Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شورای عالی بورس طی روزهای اخیر مصوبه جدیدی را به تصویب رسانده که به صندوق های سرمایه گذاری اجازه می دهد تا سقف منابع خود را از ٣٠ هزار میلیارد تومان به ۵٠ هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

مزایای مصوبات اخیر شورای عالی بورس

بورس24 : شورای عالی بورس طی روزهای اخیر مصوبه جدیدی را به تصویب رسانده که به صندوق های سرمایه گذاری اجازه می دهد تا سقف منابع خود را از 30 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش دهند. حسن قالیباف اصل سخنگوی شورای عالی بورس در خصوص این تصمیمات اتخاذ شده گفت: در جلسه 26 آبان ماه شورای عالی بورس مصوب شد تا حداقل 50 درصد از مجموع 20 درصد حد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب ها نیز از 10 درصد به حداقل 25 درصد افزایش یابد. همچنین امکان تاسیس صندوق برای بانک های فاقد صندوق فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شده است.

منابع جدید در راه بازار سرمایه

علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص مصوبات جدید شورای عالی بورس و تاثیرات آن بر بازار سرمایه ابراز داشت: مصوبات اخیر شورای عالی بورس از سه طریق می تواند به نفع بازار سرمایه باشد. نخست این که سقف صندوق های سرمایه گذاری از 30 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این موضوع می تواند موجب شود تا یکی دو صندوقی که به سقف رسیده بودند یا به سقف نزدیک شده بودند بتوانند افزایش سقف بگیرند و همین مساله منابع جدیدی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: نکته دوم این که بر مبنای مصوبات اخیر شورای عالی بورس بخشی از دارایی های این صندوق ها باید به خرید سهام عدالت اختصاص داده شود که این موضوع می تواند فشار فروش ناشی از سهام عدالت در بازار را کاهش داده و از طریق صندوق های سرمایه گذاری مدیریت شود.

او در ادامه گفت: نکته سوم این است که به صندوق های سرمایه گذاری گفته شده تا بخشی از منابعشان را باید به خرید اوراق دولتی تخصیص دهند. این مساله می تواند به طور غیر مستقیم به بازار سرمایه کمک شایانی کند. با توجه به این که مدتی است که دولت در فروش اوراق خود با مشکل مواجه شده و پیامد آن افزایش نسبی نرخ بهره در بازار بود، خرید این اوراق توسط صندوق ها موجب افزایش فروش اوراق دولتی خواهد شد و دولت را تا حدی در تامین کسری بودجه کمک خواهد کرد که این موضوع می تواند فشاری که بر روی افزایش نرخ بهره به وجود آمده بود را کاهش دهد. بنابراین این موضوع به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: از طرفی اجازه تاسیس صندوق های جدید به بانک ها و افزایش سقف صندوق های بانک ها که تا کنون فعالیت داشتند نیز خود منابع جدید را به همراه خواهد داشت.

کدیور تاکید کرد: به طور کلی تصمیماتی که اخیرا در شورای عالی بورس گرفته شد هم از لحاظ افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق ها که منابع جدید را به بازار تزریق خواهد کرد، هم از طریق تخصیص بخشی از این منابع به خرید سهام عدالت و اوراق دولتی می تواند به نفع بازار سرمایه باشد.

گفتنی است در حال حاضر 85 صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت در حال فعالیت هستند که مجموع خالص ارزش دارایی های آن ها به حدود 258 هزار میلیارد تومان می رسد. از بین این صندوق های سرمایه گذاری، گنجینه زرین شهر به سقف قبلی یعنی 30 هزار میلیارد تومان رسیده و لوتوس پارسیان نیز با بیش از 22 هزار میلیارد تومان در آستانه رسیدن به سقف اعلامی قبلی قرار داشت که با مصوبات جدید شورای عالی بورس این صندوق ها نیز می توانند با جذب منابع بیشتر سقف خود را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24