Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

زمانی که نرخ هر پاکت سیمان ١٧،۵٠٠ تومان بود بهای هر عدد پاکت ٢ هزار تومان بود اما با افزایش نرخ مواد پتروشیمی قیمت هر پاکت به ۴ هزار تومان افزایش یافت که در پی این افزایش، سیمان پاکتی برای مصرف کننده نهایی به ١٩،۵٠٠ تومان رسید.

انتشار یک خبر نادرست درباره صنعت سیمان/ نرخ ١٧،۵٠٠ تومانی برای سیمان پاکتی اشتباه است

بورس24 : امروز چهارشنبه 14 آبان ماه خبری پیرامون آخرین قیمت اعلامی سیمان پاکتی و فله منتشر شد که به سرعت در بسیاری از کانال های بورسی نیز بازنشر شد. بر اساس این خبر سازمان حمایت نرخ فروش مصرف کننده برای هر پاکت سیمان را حداکثر 17،500 تومان و قیمت هر تن سیمان فله را 290 هزار تومان مصوب کرده و اعلام شده که فروش بالاتر از این نرخ های اعلامی توسط واحدهای تولیدی و توزیعی سیمان، تخلف محسوب می شود و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

با توجه به اخباری که تا کنون درباره نرخ سیمان منتشر شده و همچنین با استناد به مصاحبه های اختصاصی بورس24 با مسئولان، به نظر نمی رسد که این نرخ ها نسبت به قبل تغییری یافته باشند. از این رو خبرنگار بورس24 درصدد روشن کردن موضوع نرخ سیمان برآمد و پیگیر این موضوع شد که آیا این خبر به منزله منتفی شدن درخواست افزایش نرخ صنعت سیمان است؟

آخرین قیمت اعلامی سیمان پاکتی چقدر است؟

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی سیمان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 اعلام کرد: متاسفانه خبری که اخیرا درباره آخرین نرخ اعلامی سیمان از سوی سازمان حمایت منتشر شده نادرست است. پیش تر بخشنامه ای از سوی سازمان حمایت در خصوص نرخ سیمان انتشار یافته بود که به نظر می رسد اکنون برخی از سایت ها به اشتباه توضیحاتی که درباره این بخشنامه مطرح شده را به عنوان اخبار جدیدی از نرخ سیمان منتشر کرده اند که صحت ندارد.

او اعلام کرد: قبلا نرخ سیمان پاکتی برای مصرف کننده نهایی 17،500 تومان بود که با توجه به افزایش نرخ پاکت این قیمت به 19،500 تومان افزایش یافته که چندی پیش اطلاع رسانی شد.

سیمان فله هیچگونه تغییر قیمتی نداشته است

وی با تاکید بر اینکه بهای سیمان فله هنوز هیچ تغییری نیافته و با همان قیمت قبلی یعنی 290 هزار تومان در هر تن به فروش می رسد، گفت: اخیرا سازمان حمایت اجازه افزایش نرخ 11 درصدی سیمان پاکتی را به تولیدکنندگان داد که علت آن گران شدن قیمت پاکت سیمان یا همان کیسه هایی است که سیمان در آن ها بسته بندی می شود.

او اضافه کرد: ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کیسه های سیمانی یعنی مواد پتروشیمی اخیرا افزایش زیادی داشت و به تبع آن تولیدکنندگان کیسه نیز نرخ فروش کیسه های سیمان را بالا بردند. در پی این افزایش، سازمان حمایت نیز موافقت کرد تا قیمت فروش هر کیسه سیمان از 17،500 تومان به 19،500 تومان افزایش یابد تا هزینه های افزایش نرخ پاکت جبران شود.

شیخان اظهار داشت: زمانی که نرخ هر پاکت سیمان 17،500 تومان بود بهای هر عدد پاکت 2 هزار تومان بود اما با افزایش نرخ مواد پتروشیمی قیمت هر پاکت به 4 هزار تومان افزایش یافت که در پی این افزایش، سیمان پاکتی برای مصرف کننده نهایی به 19،500 تومان رسید.

به زودی سیستم فروش درب کارخانه راه اندازی خواهد شد

دبیر انجمن صنفی سیمان ضمن اشاره به سیستم فروش مستقیم تولیدکنندگان اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا تولیدکنندگان سیمان فروش مستقیم درب کارخانه را راه اندازی کنند و سیمان را با همان قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت از این طریق به مصرف کننده نهایی برسانند. البته هنوز سیستم فروش مستقیم راه اندازی نشده اما امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

آیا درخواست افزایش نرخ مرحله دوم سیمانی ها منتفی شده؟

شیخان در پایان تاکید کرد: افزایش نرخی که اخیرا به سیمان پاکتی داده شده صرفا به دلیل افزایش نرخ پاکت بوده و با درخواست اصلی صنعت سیمان برای افزایش نرخ متفاوت است. متاسفانه درخواست افزایش نرخ سیمان حدود 6 ماه به دلیل نداشتن وزیر مربوطه مسکوت ماند اما حالا با تعیین وزیر در انتظاریم تا در ملاقات با او درخواست صنعت سیمان برای افزایش نرخ را مطرح کنیم تا در این باره تصمیم گیری شود.

خاطرنشان می شود در ماه های ابتدایی سال جاری سیمانی ها درخواست افزایش نرخ داشتند که برخی از گمانه زنی ها از پیشنهاد افزایش 63 درصدی سیمان حکایت می کرد. سرانجام در پی جلساتی که در این خصوص برگزار شد هشتم تیر ماه بر مبنای توافقاتی که صورت گرفت با درخواست افزایش نرخ 63 درصدی سیمان موافقت به عمل آمد اما قرار شد که این افزایش قیمت در دو مرحله اعمال شود. در مرحله نخست قیمت سیمان تیپ 1 به میزان 20 درصد و نرخ سیمان تیپ 2 به میزان 30 درصد افزایش یافت و مقرر شد تا پس از سه ماه مجددا در باره افزایش نرخ سیمان تصمیم گیری شود. از زمان تصویب این تصمیمات تا کنون حدود 5 ماه سپری شده اما فعالان صنعت سیمان هنوز در انتظارند تا زمانی تعیین شود که بتوانند درخواست خود را به وزیر صمت ارائه کنند.

گفتنی است مبنای درخواست افزایش نرخ 63 درصدی تولیدکنندگان سیمان که در ماه های ابتدایی سال 99 مطرح شده بود تورم و هزینه های آن زمان بوده که البته با کل این میزان نیز موافقت به عمل نیامد. حال باید دید با توجه به افزایش تورم در ماه های اخیر آیا صنعت سیمان همان درخواست قبلی را برای افزایش نرخ ارائه خواهد کرد یا خیر؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24