Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

انتخاب بایدن یا ترامپ چه تاثیری بر بازار سرمایه ایران می‌گذارد؟ اظهار نظرهایی از «سید مهدی سدیدی ، علیرضا عسکری مارانی ، عظیم ثابت ، حمید اعرابی ، محمد علی احمد زاد ، بهزاد گلکار و محمد ابراهیم پورزرندی»

سرنوشت بورس تهران پس از انتخابات آمریکا؟

بورس24 : همه جا بحث انتخابات آمریکاست.

می گویند «وقت مردن ساحل و دریا چه فرقی می کند» ؛ درست است ما در برهه ای از تاریخ در جغرافیایی از منطقه قرار گرفته ایم که به دلایل شرایط حاکم بر آن محکوم به اقتصادی بیمار هستیم.

اما برای این که ذهنمان را از اصل ماجرا دور کنیم همیشه بهانه هایی برای فرار از واقعیت وجود دارد.

آیا این درست است که انتخابات کشوری فرسنگ ها آن طرف تر با سیاست های مشخص در سرنوشت اقتصادی کشوری دیگر تا سر حد تلاطمات تاثیرگذار است؟

به نظر می رسد نمی خواهیم باور کنیم تغییرات اقتصادی در پیشرفت کشور ها به رفتارهای عقلایی و غیر عقلایی و سیاست های درست و غلط خودشان مربوط است.

جو بایدن یا دونالد ترامپ دموکرات و جمهوری خواه هرکدام که رای بیاورند در نحوه تعاملات سیاسی ایران چه میزان گشایش حاصل می شود؟

فکر کنیم امروز چهارشنبه 14 آبان ماه است و نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شده است. شما بگویید بازار سرمایه ایران چه گاردی در برابر نتیجه انتخابات خواهد داشت؟

سید مهدی سدیدی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک ها و خبره بورس :

باید توجه داشت که تلقی بازیگران بورس از انتخابات آمریکا مبتنی بر تحلیل دلار شکل گرفته است. به طوری که به تصور آنان پیروزی بایدن مساوی با کاهش تنش سیاسی خواهد بود و ریزش نرخ دلار را به همراه خواهد داشت و در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات شود تحلیل های آن ها برعکس است.

به نظر می رسد کلیت رفتار اقتصادی جامعه نیز بر این اساس استوار باشد و به تبع آن توقع ریزش دلار با کاهش فروش شرکت های بورسی و کاهش شاخص بورس تحلیل می شود. این فضای غالب ذهنی بازیگران اقتصادی است.

اما در واقع به نظر نمی رسد این تحلیل در روند بلندمدت پایدار باشد. روی کارآمدن سیستم اجرایی در ایالات متحده که قابلیت چانه زنی و مذاکره داشته باشد، طبیعتا می تواند برای آینده بلندمدت کشور بسیار مفیدتر باشد.

علیرضا عسکری مارانی پیشکسوت و خبره بازار سرمایه :

پیش بینی در مورد انتخابات آمریکا کار آسانی نیست. به نظر در اکثر ایالت ها تاکنون بایدن جلوتر است اما نمی توان به آن متکی بود. ضمن این که در آمریکا در پایان، زمانی کسی رئیس جمهور می شود که رئیس جمهور قبلی قدرت را تحویل دهد. به نظر نمی رسد ترامپ حتی در صورت شکست هم به راحتی قدرت را تحویل بایدن دهد. انتخاب هر کدام از نامزدهای انتخاباتی در آمریکا تاثیر کوتاه مدت روانی بر بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی کشور می گذارد. شرایط فعلی بازار سرمایه نشات گرفته از شرایط اقتصاد فعلی کشور و دخالت های مسئولین و سیاسیون در جای جای این اقتصاد است.

این که کدام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برنده باشد، تا زمانی مشکلات ساختاری اقتصاد اصلاح نشود چندان تاثیری بر وضعیت اقتصاد ایران در کوتاه مدت، میان مدت و گاها بلند مدت نخواهد گذاشت. جامعه بازار سرمایه کشور میلیون نفری شده و این موضوع باید مورد قبول دولت و سه قوا قرار گیرد. اگر اقتصاد کشور را بازار سرمایه محور می دانند باید در تمامی صنایع دست از قیمت گذاری دستوری بردارند. قیمت گذاری دستوری هم به تولید ضربه می زند و هم مصرف کننده با قیمت آزاد کالا را مصرف می کند. این موضوع جز توزیع رانت نتیجه دیگری ندارد. نمی دانم چگونه باید مسئولین کشور را در خصوص این موضوع آگاه کرد.

عظیم ثابت پیشکسوت بازار سرمایه :

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قابل پیش بینی نیست، سناریوهای متفاوتی را می شود اعلام کرد.

اما شرایط این دوره انتخابات ایالات متحده متفاوت از سایر دوره ها است. تاکنون بایدن جلوتر است اما، با توجه به این که سال 2016 هم همین گونه جلو رفت، در نتیجه پیش بینی کار دشواری است، از طرف دیگر تعداد مشارکت کنندگان این دوره بیشتر از دوره های دیگر است ضمن اینکه ایالت های مردد هنوز وضعیت مشخصی ندارند که طبیعتا تاثیر خود را خواهد گذاشت.

هر کدام از این کاندیدا ها که رای بیاورند برخی از صنایع را در بلند مدت و میان مدت بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند و در کشور ایران بازار سرمایه نسبت به این موضوع مردد بوده که تاثیر آن بر بازار را مشاهده می کنیم.

