Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در طی این ٣ ماه شاهد تصمیمات بسیاری از سوی سازمان بورس برای کاهش فشار فروش ها بوده ایم که فارغ از درست یا غلط بودن آن ها، الزام شرکت ها به بازارگردانی یکی از مهم ترین و مثبت ترین تصمیمات بوده است. بازارگردانی شرکت ها خصوصا شرکت های غیرشاخصی اقدام مثبتی است که علاوه بر افزایش نقد شوندگی آن ها، کمک شایانی به متعادل شدن هرچه سریعتر آن ها خواهد کرد.

اثرپذیری بورس از تغییرات نرخ بهره چقدر است؟

بورس24 : حاجی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در رابطه با وضعیت بورس گفت: شاخص بورس از ابتدای سال جاری از محدوده 520 هزار واحد وارد روند جدیدی شده و تا محدوده 2.1 میلیون واحد رشد نمود. در اواسط تابستان با افزایش هجمه ها به بازار از سمت کارشناسان و خصوصا فعالان سایر بازارهای موازی، فشار عرضه ها خصوصا از سوی حقوقی ها افزایش یافته و شاخص وارد روند نزولی شد، بطوریکه بعد از گذشت 3 ماه همچنان سهام غیر شاخصی بسیاری در صف های فروش قفل بوده و همچنان خریداری ندارند.

او افزود: در طی این 3 ماه شاهد تصمیمات بسیاری از سوی سازمان بورس برای کاهش فشار فروش ها بوده ایم که فارغ از درست یا غلط بودن آن ها، الزام شرکت ها به بازارگردانی یکی از مهم ترین و مثبت ترین تصمیمات بوده است. بازارگردانی شرکت ها خصوصا شرکت های غیرشاخصی اقدام مثبتی است که علاوه بر افزایش نقد شوندگی آن ها، کمک شایانی به متعادل شدن هرچه سریعتر آن ها خواهد کرد.

ارزیابی از رفتار بازار سرمایه

وی بیان کرد: یکی از پارامترهای تاثیرگذار در پیش بینی روند بازار، بررسی روانشناسی و رفتار سرمایه گذاران در شرایط مختلف است. هرچقدر درک و دانش سرمایه گذاران از بازار کمتر باشد رفتار ها هیجانی تر و احساسی تر خواهد بود. این رفتار چه در روندهای صعودی و چه نزولی همواره بحران ساز بوده است. اتفاقی که در شش ماه گذشته شاهد بودیم چه در صعود های نیمه ابتدایی سال و چه در هفته های اخیر از جنس احساس و هیجان بوده است. در این گونه موارد نقش بازار ساز ها و سهامداران عمده پررنگ تر بوده و بایستی درجهت کنترل هیجانات گام های موثرتری بردارند.

متاسفانه برخی قوانین قدیمی نیز همواره در راستای تزریق هیجان به بازار و شکل گیری معاملات احساسی است، بطور مثال دامنه نوسان عاملی برای ایجاد هیجان و تشکیل صف های خرید یا فروش در بازار، بخصوص سهام کوچکتر و با شناور کمتر است که الزام بازنگری و تغییر تدریجی این قانون بیش از پیش نمایان شده است.

اثرپذیری بازار از تغییرات نرخ بهره

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در علوم مالی و سرمایه گذاری یکی از پارامترهای با اهمیت در تعیین روندها و ارزش ذاتی شرکت ها تغییرات نرخ بهره است. این پارامتر هم از منظر مدل های ارزشگذاری و هم تعیین جذابیت بازارهای موازی نسبت به هم اهمیت بالایی دارد. روند افزایشی نرخ بهره در اقتصاد منجر به کاهش جذابیت بازارهای سرمایه گذاری و روند کاهشی آن موجب رشد سرمایه گذاری ها و افزایش جذابیت بازارها بخصوص بازارسرمایه خواهد شد. در یک ماه اخیر با شروع روند رشدی نرخ بهره بین بانکی موجی از نگرانی ها در میان سرمایه گذاران ایجاد شده است که در صورت عدم کنترل آن، رشد نرخ بهره بدون ریسک و درنتیجه فشار مجدد عرضه ها در بازار سرمایه ناگزیر خواهد بود. هرچند بخشی از فشار عرضه های اخیر بخاطر نگرانی از این موضوع بوده است.

او با بیان اینکه یکی از راه های کنترل نرخ بهره بین بانکی عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی است افزود: البته در شرایط کسری بودجه فعلی و عرضه های اوراق توسط دولت، در صورت عرضه پول توسط بانک مرکزی، رشد مجدد پایه پولی و حجم نقدینگی ناگزیر خواهد بود که قطعا سرمایه گذاران رفتار بانک مرکزی را در این خصوص رصد خواهند نمود.

تاثیرات انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه

حاجی گفت: یکی دیگر از ریسک هایی که اخیرا بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داده است انتخابات آمریکا و بالطبع، آینده روابط خارجی کشور با دنیا است که بنظر می رسد با انتخاب بایدن بخشی از این ریسک از بازار مرتفع شده است. شکی نیست که تاثیر انتخاب هر کدام بر بازار، کوتاه مدت بوده و رفتار بلند مدت آن ها در قبال ایران است که تاثیرات بلند مدت بر روند نرخ ارز و در ادامه بر بازار سرمایه خواهد داشت. درحال حاضر با انتخاب بایدن، احتمال توقف روند رشدی اخیر ارز دور از انتظار نیست که این موضوع تاحدی بر انتظارات تورمی جامعه اثرگذار خواهد بود. بازارسرمایه نیز رفتار خود را متناسب با نرخ تعادلی دلار تنظیم خواهد کرد.

تعطیلی دوهفته ای و اثرات احتمالی

این کارشناس بازار سهام افزود: با توجه به روند رشدی شیوع کرونا و رشد ابتلا و فوتی ها موجی از نگرانی ها را در جامعه رقم زده است تا جایی که حتی صحبت هایی در رابطه با تعطیلی حداقل دو هفته ای تهران به گوش می رسد.

همواره تعطیلی ها یکی از عوامل فشار فروش مقطعی در بازار بوده اند خصوصا اگر تعداد روزهای تعطیلی زیاد باشد. در چنین شرایطی عموما سرمایه گذاران ریسک گریز میل به فروش و خرید اوراق درآمد ثابت پیدا می کنند. بنظر می رسد درصورت جدی شدن تعطیلی تهران، احتمال خروج سرمایه گذاران ریسک گریز از بازار دور از انتظار نیست که می تواند عاملی برای فشار عرضه ها باشد. اما آنچه مشخص است این موضوع چندان نمیتواند ادامه دار بوده و باعث افت معنی دار قیمت ها گردد لذا پیش بینی می شود اثرات این اتفاق کاملا موقتی بوده و تاثیرگذار نباشد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل( تایم فریم روزانه)

همانطور که مشخص است شاخص کل با رسیدن به کف کانال نزولی و پر کردن ظرف زمان خود از روی میانگین حمایتی شروع به حرکت کرده و هدف فعلی سقف کانال محدوده 1,326,000 تا 1,376,000 واحد خواهد بود. در صورت از دست رفتن قیمت های فعلی، حمایت بعدی 1,056,000واحد است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24