی می شود. شرکت های این صنعت می توانند تا پایان امسال سودهای خوبی بسازند و سهامداران خود را راضی نگاه دارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24