Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهدی ساسانی فعال حقیقی بازار سرمایه : شاهد آخرین اصلاحات بازار هستیم نوید خاندوزی مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر : رفتار بورس غیر منطقی و غیر قابل تحلیل شده است علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه : تزریق پول به بازار فایده ای نخواهد داشت

پیش‌ بینی سه کارشناس از وضعیت بورس در روزهای بدون ترامپ

بورس24 : با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آیا  دموکرات ها طبق وعده های خود به برجام برمی گردند؟ با برگشت به برجام و رفع گلوگاه های سیاسی و اقتصادی ایران چه میزان شاهد تغییرات اساسی در بازارهای مالی و پولی ایران هستیم؟

به نظر می رسد در خوشبینانه ترین حالت اگر رکودی را تجربه نکنیم، دست کم، بازار سرمایه طی هفته های اخیر با تعادل نسبی همراه است و مسیر سرمایه گذاری توسط فعالان حقوقی و حقیقی روشن خواهد شد.

بورس24   با چند فعال بازار سرمایه در مورد واکنش بازار به انتخابات آمریکا گفت و گویی داشته است.

مهدی ساسانی، فعال حقیقی بازار سرمایه:

شاهد آخرین اصلاحات بازار هستیم

با فرض ریاست جمهوری بایدن با توجه به مصوبه سال ۹۷ و احتمال برگشت به برجام، اولین نوید بازگشت به برجام همراه با شروطی است که برای ایران خواهد داشت. حال باید دید این موضوع باعث کاهش سطح تحریم های فعلی خواهد شد یا خیر؟ چرا که با توجه به مشکل اصلی اقتصاد و ارز کشور و مشکلات  ورودی آن ، با کسری منابع ارزی روبه‌رو هستیم. اگر موضوع برجام فقط یک حرف باشد در این صورت از هم مانند سایر بازارهای دیگر در مقطعی با شوک منفی روبرو می شود و در محدوده ۲۰ هزار تومان قرار می گیرد و اگر ببیند هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده دوباره رشد خواهد کرد. اما اگر برجام وجود داشته باشد در کنار آن ما کاهش تحریم‌ها و افزایش صادرات غیر نفتی و نفتی را داشته باشیم در این صورت شاهد ریزش عکس خواهیم بود. حال اگر قرار باشد ریزش ارز اتفاق بیفتد و نرخ سود سپرده در مقطع فعلی در همین محدوده باقی بماند قطعاً وارد رکود می‌شویم. ریاست‌جمهوری بایدن می تواند فرصتی باشد که باید دید دولتمردان تا چه حد از این فرصت استفاده می کند یا همانند سایر موارد مشابه فرصت‌سوزی می‌شود؟ همانطور که در بازار سرمایه برای تامین مالی فرصتی بود که از دست رفت. به طور کلی اگر بازار سرمایه ریسک‌های فعلی را نداشته باشد قطعاً بخشی از نقدینگی در بازار جذب می شود اما با قوانین اخیر فروش سهام عدالت موضوع توقف طولانی نماد ها نقدینگی به سختی از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه روان خواهد شد در حال حاضر هم فروش های اخیر افراطی بوده و کم کم شاهد تعادل بازار خواهیم بود و ۲۰ تا ۳۰ درصد در اکثر نمادها صعود خواهیم داشت  تداوم صعود به شرایط بورس و تصمیمات مدیران در بازار  و اقتصاد برمی‌گردد. در حال حاضر بازار سرمایه در برخی از گروه ها با دلار ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان معامله می‌شود و حتی ریزش نرخ ارز هم ریسکی برای این صنایع محسوب نمی شود. به‌نظر می رسد بازار سرمایه طی روزهای آینده به تعادل می‌رسد و این اصلاحات آخرین اصلاحات بازار خواهد بود.

نوید خاندوزی مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر:

رفتار بورس غیر منطقی و غیر قابل تحلیل شده است

در شرایط کنونی رفتار بازار غیر منطقی و غیر قابل تحلیل شده است. شاید منفی های دو سه روز اخیر طبیعی به نظر برسد زیرا عده ای پیش بینی کرده بودند که با پیروزی بایدن نرخ دلار کاهش خواهد یافت اما وقتی قیمت دلار افت چندانی نداشته بنابراین این حجم از فشار فروش که در روز شنبه 17 مرداد ماه در بازار شاهد بودیم، نباید ایجاد می شد.

