Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تنظیم بازار فولاد به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است. طرحی که دولت برای این موضوع در نظر گرفته، عملا به سود دلال و به زیان کارخانه است. از طرفی مجلس هم به این ماجرا ورود کرده و در حال تصویب طرحی است که با شیوه نامه دولت، تفاوت‌ دارد.

قیمت گذاری فولاد از دو مسیر متفاوت/ دولت شیوه نامه جدید داد و مجلس دست به کار طرح دیگری است/ داستان چیست؟

بورس24 : تنظیم بازار فولاد به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است. طرحی که دولت برای این موضوع در نظر گرفته، عملا به سود دلال و به زیان کارخانه است. از طرفی مجلس هم به این ماجرا ورود کرده و در حال تصویب طرحی است که با شیوه نامه دولت، تفاوت‌ دارد.

در روزهایی که مجلس در حال تصویب طرحی برای بازار فولاد بود، نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور شیوه نامه ای برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ کرده که واکنش حسین دهقان مشاور رهبر را در پی داشته است؛ چراکه باعث پایین آمدن قیمت فولاد شده است. طرح مجلس توسط کمیسیون صنایع و معادن تصویب شده و تفاوت‌هایی با شیوه نامه دولت دارد.

بر اساس شیوه نامه ای که دولت داده، تعیین قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس ۸۰ درصد نرخ منطقه CIS است. قیمت گذاری پایه محصولات فولادی بر اساس ۸۰ درصد نرخ منطقه CIS صورت خواهد گرفت، در حالی که تا هفته گذشته قیمت گذاری بر اساس 95 درصد فوب انجام می گرفت و همین حالا هم قیمت های پایه محصولات پتروشیمی با احتساب ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می شود.

نکته مهم این است که در صورت عدم معامله ۵۰٪ محصولات عرضه شده در سه عرضه متوالی، قیمت های پایه در عرضه های بعدی ۵٪ کاهش می یابد.

روز ۴ شنبه هفته پیش، از فروش های بورس کالا حدودا ۱۰ درصد معامله شده و بقیه بدون تقاضا ماند. میانگین قیمت در سبد میلگرد نیز از حدود ۱۲ هزار تومان، در حال حاضر به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده و خریدار هم وجود ندارد. این شیوه ای است که اجرای آن از طریق اتوماسیون بورس کالا برای کارگزاری ها هم ابلاغ شده است.

در این نوع قیمت گذاری، نکته ای که وجود دارد این است که قیمت گذاری دستوری نیست. برای معامله محصولات کف قیمت تعیین شده اما سقف تعیین نشده است. اگر بازار صعودی باشد، سقفی برای رقابت وجود ندارد اما در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی بازار، قیمت ها نزولی خواهند شد. در حال حاضر هم عرصه های میلگرد و تیرآهن با ۲۰ درصد کاهش طی یک ماه گذشته، همچنان خریدار ندارند.

شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد، با انتقاد شدید حسین دهقان، مشاور رهبر انقلاب همراه شده است. دهقان، طی یک رشته توئیت نوشت: خصوصی‌سازی صنعت فولاد سبب شد میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این حوزه صورت بگیرد و 20 میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور افزوده شود و در نتیجه ایران پس از یک دهه از واردکننده به صادرکننده فولاد تبدیل شود. حالا برخلاف قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و قانون برنامه توسعه، قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت صورت گرفته است. نتیجه این تصمیم، سود صدها میلیون دلاری دلالان و ضرر میلیون‌ها سهامدار سهام عدالت، شاغلان و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگیِ سهامدار شرکت‌های فولادی خواهد بود.

از طرفی مجلس در حال پیش بردن طرح مورد نظر خود است. حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت و گو با بورس24 درخصوص طرح مجلس برای بازار فولاد گفت: فردا (امروز) طرحی در مجلس مطرح می شود. قیمت گذاری دستوری فولاد دیگر مطرح نیست، بلکه رقابت معاملات فولاد در بورس انجام می شود و قیمت گذاری پایه را کمیته ای مشخص می کند. همه محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه می شود. بر اساس رقابت در بورس، عرضه محصولات هفتگی است. محصولاتی اجازه صادرات دارند که در بورس به فروش نرفته باشند.

وی افزود: فولاد اگر در بورس عرضه نشود، مشمول کالای قاچاق است. برای رصد بازار کمیته ای در طرح پیش بینی شده که دائم بازار را رصد می کنند و نیاز های بازار را می سنجند.

شیوه نامه دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24