Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گزارش اختصاصی بورس ٢۴ مدیرعامل «فارس» : دلار یک قیمت اقتصادی دارد که در آنجا آرام می گیرد ؛ هیجانی فروختن سهم اشتباه است! داود رزاقی : حالا وقت خرید سهم های بنیادی است عسکری مارانی : نوسان کوتاه مدتی را شاهد هستیم فردین آقا بزرگی : بورس متعادل می شود ؛ بزودی عظیم ثابت : هیجان و ترس را در بازار می بینم ؛ فقط

تحلیل واکنش بورس به پیروزی بایدن

بورس24 : سرانجام پس از گذشت نبردی برابر، حزب دموکرات آمریکا جو بایدن را برای چهار سال راهی کاخ سفید برای تصدی پست ریاست جمهوری کرد.

آنچه مهم است رفتارهای مردم ایران پس از این‌انتخابات است. هیجان پیروزی بایدن در ایران به اندازه ای است که گویی تمام سدهای موفق جهان باز خواهد شد و به زودی شاهد گشایش بی نظیری در عرصه جهانی هستیم!

حتی اگر این طور نباشد، انتظارات ناشی از افت قیمت ها، ممکن است برای مدتی بازار های مختلف را تحت الشعاع قرار دهد.پیش بینی می شود ، بازار ارز ، مسکن و طلا تا مدتی به دلیل نحوه برخورد جامعه جهانی با انتخابات آمریکا و احتمال احیای دوباره برجام و همچنین تاثیر رفع برخی تحریم های هسته ای ، تا مدتی مسکوت خواهد ماند.

اما بازار سرمایه در مقابل این رخداد جهانی چه موضعی دارد؟ آیا رفع احتمالی تحریم های بانکی، افزایش دوباره قیمت های جهانی محصولات، احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران، فروش دوباره نفت و محصولات پتروشیمی می تواند روزنه امیدی برای بازار سرمایه ایران باشد تا هیجانات منفی ناشی از شوک انتخاباتی آمریکا را تخلیه کند؟ هیجاناتی که شاید به جرات بتوان گفت مدت های مدیدی است با پارامترهای بنیادی بازار همخوانی ندارد و بیشتر شبیه به یک انتقام جویی شخصی یا خودکشی اقتصادی است تا معاملات روزانه...!!!

گفت و گوی بورس24 با برخی از کارشناسان و مدیران بازار سرمایه درباره پیش بینی آینده بازار خواندنی است.

جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

هرکسی هیجانی وارد بازار شد ، هیجانی هم خارج می‌شود و بورس می‌ماند برای کسانی که با محاسبه و با برنامه‌ریزی دقیق و سنجش ارزندگی شرکت‌ها وارد این بازار می‌شوند که این افراد قطعاً سود می کنند.

با نگاهی به گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها بیشتر شرکت‌ها عملکرد خوبی داشتند در این شرایط هر سهمی فروخته شود مساوی ضرر است از سویی در مورد نرخ دلار باید دقت کرد اولاً قیمت دلار فقط سیاسی نیست بلکه بحث عرضه و تقاضا هم دخیل است ، یعنی وقتی قیمت کالایی کاهش می‌یابد حتما تقاضای آن افزایش خواهد داشت.نباید فقط در نظر بگیریم که قیمت دلار سیاسی است دلار در بازار تقاضای واقعی دارد یعنی وقتی دلار کاهش یابد به واردات افزوده می شود قطماً برخی از واردکنندگان اگر برایشان صرف کند به دنبال واردات می‌روند.

بنابراین تقاضای دلار افزایش می‌یابد و به همان نسبت قیمت رشد خواهد کرد یعنی فکر نکنید دلار به ۵ یا ۱۰ هزار تومان می‌رسد چرا که با افت دلار به این ارقام تولیدات داخلی ضرر می‌کنند و حتی سیاستگذار در مقابل کاهش نرخ دلار مقاومت می‌کند ، البته با دلار ۲۸ هزار تومان هم واردات صرف ندارد. بنابراین تولید داخلی شکل گرفته و واردات تنظیم شده و تولیدکنندگان محصولاتی را تولید می‌کنند که تا چندی پیش واردات می شد حال با افت قیمت دلار و رفع مشکلات در تجارت خارجی قیمت محصول خارجی در مقابل محصولات داخلی کاهش می‌یابد و واردات تشویق می‌شود ، یعنی تقاضا برای دلار بالا رفته و تولید‌کننده داخلی ضربه می‌خورد.