دقت داشته باشیم که با پیروزی بایدن بخشی از صنایع بازار می بایست با تحولات مثبت همراه می شد اما متاسفانه در روز شنبه این اتفاق نیز رخ نداد. از این رو به نظر می رسد که بازار به تحلیل توجه چندانی ندارد و بر اساس استدلال های منطقی پیش نمی رود و بیشتر سعی دارد از روی هیجان فروش داشته باشد.

 اتفاقا با روی کار آمدن بایدن وضعیت بازار در میان مدت و بلند مدت بهبود خواهد یافت اما به نظر می رسد اهالی بازار از این تحلیل غافل مانده اند.

به هر حال دو حالت کلی برای آینه اقتصاد و بازار سرمایه وجود دارد. یا این که فضا باز می شود یا اینکه شرایط به همین شکل ادامه خواهد داشت و از بازگشایی فضای اقتصادی و سیاسی خبری نخواهد بود. در حالت اول اگر فضا باز شود و شرایط به نحوی پیش رود که تعاملات اقتصادی ما افزایش یابد و نرخ دلار نیز در سطحی به تعادل برسد، این وضعیت به نفع اقتصاد کشور و البته شرکت هاست. در حالت دوم اگر فضا باز نشود و به سمت بدتر شدن اوضاع پیش رود که باز هم می تواند به رشد قیمت دلار منجر شود که همین امر نیز به رونق بودس کمک می کند. بنابراین با این تحلیل ها نمی توان درک درستی از شرایط کنونی بازار به دست آورد که چرا با وجود اصلاح 50 تا 60 درصدی بازار باز هم این حجم از فروش به بازار سرمایه تحمیل می شود؟

علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه:

تزریق پول به بازار فایده ای نخواهد داشت

بازار در نیمه نخست امسال واکنش هیجانی نشان داده و به شدت افزایش یافته بود. همین افزایش قیمت باعث شد که بازار نسبتا گران باشد و گرانی بازار باید به صورتی اصلاح می شد. این ریزش قابل پیش بینی بود و این مهم نیز انجام شده است. در حال حاضر متاسفانه در ناامیدی باز هم جو احساسی بر بازار غلبه پیدا کرده است از سویی هیچ گونه سیاست گذاری نیز از سوی دولت انجام نمی شود که وضعیت بنیاد بازار محکم تر شده و بازار به کفی دست یابد.

پیشنهاد من این است که مسئولان سعی کنند آزادسازی انجام دهند، سیاست های مشوق رشد داشته باشند تا سودآوری شرکت ها افزایش یابد و بنیاد شرکت های بورسی قوی تر شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد بازار هم کف خود را پیدا خواهد کرد و پس از آن مجددا روند صعودی یافته و رشد قیمت ها اتفاق خواهد افتاد.

هم اکنون قیمت سهام بر اساس قیمت دلار مشخص نمی شود. برخی از شرکت ها از افزایش نرخ دلار به خصوص نرخ نیما منتفع می شوند که اغلب شرکت های صادرات محور هستند و هم اکنون نیز قیمتشان بر اساس قیمت روز بازار ارز تطابق پیدا کرده است.

معتقدم زمان ورود جدی دولت و حاکمیت به بورس همیشه است. اما سوال این است که چگونه ورود پیدا کنند؛ به نظر می رسد قوانین و سیاست ها باید اصلاح شوند کما اینکه این انتظار وجود دارد در صورتی که پول به بازار تزریق شود شرایط بهتر می شود اما دیدیم این اتفاق رخ داد اما نتیجه اش این است که امروزه شاهد آن هستیم. در حقیقت تزریق پول چاره کار بازار سرمایه نیست برای بازاری که اندازه آن بیش از ارزش تولید ناخالص ملی است، تزریق پول فایده ای نخواهد داشت. روش بیهوده ای بوده که در عمل هم نتیجه ای نداشت.

اما می توان سیاست های حمایتی در پیش گرفت که در نهایت هر چه زودتر بازار به روند تعادلی خود باز گردد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24