Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به شدت کاهش یافت.

کاهش ٣١ درصدی سرمایه گذاری خارجی در ترکیه

بورس24 : به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به شدت کاهش یافت.

به نقل از دیلی صباح، ترکیه در شش ماه منتهی به ژوئن ۳.۹۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است. کارشناسان تضعیف ارزش لیر، شیوع گسترده کرونا و افزایش نرخ تورم را از دلایل اصلی این کاهش قابل توجه عنوان می کنند. آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهند، در بین بخش های مختلف، ۳.۲ میلیارد دلار از کل سرمایه گذاری‌ها مربوط به بخش خدمات بوده است و ۷۶۴ میلیون دلار در زمینه صنعت و ۲.۱ میلیون دلار در کشاورزی سرمایه خارجی جذب شده است. پتروشیمی و الکترونیک محبوب ترین بخش های صنعتی برای خارجی ها بوده است.

در ماه آگوست ترکیه ۵۳۶ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که در مقایسه با ۸۰۲ میلیون دلار ماه قبل کاهش محسوسی داشته است. در مقام مقایسه، متوسط جذب سرمایه مستقیم خارجی در ترکیه بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۴.۶ میلیارد دلار در سال بوده است.

در بین کشورهای مختلف، ایتالیا بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده است به گونه ای که طی دوره فوق، ۹۹۶ میلیون دلار از کل سرمایه خارجی جذب شده در ترکیه مربوط به این کشور بوده است. پس از این کشور، آمریکا با ۷۴۵ میلیون دلار، انگلیس با ۴۳۹ میلیون دلار و هلند با ۳۵۴ میلیون دلار قرار دارند.

در ماه آگوست، اتباع ترک در مجموع ۱۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده اند که نسبت به بازه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است.

طی شش ماه نخست امسال ترکیه در مجموع ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده است که هلند، آمریکا، آلمان و سوئیس مقاصد اصلی این سرمایه ها بوده اند. سرمایه گذاری امسال ترکیه در کشورهای خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24