Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در آخرین هفته از آبان ماه بازار سرمایه به فعالان این حوزه روی خوش نشان داد. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به ۴ هفته پیاپی قبلی بیش از ١٠٠ درصد افزایش داشت و برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد نیز مثبت شد. اگر بازار سرمایه را در سال ٩٩ به دو بخش صعود و نزول تقسی بندی کنیم برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد از ابتدای امسال تا پایان روز معاملاتی ١٩ مرداد ماه که بازار در مسیر صعود قرار داشت، مثبت بود و حقیقی ها در مجموع حدود ١٢٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق کردند. اما از بیستم مرداد ماه که روند کلی بازار تغییر کرد و در مدار نزول قرار گرفت برآیند ورود و خروج پول خرد بازار منفی شد. در این دوره تقریبا سه ماهه حقیقی ها بالغ بر ۴٠ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. یعنی تقریبا یک سوم از سرمایه ای که در دوره ۵ ماهه اول امسال وارد بازار کرده بودند را طی سه ماه اخیر از بازار خارج ساختند اما در هفته چهارم آبان ماه شرایط بازار با تغییرات بااهمیتی همراه شد و از همان ابتدای هفته سیگنال های برگشت بازار به وضوح مشهود بود.

تحرکات حقیقی ها در هفته ای که بازار برگشت

بورس24 : در آخرین هفته از آبان ماه بازار سرمایه به فعالان این حوزه روی خوش نشان داد. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به 4 هفته پیاپی قبلی بیش از 100 درصد افزایش داشت و برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد نیز مثبت شد.

اگر بازار سرمایه را در سال 99 به دو بخش صعود و نزول تقسی بندی کنیم برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد از ابتدای امسال تا پایان روز معاملاتی 19 مرداد ماه که بازار در مسیر صعود قرار داشت، مثبت بود و حقیقی ها در مجموع حدود 120 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق کردند. اما از بیستم مرداد ماه که روند کلی بازار تغییر کرد و در مدار نزول قرار گرفت برآیند ورود و خروج پول خرد بازار منفی شد. در این دوره تقریبا سه ماهه حقیقی ها بالغ بر 40 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. یعنی تقریبا یک سوم از سرمایه ای که در دوره 5 ماهه اول امسال وارد بازار کرده بودند را طی سه ماه اخیر از بازار خارج ساختند اما در هفته چهارم آبان ماه شرایط بازار با تغییرات بااهمیتی همراه شد و از همان ابتدای هفته سیگنالهای برگشت بازار به وضوح مشهود بود.

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد که از هفته چهارم مرداد ماه به شدت افت کرد و از ارقام بالای 23 و حتی 24 هزار میلیارد تمان در برخی از هفته ها به کمتر از 14 هزار میلیارد تومان رسیده بود طی هفته های ابتدایی آبان ماه به کمتر از 6 هزار میلیارد تومان نیز تنزل یافته بود اما در هفته پایانی آبان ماه این مبلغ به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت و به حدود 11 هزار میلیارد تومان رسید.

از طرفی تنها در دو روز پایانی هفته چهار آبان ماه یعنی سه شنبه و چهارشنبه گذشته حقیقی ها در اقدامی کم نظیر حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه را وارد بازار کردند. اما شاخص ها از چند روز قبل نشانه های مثبت خود را برای برگشت روند بازار به نمایش گذاشته بودند. شاخص کل و هموزن از 21 آبان ماه یعنی از پایان هفته سوم این ماه، مثبت شدند و تغییر مسیر دادند. به طوری که طی 6 روز معاملاتی گذشته این شاخص ها مثبت بودند و شاخص کل 11 درصد و شاخص هموزن 5 درصد افزایش یافتند.

در روزهای گذشته شاخص کل از محدوده 1 میلیون و 211 هزار واحد تا 1 میلیون و 345 هزار واحد رشد کرد و امروز نیز به ارتفاع 1 میلیون و 372 هزار واحد رسیده است. شاخص هموزن نیز از 364 هزار واحد تا 381 هزار واحد پیش رفت و در معاملات امروز توانست تا 384 هزار واحد ارتقا یابد.

اما ببینیم در یک هفته گذشته که بازار علائم برگشت از خود نشان داده سهامداران حقیقی بیشتر به کدام سهم ها روی خوش نشان دادند و در کدام سهم ها بیشترین نقدینگی را وارد ساختند؟

صدرنشین خرید حقیقی ها در هفته پایانی آبان ماه شستا با تزریق حدود 409 میلیارد تومان نقدینگی بود. کاما با حدود 247میلیارد تومان و شبندر با حدود 219 میلیارد تومان به ترتیب دومین و سومین سهم هایی بودند که حقیقی ها بیشترین نقدینگی را در آن ها وارد ساختند.

پس از این سه سهم، فملی با بیش از 183 میلیارد تومان، شپنا با بیش از 150 میلیارد تومان، فارس با بیش از 125 میلیارد تومان، شتران با حدود 101 میلیارد تومان، فولاد با بیش از 98 میلیارد تومان و تاپیکو با بالغ بر 81 میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

جایگاه های دهم تا دوازدهم صدرنشین خرید حقیقی ها در یک هفته اخیر به ترتیب به وهور با بیش از 73 میلیارد تومان، خساپا با حدود 72 میلیارد تومان و وبصادر و حکشتی هر یک با بیش از 64 میلیارد تومان تعلق گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24