Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : از ابتدای آذر ماه تا کنون میانگین بازدهی شاخص کل به مثبت ٣ درصد و میانگین بازدهی شاخص هموزن به مثبت ۵ درصد رسیده است. بازار سرمایه در حالی به مدار مثبت بازگشته که از بیستم مرداد ماه سیر نزولی پرقدرتی را آغاز کرد و از آن زمان تا تقریبا روزهای پایانی آبان ماه یعنی بیش از ٣ ماه میانگین بازدهی ماهانه بازار سرمایه تا کنون منفی بوده است. به طوری که بازدهی شاخص کل و شاخص هموزن به ترتیب در مرداد ماه منفی ٨ و منفی ۵ درصد، در شهریور ماه منفی ٩ و منفی ١۴ درصد، در مهر ماه منفی ١١ و منفی ۵ درصد و در آبان ماه منفی ۵ و منفی ٣ درصد بود...

چرخش جریان نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه

بورس24 : از ابتدای آذر ماه تا کنون میانگین بازدهی شاخص کل به مثبت 3 درصد و میانگین بازدهی شاخص هموزن به مثبت 5 درصد رسیده است. بازار سرمایه در حالی به مدار مثبت بازگشته که از بیستم مرداد ماه سیر نزولی پرقدرتی را آغاز کرد و از آن زمان تا تقریبا روزهای پایانی آبان ماه یعنی بیش از 3 ماه میانگین بازدهی ماهانه بازار سرمایه تا کنون منفی بوده است. به طوری که بازدهی شاخص کل و شاخص هموزن به ترتیب در مرداد ماه منفی 8 و منفی 5 درصد، در شهریور ماه منفی 9 و منفی 14 درصد، در مهر ماه منفی 11 و منفی 5 درصد و در آبان ماه منفی 5 و منفی 3 درصد بود.

متوسط بازدهی بازار سرمایه از ابتدای آذر ماه تاکنون در حالی مثبت شده که بازدهی سایر بازارها منفی بود. بهای خودرو روند نزولی داشته و بازدهی ارزهای مهم شامل یورو و دلار بین منفی 3 تا منفی 4 درصد بود. از ابتدای آذر ماه تا کنون نیز بهای سکه و طلا به ترتیب 6،5 درصد و حدود 6 درصد منفی بود. بر اساس اخبار دریافتی در پی ریزش قیمت دلار عرضه در بازار مسکن نیز افزایش یافته و حجم معاملات به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. به طوری که پیش بینی شده اگر این شرایط ادامه یابد شاهد روند کاهشی قیمت در بازار مسکن نیز خواهیم بود.

بررسی روند ارزش معاملات خرد در بازار سهام نشاندهنده بازگشت نقدینگی به این بازار است. این در حالی است که بسیاری از سهم ها تحرکات مثبت پرقدرتی را طی دو هفته اخیر آغاز کرده و از کف های قیمتی خود فاصله گرفته اند. حتی در میان صنایع بازار صنعت زراعت که پیشتاز بازگشت به مدار صعود بوده در روزهای اخیر بیشترین بازدهی را از خود بر جای گذاشته است. برخی از نمادهای گروه زراعت نه تنها افت اخیر خود را جبران کرده اند بلکه به سهامدارانی که از آغاز ریزش بازار با این صنعت مانده اند، بازدهی مثبت نیز داده اند. زشگزا چنین وضعیتی دارد. در سایر نمادهای این گروه نیز بخش قابل توجهی از ریزش اخیر جبران شده است.

از بین 20 شرکت برتر یک هفته گذشته که بالاترین بازدهی را در میان کلیه شرکت های بازار سرمایه داشته اند نام 6 شرکت از گروه زراعت شامل تلیسه، زشگزا، زبینا، زدشت، زقیام و زمگسا در رتبه های اول، سوم، چهارم، هفتم، دهم و یازدهم پربازده ترین ها به چشم می خورد. حقیقی ها از ابتدای آذر ماه تا کنون بیش از 274 میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد گروه زراعت کرده اند که بخش عمده ای از این نقدینگی در نماد زدشت وارد شده است. سهمی که در ابتدای آذر ماه در محدوده 3،400 تومان قرار داشت و هم اکنون در محدوده قیمتی 5،300 تومان دارای صف خریدی محکم است.

صدرنشین خرید حقیقی از حقوقی

به طور کلی از ابتدای آذر ماه تا کنون صنایع فرآورده های نفتی، خودرویی، چند رشته ای صنعتی، بانکی، فلزات اساسی و قند و شکر بیش از سایر صنایع مورد اقبال سهامداران خرد واقع شده اند. سهم هایی که طی یک هفته اخیر بیشترین جابجایی مالکیت را از حقوقی به حقیقی داشتند یعنی بیشترین سهم هایی که در روزهای اخیر حقیقی ها از حقوقی ها خریداری کردند به ترتیب شپنا، خبهمن، شستا، وتجارت، میدکو، خساپا، وپارس، آریان، وبصادر، شبندر، قصفها، شتران، قنیشا، ودی، قهکمت، وبهمن، فرابورس، دشیمی، وصندوق و زدشت بودند.