به طور کلی منطق اقتصاد و رونق تولید اجازه نمی‌دهند نرخ ارز از برخی ارقام پایین‌تر بیاید کاهش نرخ ارز تا حدی، به ضرر تولیدکننده داخلی است چرا که واردات کالاهای مشابه زیاد می شود و از طرفی با کاهش نرخ دلار در چند صباحی شرکت‌های بورسی صادرات محور با رفع تحریم‌ها و کاهش هزینه بیمه و محدودیت نقل و انتقال ارزی و غیره مواجه می شوند. همچنین با افزایش قیمت های جهانی ، محصول با نرخ بالاتری به فروش می‌رود و در نتیجه با افزایش میزان و قیمت صادرات، درآمد ارزی شرکت های صادرات محور افزایش می‌ یابد و کاهش قیمت دلار در درازمدت را جبران می کند.

پس این تئوری که کاهش نرخ ارز باعث کاهش سود شرکت‌ها می‌شود ، کاملاً اشتباه است.

از طرفی به طور کلی دولت و حاکمیت نقدینگی به بورس نمی‌آورد بلکه فعالان اقتصادی باید به این نقطه برسند که قیمت ها در بازار بورس جذاب است. یعنی صندوق ها هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در کنار بازارگردانی وارد سهام شوند و با ورود نقدینگی سهامداران خرد نیز تشویق می‌شوند.

همیشه گفتیم سریع تصمیم نگیرید نه باید هیجانی فروخت و نه هیجانی خرید.کسانی سود می‌کنند که در این شرایط عاقلانه تصمیم بگیرند.

داوود رزاقی مدیر عامل تامین سرمایه نوین

مردم در حال حاضر همه بازار ها را به یک چشم می بینند و این درست نیست. بورس اصلاح خود را پیشخور کرده است، شاخص از 2 میلیون و 80 هزار واحد به 1 میلیون و 260 رسیده است.

در حالی که بقیه بازار های موازی اصلاح چندانی نداشته اند و نهایت در همین چند روز اصلاحات کوچکی داشته اند.بازار ملک هم نشان داده است، معمولا در شرایط اصلاح وارد رکود عمیق می شود.

به نظر من بازار اشتباه می کند، چون بازار نه ترسی دارد و نه مشکلی وجود دارد، قیمت ها قیمت های خوبی هستند، اصلاح انجام شده است و میانگین کلی سرمایه گذاری در بورس با دلار ۱۶ و ۱۷ هزار تومانی برابری دارد. یعنی اگر در بورس سرمایه گذاری کند، گویی دلار 16،17 هزاری خریده است.

ولی آنچه نا امید کننده بود و هست، حمایت هایی بود که باید از بازار می شد و نشد! این اعتماد هر زمان برگردد، خوب است و بازار واقعا فرصت خوبی برای برگشت به سرمایه گذاری است،در حال حاضر در بیشتر سهم ها ، شرایط خرید وجود دارد و به نسبت پی بر ای، قیمت های ارزنده ای دارند اما بازار با کمی تحلیل و بررسی این موضوع را می بیند ، به شرط این که هیجانی رفتار نکند.

علیرضا عسگری مارانی خبره بازار های مالی

وضعیت فعلی بازار سرمایه نشات گرفته از شرایط اقتصادی کشور است و آمدن بایدن بر روی کار تاثیر کوتاه مدت روانی بر بازار سرمایه می گذارد. این موضوع به زودی رفع شده و همه چیز شفاف خواهد شد اما نباید فراموش کنیم که اگر می خواهیم اقتصاد کشور بازار سرمایه محور شود باید تصمیمات ما نیز در جهت همین موضوع باشد.

وقتی از بازار سرمایه محور بودن اقتصاد صحبت می کنیم بدان معنا است که کار را برای بنگاه های تولیدی آسان کنیم و نه دشوار. وقتی شرکت های تولیدی به دلیل افزایش بهای تمام شده با فشار های زیادی رو به رو هستند قیمت گذاری دستوری مفهومی ندارد. قیمت گذاری های دستوری علاوه بر این که به بنگاه های تولیدی ضربه می زند، هیچ فایده ای برای مصرف کننده ندارد چرا که با توزیع رانت مصرف کننده باز هم محصول را به قیمت بالاتری مصرف می کند.

بسیاری از صنایع همچون سیمان، صنعت غذایی، صنعت فولاد و... از قیمت گذاری دستوری رنج می برند و این موضوع ربطی به ریاست جمهوری آمریکا ندارد. ساختارهای اقتصادی کشور باید اصلاح شود و هر چه سریع تر دست از قیمت گذاری دستوری در تمامی صنایع برداشته شود. این ترس و هیجان موجود برخواسته از سیاست های غلطی است که اتفاق افتاد و دولت باید راهکارهای اعتماد سازی و کمک به صنایع را در پیش گیرد، کمک به صنایع هم رفع قیمت گذاری دستوری است که اگر رفع شود کم کم تولید جان تازه می گیرد و این موضوع به بورس هم سرایت خواهد کرد.

فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک‌رفاه

در پی اصلاح حدود 50 درصدی شاخص کل ، برخی از شرکت های بنیادی و بسیار مناسب برای سرمایه گذاری هم ، تا حدود 60 درصد اصلاح قیمت داشته اند.

به همان شکلی که در 4 ماه ابتدای سال اغلب یا تعدادی از کارشناسان اعتقاد داشته اند که قیمت ها بی رویه بالا می رود، ولی کماکان به روند خود ادامه می داد، حالا درست در نقطه عکس آن را داریم و قیمت ها بی رویه پایین می آید و بدون دلیل هم پایین می آید، نرخ محاسباتی برای محاسبه سود و زیان و پیش بینی سود شرکت ها حداکثر با یک ارز مثلا نرخ 12 تا 14 هزار تومانی محاسبه می شود که علیرغم این که تعدادی از شرکت هایی که به دلیل پر نکردن حجم مبنا یا توقف نماد معاملاتی چون اصلاح نکرده اند، شکل گیری صف های فروش این تعداد از سهام باعث می شود که حتی سهم های بنیادی مثلا گروه فولاد و پتروشیمی که حتی با ارز زیر 20 هزار تومان اگر سود و زیان این ها را حساب کنیم، واقعا «پی بر ای» مناسبی برای سرمایه گذاری دارند، جذاب هستند و در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله عدم پایداری روند کاهشی نرخ ارز منفی هستند، لکن به هیچ عنوان من این موضوع را پایدار نمی بینم.

گذر زمان حداکثر ظرف یک یا دو هفته این موضوع را نشان می دهد، همین حالایی که صحبت می کنیم، نرخ ارز مقاومت بسیار شدیدی دارد. دلیل آن این است که تا زمانی که عرضه در بازار نباشد، ما نباید انتظار داشته باشیم که نرخ ارز کاهش پیدا کند. صرفا بر اساس یک تحلیل روانی و جو روانی که زود گذر است، هر چند اگر شما نرخ ارز را 25 هزار تومان برای مثلا صنعت بانک در نظر بگیرید ، نهایت نرخی که به آن ها اجازه داده شده است برای تسعیر ، در حال حاضر کمتر از 12 هزار تومان است. یعنی کمتر از 50 درصد نرخ ارز آزاد موجود مجوزی است که به بانک ها برای محاسبه تسعیر نرخ ارز داده اند. در این شرایط، به نظر من یکی از ایده آل ترین کارها در شرایطی که بازار تقریبا اصلاحات لازم آن را انجام داده است ، ورود و خرید پلکانی است. به نظر من سهم های بنیادی ما با ثبات نرخ ارز در چند روز آینده، با شرایط مناسبی همراه خواهند بود.

به نظر من پایدار ترین شرایط را به زودی خواهیم داد، مطمئنا به جز کسانی که اجباری به جز فروش سهام ندارند، هیچ منطقی حکم نمی کند الان فروش سهام انجام شود و تجربه سالیان گذشته و گذر زمان مجددا نشان خواهد داد، حداکثر تا چند ماه آینده این دوره، دوره ی به یاد ماندنی خواهد بود، که بورس چه موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داشته است.

در بازار آزاد و اقتصاد، هیچ نظام دستوری نتیجه مثبتی نداشته و نداده است، حتی اگر اراده ای مبنی بر ورود نقدینگی خارج از جریان طبیعی بازار را ما ملاک تغییر جهت بازار بدانیم، مسلما این عامل موثر تغییر دهنده روند بازار نیست، مگر آن حرکت هایی که درون قیمت و روند قیمتی سهام اتفاق می افتد.

هیچگونه نظام حمایتی، دستوری و نقدینگی خارج از جریان طبیعی بازار کمک شایانی به بهبود وضعیت بازار نمی کند، خوشبختانه طی این چند ماه از آن مراحل عبور کرده ایم و به طور مشخص می توانم بگویم حداقل بیش از 50 درصد شرکت های بنیادی تجربه اصلاح قیمت خوبی داشته اند و حتی با همین نرخ ارزی که حتی تا 20 تا 30 درصد زیر نرخ قبلی ملاحظه می کنیم، اگر سود و زیان این شرکت ها را حساب کنیم به مراتب سود بیشتری خواهند داشت.

