Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روش صرف سهام هدف مدیران شرکت این است که از ظرفیت بازار ثانویه برای تامین مالی شرکت استفاده کنند. به ویژه اگر در خاطرتان باشد یکی از پیشنهادات مطرح در زمانی که بازار به سرعت در حال رشد بود همین موضوع افزایش سرمایه از محل صرف سهام بود. به این معنی که شرکت ها بیایند و بر اساس قیمت بازاری اوراق جدیدی را منتشر کنند و این پول وارد شرکت ها شود که شرکت نیز بتواند از رشد قیمت ها در دوران صعود بهره مند شود.

مزایای افزایش سرمایه از محل صرف سهام، به روایت مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت

بورس24 : مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در مورد افزایش سرمایه این شرکت از محل صرف سهام، که به عنوان اولین شرکت پیشگام بوده است توضیحاتی ارائه کرد.

روح اله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در مورد افزایش سرمایه "تملت" از محل صرف سهام به خبرنگار بورس24 گفت: روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام یک روش معمول افزایش سرمایه در دنیا است. اما در کشور ما متاسفانه مغفول باقی مانده و کمتر شرکتی سراغ آن رفته است. هر چند نمونه هایی را در کشور خودمان داریم چه بسا که در دهۀ 80 بعضی شرکت ها مثل بانک پارسیان، بانک پاسارگاد و سرمایه گذاری غدیر از این روش برای افزایش سرمایه استفاده کردند.اما با توجه به میزان افزایش سرمایه ای که در بنگاه های بورسی انجام می شود این روش، روش معمول و پذیرفته شده ای نبود.

در صرف سهام بازار ثانویه اولویت دارد...

او افزود: آن چیزی که خیلی مهم است در روش افزایش سرمایه نگاه سهامداران شرکت و مدیران شرکت به قیمت بازاری آن در بازار ثانویه یا همان بورس است. در حالت های دیگر افزایش سرمایه معمولاً چون به آوردۀ نقدی و ارزش اسمی صورت می گیرد قاعدتاً نگاه فقط به میزان مشارکت سهامداران قبلی است و یا حتی اگر روش های دیگری مثل اندوخته و مطالبات باشد عمدتاً بحث اصلاح ساختار ترازنامه خواهد بود.

وی عنوان کرد: اما در روش صرف سهام هدف مدیران شرکت این است که از ظرفیت بازار ثانویه برای تامین مالی شرکت استفاده کنند. به ویژه اگر در خاطرتان باشد یکی از پیشنهادات مطرح در زمانی که بازار به سرعت در حال رشد بود همین موضوع افزایش سرمایه از محل صرف سهام بود. به این معنی که شرکت ها بیایند و بر اساس قیمت بازاری اوراق جدیدی را منتشر کنند و این پول وارد شرکت ها شود که شرکت نیز بتواند از رشد قیمت ها در دوران صعود بهره مند شود. در کشور ما متاسفانه این دوران رکود و رونق به نحوی است که خیلی قابلیت اتکا ندارد و اجازۀ تصمیم گیری و مدیریت نمی دهد.

این مقام مسئول در تامین سرمایه بانک ملت گفت: به هر صورت شرکت تامین سرمایه بانک ملت تصمیم گرفت که از ظرفیت بازار سرمایه و قیمت سهامش برای تامین مالی خودش استفاده کند. در این روش که مانند سایر روشها یک گزارش توجیهی تهیه کردیم گزارش توجیهی را برای سازمان بورس بعنوان مقام ناظر نهاد مالی ارسال کردیم مورد تایید واقع شد و بر اساس آن ما مجمع فوق العاده را دعوت کردیم، صاحبان سهام حضور پیدا کردند و تا اینجا هیچ فرقی با سایر روشها ندارد .

افزایش سرمایه از ۷۰۰ به ۱۱۰۰میلیارد تومان ...

وی گفت: اما در این روش ما کاری که کردیم که قیمتی را به عنوان یک قیمت کارشناسی در مجمع تعیین کردیم که این قیمت کارشناسی از قیمت بازار نشأت می گرفت. ولی می توانست قیمت متفاوتی باشد که این قیمت کارشناسی در مجمع ارائه شد و در نهایت مجمع مصوب کرد که هر برگه سهمی که از سهام داران قبلی صرف می شود در بازار به این قیمت فروخته شود و منابع حاصل از آن مستقیماً وارد شرکت شود. به عبارت دیگر حالتی که اتفاق می افتد این است که ما هر برگه سهم را در بازار به قیمت 800 تومان می فروشیم 400 میلیارد تومان منابع جمع می شود از این 400 میلیارد تومان، 50 میلیارد تومان مربوط به سهم سهامداران جدید است و 350 میلیارد تومان صرفی است که به سهامداران قبلی تعلق می گیرد و در شرکت باقی خواهد ماند و شرکت در نهایت از این مجموع 400 میلیارد تومان افزایش سرمایه خودش را از 7000 میلیارد به 11000 میلیارد ریال انجام می دهد.

وی ادامه داد: پس ما با اتکا به قیمت بازار بدون اینکه از سهامداران قبلی پولی بگیریم سرمایه شرکت را افزایش دادیم. پول جدید وارد شرکت شده است و از طرفی چون این صرف را به سهامداران قبلی اعطا می کنیم عملاً ثروت سهامداران هم در دورۀ قبل از افزایش سرمایه و بعد از ثبت افزایش سرمایه کاملاً ثابت باقی می ماند. یعنی سهام جایزه به هر کدام تعلق می گیرد و بر اساس محاسبات ما هر 100 سهم به 150 سهم برای سهامداران قبلی افزایش پیدا خواهد کرد.

