Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس پیش نویس لایحه بودجه سال آینده و ارقام اعلام شده توسط نوبخت درباره قیمت و حجم صادرات نفت پیش بینی شده در این لایحه، حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی در سال آینده در مقایسه با امسال، تقریبا نصف می‌ شود...

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ نصف می‌ شود؟

بورس24 : بر اساس پیش نویس لایحه بودجه سال آینده و ارقام اعلام شده توسط نوبخت درباره قیمت و حجم صادرات نفت پیش بینی شده در این لایحه، حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی در سال آینده در مقایسه با امسال، تقریبا نصف می‌شود.

به گزارش فارس، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اوایل هفته گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه به دولت تقدیم شد و بررسی این لایحه در جلسات هیئت دولت از چهارشنبه هفته قبل آغاز شد.

یکی از مهمترین سوالات مطرح درباره جزئیات این لایحه، وضعیت اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده است.

با توجه به تاکیدات مکرر مقامات ارشد دولتی از جمله اظهارات محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ در تاریخ ۵ مهرماه و همچنین اظهارات اخیر وی درباره نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده، اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰ هم ادامه خواهد داشت.

با این وجود، این سوال مهم مطرح است که آیا حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته بابت واردات کالاهای اساسی در سال آتی، تغییر پیدا خواهد کرد یا نه؟

میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته در سال گذشته، حدود ۱۵ میلیارد دلار بود و در سال جاری هم قرار بود ۱۰.۵ میلیارد دلار باشد ولی طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در اردیبهشت ماه امسال، این رقم به ۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. با توجه به اینکه تاکنون ۶.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است، انتظار می رود رقم مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تا پایان امسال محقق شود.

در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفا از محل درآمدهای صادرات نفت اختصاص می‌یابد

براساس این گزارش، در حالی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی از محل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز اختصاص می یافت، براساس پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده را صرفا از محل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام تامین کند.

درآمدهای نفتی دولت در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

با این وجود، اطلاعاتی وجود دارد که می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که درآمدهای نفتی دولت در سال آینده چقدر خواهد بود؟

هفته گذشته، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «متوسط فروش نفت امسال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده که تقریبا همان میزان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است».

تحقق پیش بینی سازمان برنامه درباره درآمدهای نفتی سال آینده در هاله ای از ابهام

با توجه به اینکه در سال گذشته صرفا حدود یک سوم درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز محقق شد و در سال جاری هم سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده است که صرفا کمتر از یک سوم این درآمدها محقق شود، ابهامات زیادی درباره تحقق پیش بینی این سازمان درباره میزان درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام کشور در سال آینده وجود دارد. بخصوص آن که توجه داشته باشیم بخاطر شرایط تحریم، قیمت نفت خام صادراتی امسال به مراتب کمتر از ۴۰ دلار بوده و تحقق این رقم در سال آینده هم خوش‌بینانه به نظر می رسد.

دولت برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی باز هم سراغ استقراض از بانک مرکزی می‌رود؟

با توجه به همین موضوع، انتظار می رود دولت در سال آینده هم مانند سال گذشته و بخصوص امسال، مجبور شود بابت اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی استقراض نماید و شاهد ایجاد کسری بودجه قابل توجهی از این محل باشیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24