اما کدام گروه ها شاهد بیشترین تزریق نقدینگی خرد بودند؟ از ابتدای آذر ماه تا کنون سهامداران خرد در گروه های فرآورده های نفتی 435 میلیارد تومان، قند و شکر 103 میلیارد تومان و زراعت بیش از 274 میلیارد تومان نقدینگی تزریق کردند. آن ها همچنین از سوم آذر ماه تا چهارشنبه حدود 325 میلیارد تومان در گروه بانکی و بیش از 300 میلیارد تومان در گروه خودرویی وارد ساختند. گروه فلزات اساسی نیز ظرف دو روز معاملاتی اخیر یعنی 4 شنبه و شنبه شاهد بیش از 192 میلیارد تومان ورود پول خرد بود. گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی نیز در نخستین روز از آذر ماه ورود بیش از 407 میلیارد تومان پول خرد را تجربه کرد که البته کمتر از 40 میلیارد تومان از آن در روزهای بعدی از این گروه خارج شد.

حال ببینیم در هر یک ازاین گروه ها حقیقی ها بیش از همه به کدام سهم ها توجه و اقبال بیشتری نشان دادند و آیا روند تزریق پول خرد در این شرکت ها و گروه ها در هفته دوم آذر ماه نیز تداوم یافته یا خیر؟

در گروه زراعت بیش از 62 درصد از نقدینگی خرد ورود یافته به سهام زدشت تزریق شد که همچنان روند تزریق پول خرد به این گروه ادامه دارد.

در گروه فرآورده های نفتی حقیقی ها بیش از همه به نمادهای شپنا، شبندر و شتران توجه نشان دادند. آن ها در روزهای گذشته در نماد شپنا بیش از 344 میلیارد تومان، در نماد شبندر بیش از 70 میلیارد تومان و در شتران 56 میلیارد تومان نقدینگی تزریق کردند که بررسی ها نشان می دهد این نقدینگی هنوز در این صنعت وجود دارد.

سرکرده گروه چند رشته ای صنعتی که در روزهای اخیر شاهد تزریق نقدینگی بالایی از سوی سهامداران خرد بوده شستاست. حقیقی ها در این سهم بیش از 224 میلیارد تومان نقدینگی وارد کردند. در معاملات امروز نیز حقیقی ها بیش از 39 میلیارد تومان شستا را از حقوقی ها خریداری کردند.

در گروه قند و شکر نیز بیشترین ورود پول خرد در سهم های قصفها، قنیشا و قهکمت رخ داده و هنوز خروج پول از این گروه اتفاق نیفتاده است.

اما در گروه های خودرو و بانکی که در روزهای گذشته شاهد تزریق حجم بالایی از نقدینگی از سوی حقیقی ها بودیم امروز و در نخستین روز از هفته دوم آذر ماه بخشی از این نقدینگی خرد از سوی حقیقی ها خارج شد. در گروه خودرویی بیشترین ورود پول خرد در نمادهای خبهمن با 226 میلیارد تومان و خساپا با بیش از 97 میلیارد تومان بود و در گروه بانکی بیشترین سهم هایی که در روزهای گذشته از سوی حقیقی ها مورد توجه قرار داشت و بیشترین سرمایه خرد را به خود جذب کرد تجارت با 177 میلیارد تومان، وپارس با بیش از 92 میلیارد تومان، وبصادر با بیش از 75 میلیارد تومان و ودی با بیش از 39 میلیارد تومان بودند.

اما امروز شنبه هشتم آذر ماه دو گروه بانکی و خودرویی صدرنشین خروج نقدینگی از سوی حقیقی ها بودند. سهامداران خرد امرز 326 میلیارد تومان از گروه بانکی و بیش از 301 میلیارد تومان از گروه خودرو خارج کردند. در گروه بانکی بیش از همه شاهد خروج نقدینگی خرد از نمادهای وتجارت، وبملت، وپاسار، ونوین، وآیند، وبصادر و وگردش بودیم که البته با حمایت خوب حقوقی ها همراه شدند. در گروه خودرو نیز بیشترین خروج پول خرد از نمادهای خودرو، خساپا و خبهمن صورت گرفت. مجموع نقدینگی خردی که امروز از این سه سهم خارج شد بیش از 302 میلیارد تومان و مجموع پول خردی که از نمادهای معرفی شده گروه بانکی خروج یافت بالغ بر 380 میلیارد تومان بود.

از ابتدای آذر ماه تا کنون حقیقی ها بیش از 111 میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله انجام داده اند. مبلغی معادل 87 درصد ارزش معاملات خرد کل آبان ماه و حدودا نیمی از ارزش معاملات مهر و شهریور ماه. از سوی دیگر برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد ماهانه به بازار سرمایه پس از سه ماه مثبت شده است. برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد بازار از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بیش از 142 هزار میلیارد تومان بود اما در ماه های شهریور، مهر و آبان به منفی 37 هزار میلیارد تومان تغییر یافت. این در حالی است که از ابتدای آذر ماه تا کنون این عدد به حدود مثبت 500 میلیارد تومان رسیده است.


منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24