عظیم ثابت مدیر عامل کارگزاری بانک سپه

وضعیت فعلی بازار سرمایه نشات گرفته از عدم اطمینان و همچنین انتخاب ریاست جمهوری جو بایدن برای آمریکا است. احتمالا با بر روی کار آمدن بایدن انتظارات تورمی کاهش یابد و این موضوع بتواند بر روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. اما بحث مهمی که وجود دارد، بحث کاهش قیمت دلار است. موضوع دیگری که وجود دارد این است که ممکن است نتیجه انتخابات آمریکا چالش برانگیز باشد.

هم اکنون نیز صحبت هایی در خصوص شمارش اشتباه آرا وجود دارد که اگر این موضوع بخواهد به محاکمه و دادگاه قضایی برسد، این باعث تاخیر در اعلام نتایج قطعی خواهد شد که این موضوع بازارهای مالی را در ابهام فرو خواهد برد و ما شاهد موج فرسایشی خواهیم بود.

اما آمارهای اقتصادی این موضوع را نمی گوید و با توجه به جمیع جهات احساس ما این است که دلار در میان مدت خیلی کاهشی نخواهد شد، ضمن این که وضعیت سهام باید متفاوت از سایر بازارها باشد و به عنوان مثال برخی از خودروهای خارجی در کشور با دلار 100 هزار تومان معامله می شدند. بازارهای موازی بر خلاف بازار سرمایه تابلوی مشخصی ندارند و صرفا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها است که بسیار هم از بازار سرمایه گران تر می باشد. در بازار بورس ارزش گذاری صورت می گیرد اما محدودیت های این بازار همچون دامنه نوسان منجر به ترس در میان مردم می شود.

بازارهای موازی بسیار گران بوده و معامله گران آن بازارها محاسباتی همانند ارزش گذاری در بورس را انجام نمی دهند. بازار سرمایه به نسبت سه ماه گذشته به شدت ارزنده تر شده و هم اکنون می شود سهم هایی را در بازار دید که در میان مدت بازدهی خوبی را بسیار بیشتر از نرخ سود بانکی داشته باشند.

با توجه به این که دلار از 20 هزار تومان تا 30 هزار تومان بالا رفت اما بورس نسبت به آن واکنشی نشان نداد، به همین دلیل بسیاری از سهم ها ارزنده هستند لکن جو ترس و هیجان در بازار سرمایه حاکم است. اگر بر این موارد بتوانیم غلبه کنیم بورس نسبت به سایر بازارها ارزندگی دارد.

آمدن بایدن ممکن است در یک بازه کوتاه مدت بازار بورس را تحت تاثیر منفی قرار دهد اما قطعا با توجه به قیمت های فعلی سهم ها در بازار، روند صعودی بازار پس از یک بازه کوتاه مدت آغاز خواهد شد. در میان تمام بازارهای موازی بازار سرمایه ارزان ترین بازار و بهترین محل برای سرمایه گذاری در میان مدت است. با گزارش‌های 6 ماهه شرکت ها و گزارش های مهر ماه و قیمت های جهانی جای نگرانی کلی برای بازار سرمایه وجود ندارد و ما پایان سال در بازار سرمایه بازدهی بالاتری از سایر بازارها خواهیم داشت. اما متاسفانه دامنه نوسان فعلی به رفتارهای هیجانی دامن می زند که نیاز به اصلاح دارد.

نقش دولت در شرایط فعلی بسیار مهم است.در همه جای دنیا زمانی که بازارهای مالی دچار افت هیجانی (و نه اصلاح که جزء ذات بازار است) می شوند نیاز به اعتماد سازی دولت نقش مهمی ایفا می کند، کما این که در زمان صعود بازار تمام دولتمردان بورس را توصیه می کردند که در شرایط فعلی اعتماد سازی مهمترین فاکتور به نظر می رسد. ما باید مکانیسم هایی را جهت حمایت از بازار طراحی کنیم.

یکی از این مکانیسم ها بازار گردانی و دیگری تزریق منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بازار است (20 درصد منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی نگهداری می شود) که قبلا هم صحبتش شده بود، اگر از 20 درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی فقط 1 درصد برای بازار سرمایه و در اختیار صندوق تثیبت بازار قرار گیرد، به این صورت هم صندوق تثبیت بازار بزرگ تر می شود و هم به بازار سرمایه و بازگشت اعتماد به آن کمک می شود.

مورد بعدی عملکرد حقوقی های بازار است، بسیاری از حقوقی های بازار در قیمت ها بالا سهام خود را به فروش رساندند و در حال حاضر با توجه به ارزنده بودن سهام باید از سهم خود حمایت کرده و یک رفتار حرفه ای از خود نشان دهند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24