این روش کمی دردسر هم داشت، چگونه؟

حسینی مقدم گفت: این روش برای ما جدید بود. دردسرهایی هم داشت و از ایجاد نماد تا فرایند سپرده گذاری ؛ شما الان هم دقت کنید می بینید نوشته حق تقدم سهام تامین سرمایه ملت در حالی که این برگه ها حق تقدم نیست چون در حق تقدم زمان که کسی برگه حق تقدم را می خرد باید صد تومان هم به عنوان ارزش اسمی واریز کند ولی در این حالت کسی علاوه بر آن 800 تومان پولی واریز نمی کند. اما به خاطر محدودیت های سیستمی مجبور شده اند نماد حق تقدم تامین سرمایه ملت را ایجاد کنند که پس از اینکه در واقع معاملاتش انجام شد دیگر نیاز به آن صد تومان نباشد و شرکت بتواند فرایند پذیره نویسی را انجام دهد.

مزایای صرف سهام ...

مدیر عامل تامین سرمایه بانک ملت افزود: مزیتی که برای ما داشت این بود که علاوه بر این که سهامداران پولی نمی آورند ولی شرکت بزرگتر می شود. بحث دورۀ پذیره نویسی هم هست. ملاحظه می کنید در این روش ما یک دوره پذیره نویسی نهایتا 60 روزه را داریم که می تواند بین یک روز تا 30 روز باشد؛ در روشهای آوردۀ نقدی یک 60 روز داریم و یک 30 روز، که جمعا تقریباً 90 روز است . در این روش در واقع کمتر است یعنی سرعت افزایش سرمایه در صرف سهام خیلی بیشتر از روشهای آوردۀ نقدی است که این هم با توجه به ارزش زمانی پول و فرایند توسعه شرکت تامین سرمایه این هم یک موضوع مهمی برای ما بود که به عنوان یک مزیت اشاره شد.

وی در پاسخ به اینکه در ترازنامه چه اتفاقی برای حقوق صاحبان سهام و سایر بخشهای ترازنامه می افتد؟ گفت: بر اساس مقررات یک حالتش این است که منابع بین سهامداران قبلی توزیع شود اما روش یا رویه ای که سازمان بورس تعیین کرده است این منابع باید به حساب اندوختۀ شرکت اضافه شود و از آن محل افزایش سرمایه به صورت سهام جایزه انجام شود. در نتیجه ما خروجی منابع از شرکت نداریم. اتفاقی که می افتد کل این پول که 400 میلیارد تومان خواهد بود در اختیار شرکت قرار می گیرد. میزان سرمایه از 700 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند اما قبل از این یک بار منابع به حساب اندوخته اضافه شده از حساب اندوخته وارد حساب سرمایه شده که به صورت سهام جایزه این کار صورت می گیرد.

حسینی مقدم گفت: با توجه به اینکه در شرکت های تأمین سرمایه، ارزش زمانی پول را با نرخ های بهره ای رایج خیلی سریع محاسبه می کنیم که 400 میلیارد تومان منابعی که در اختیار شرکت قرار می گیرد به فرض اینکه که مثلاً از پایان آذر در اختیار شرکت باشد به سادگی این را با نرخ های 20 درصد می توانیم در اوراق و درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم که با توجه به اینکه یک چهارم سال در اختیار ما است همین خودش در واقع یک سودی را به سودآوری شرکت اضافه می کند، هر چند ممکن است رقم آن خیلی زیاد نباشد اما می بینیم که (مثلاً 400 میلیارد تومان، 120 درصد می شود 80 میلیارد تومان ضرب در یک چهارم، 20 میلیارد تومان )خودش می تواند به سودآوری شرکت ما اضافه کند. پس این هم خودش برای شرکت ارزشمند است.

وی گفت: از آنجایی که موضوع افزایش سرمایه از محل صرف خیلی مهم است به طوری که حتی در دوران رشد صعودی بازار با قید فوریت بالا مجلس به تصویب می رسد و فکر می کردند و واقعاً درست هم بود که با این روش ما می توانیم جلوی رشد شتابان بازار را بگیریم و منابع را به بخش واقعی هدایت کنیم، در این ایام اتفاقات خیلی خوبی رخ داد. حمایتهای خیلی خوبی صورت گرفت. الان در اجرا هم به نظر من باید سازمان بورس برنامه ای برای حمایت از یک تازه کار داشته باشد که شرکتها سرگردان نشوند، از بابت اینکه در سپرده گذاری چه اتفاقاتی صورت می گیرد در فناوری و خود بورس ها چه فعل و انفعلاتی صورت بگیرد و مطمئن باشید اگر ناشری مانند شرکت تامین سرمایه که با یکی از ارکان بازار آشنایی دارد نبود، مطمئن باشید که خیلی سریع این روش افزایش سرمایه را کنار می گذاشت و سراغ همان روش های معمول می رفت چون بالاخره یک روشی که معمول نیست دردسردهای خاص خودش را دارد. خواهشی که از سازمان بورس دارم این است که بیاید فرایندها را تسهیل کند که این روش هم ان شاءالله به عنوان یک روش پذیرفته شده در کشور اجرایی شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24