به صورت کلی انتخابات آمریکا تاثیری بر کلیت اقتصاد ایران نخواهد گذاشت، چون بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ایران به مشکلات ساختاری خودمان مربوط است. اما از لحاظ روانی و در کوتاه مدت دلار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر بایدن انتخاب شود در کوتاه مدت شاهد افت قیمت دلار خواهیم بود که این موضوع می تواند روی بازار تاثیر روانی کوتاه مدت داشته باشد. بنده معتقدم که تاثیر انتخاب بایدن در بازار پیشخور شده و حتی در صورت انتخاب بایدن اتفاق ناخوشایندی برای بازار سرمایه نخواهد افتاد.

طی سه ماه گذشته قیمت بسیاری از سهام اصلاح های عمیق داشته و همچنین گزارشات شش ماهه و عملکردی مناسبی را هم منتشر کرده اند که در کنار کاهش p/e forward بازار، حتی در صورت انتخاب بایدن، پس از مدت کوتاه یک تا دو هفته بازار سرمایه روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

در صورت انتخاب ترامپ به احتمال زیاد دلار روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد و روند صعودی بازار سرمایه سریع تر آغاز خواهد شد. ضمن اینکه در صورت انتخاب ترامپ بازارهای کالایی، ارز و سکه کاهشی خواهد شد و بازار بورس می تواند جایگزین آن ها شود.

حمید اعرابی فعال بازار سرمایه :

شرایط بازار ما هیچ ارتباطی با انتخابات آمریکا ندارد. مشکل اصلی بازار ما نقدینگی است.

از زمانی که حدود ۵۰ هزار میلیارد توسط حقیقی ها از بازار خارج شده، حقوقی ها در شرایطی قرار گرفته اند که دیگر پولی برای حمایت ندارند.

زمانی روزی ۱۵۰۰میلیارد تومان ورودی پول داشتیم اما در حال حاضر روزی هزار میلیارد خروج نقدینگی از بازار داریم. انتخابات در حد یک یا دو روز تاثیر آنی دارد و بازار راه خود را با توجه به واقعیت های درون خود پیدا می کند.

محمد علی احمدزاد اصل خبره بازار سرمایه :

بازار مسیر خودش را می‌رود. اگر ترامپ و یا بایدن در انتخابات پیروز شوند باز هم بازار صعودی است. در صورت برنده شدن ترامپ با احتمال افزایش نرخ ارز با اقبال بازار مواجه هستیم. در صورت برنده شدن بایدن با عدم اقبال بازار های موازی و رکود در این بازار ها ، باز هم بازار سرمایه رشد خواهد داشت که در کوتاه مدت این اتفاق خواهد افتاد. ولی در بلند مدت بازار متعادل خواهد شد.

بهزاد گلگار مدیرعامل توسعه سرمایه گذاری سامان و خبره بورس :

در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، نزول بورس و افزایش دلار را دو ماه به تاخیر می اندازد و با ریاست جمهوری ترامپ این نزول و افزایش نرخ ارز با تاخیر همراه نیست. در نهایت ترامپ و بایدن با هم تفاوتی نخواهند داشت و به دلیل ریسک های موجود در بورس و همچنین انتخابات ایران افزایش نرخ دلار تاثیری در رشد بازار نخواهد داشت و بازار انگیزه ای برای رشد ندارد. بازار در ابتدا با انتخاب بایدن تصور دارد که حتما شرایط مناسب خواهد شد و آمریکا با برگشت به برجام به روند اقتصاد ایران کمک ‌خواهد کرد اما بعد از دو ماه متوجه می شود که اینگونه نیست و بایدن هم تاثیری در سیاست های آن کشور ندارد.

محمد ابراهیم پورزرندی خبره بازار سرمایه و رئیس سابق هیات مدیره شرکت بورس تهران :

انتخاب بایدن و یا ترامپ در کلیت بازار سهام ایران هیچ تاثیری ایجاد نخواهد کرد. اما از یک سو فقط می توانیم این را بگوییم که با پیروزی بایدن در کوتاه مدت دلار روند کاهشی پیدا کرده اما به تدریج مجددا شروع به رشد خواهد کرد.

افزایش دلار ناشی از این است که قیمت نفت در دنیا پایین آمده و در حقیقت تقاضایی وجود ندارد.

‌در آن زمان باید تاثیر دلار بر سهام را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ شرکت هایی که مواد اولیه شان وارداتی بوده و مصرف دلار دارند شرایط بدتر و شرکت هایی که فروش صادراتی دارند شرایط بهتری خواهند داشت. این روند کلی حاکم بر بازار سرمایه ایران است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق خواهد افتاد.

اگر کوتاه مدت را کمتر از یکسال در نظر بگیریم همان تحلیلی است که عنوان شد؛ اما در میان مدت پیش بینی های بانک جهانی و حتی صندوق بین المللی پول و تحلیل اقتصاددان ها و صاحب نظران اقتصادی بر این است که ایران از سال میلادی جدید پیش رو رشد اقتصادی آن آغاز خواهد شد.

چرا که تا آن زمان شرایط کرونا نیز بهتر شده و از سویی انتخابات بعدی در ایران نیز به یک ثباتی رسیده است. دولت بعدی قطعا با برنامه ای خواهد آمد. در میان مدت ساز و کارهای اقتصاد مثبت تر و محکم تر خواهند شد. اما در خصوص تاثیرات انتخابات آمریکا در بلند مدت بر بازار سهام اصلا نمی توان اظهار نظر کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24