Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

​در اولین روز معاملاتی از هفته پیش روز بازار سهام بالاخره سبز پوش شد. تا ساعت ١٠ صبح شاخص بیش از ٢٠ هزار واحد مثبت شد و بسیاری از سهم ها صف خرید دارند.

نظر مدیرعامل «وسپهر» درباره وضعیت فعلی بورس/ خدارحمی: هر خبر منفی، یک هفته تعادل بازار را به هم می‌ریزد

طی روزهای گذشته نیز علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی مصاحبه ای اعلام کرد که قیمت عمده سهم ها برای خرید جذاب شده است.

اما بازار سهام طی روزهای گذشته نسبت به اخبار مثبت بی تفاوت شده بود. رد پای این مهم را هم می توان در اعلام تکذیب قیمت گذاری در صنعت فولاد و هم تکذیب افزایش نرخ سود بانکی جست وجو کرد. فعالان بازار همچنان نگران هستند که تا چه زمانی روند نزولی در بورس ادامه خواهد یافت و اصلا علت این منفی ها چیست. برخی معتقدند بازار حتی ریسک انتخابات آمریکا را نیز اصطلاحا پیش خور کرده است. پس علت تداوم صف های فروش چیست؟

بهروز خدارحمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات و کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در رابطه با علت تاثیرناپذیری بورس از اخبار مثبت و ادامه روند نزولی در این بازار گفت: یکی از متغییرهای مهمی که تاثیر گذار بوده شرایط خاص اقتصادی، تحریم ها و علاوه بر این ها موضوعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. در کنار تمام این ها فشارهای فزاینده خبری نیز وجود داشتند. در حقیقت اقتصاد ما در شرایط نرمال و عادی نیست و باید همواره این مهم را به عنوان یک پیش فرض در نظر داشته باشیم. اتفاق مهمی که رخ داده این است که بازار سهام ما به اندازه کافی بزرگ شده و افرادی هم که در این بازار هستند لزوما به میزان فعالان قبلی تخصص نداشته و از سویی دسترسی به اطلاعات به یک میزان نیز وجود ندارد.

او در ادامه تصریح کرد: در حقیقت گاهی هم قدرت تشخیص اخبار کذب و شایعه از اخبار واقعی و درست برای این افراد وجود ندارد و مهم تر اینکه با فاصله های زمانی مختلف اطلاعات به آن ها می رسد. در حقیقت افراد حرفه ای به اخبار دسترسی زودتر و سریع تر دارند این ها افرادی هستند که دائم در حال رصد بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند. پس از آن نیز اخبار و اطلاعات را بررسی کرده و از قدرت تشخیص اخبار درست از نادرست و شایعات را برخوردار هستند.

او افزود: به طور مثال خبری که در رابطه با قیمت گذاری برای صنعت فولاد منتشر شد امروز در دسترس یک فعال حرفه ای قرار می گیرد و او نیز در همان روز به این تعرفه گذاری واکنش نشان می دهد؛ این خبر به دست سایر افراد یک یا دو روز بعد می رسد. در صورتی که ممکن است فردای انتشار این خبر تکذیب صورت گرفته باشد. شخص حرفه ای همان روز اول واکنش نشان داده و بعد از تکذیب آن خبر رفتار خود را اصلاح می کند، اما با توجه به افزایش تعداد فعالان این بازار خبر قیمت گذاری در صنعت فولاد ممکن است چندین روز به طول بیانجامد تا به دست نفر آخر برسد. بر همین اساس نیز خبری که منشا آن سه روز گذشته بوده پس از چند روز همچنان در بازار تاثیر می گذارد و می بینیم تا چندین روز بورس منفی معامله می شود.

بهروز خدارحمی بیان کرد: تصمیمات اثر گذاری که پیش از این صورت می گرفت نهایتا یک تا دو روز به منفی شدن بازار می انجامید، اما با توجه به ورود افراد جدید به بورس دوره ریکاوری بازار بسیار طولانی شده است. در واقع به جای اینکه یک خبر با تاثیر منفی بازار را یک تا دو روز منفی کند، یک هفته از تعادل خارج می سازد. باید توجه داشته باشیم که منفی بودن بازار در یک روز صرفا به این دلیل نیست که در همان روز خبر با تاثیرگذاری منفی منتشر شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات با بیان اینکه افرادی که از مردادماه وارد این بازار شده و ضرر و زیان سنگینی متوجه آن ها شده از وضعیت بازار خسته شده اند افزود: معتقدم ابتدا باید یک جا به جایی سهم صورت بگیرد. چنانچه این مهم اتفاق بیافتد پس از آن سرمایه گذاران می توانند بر اساس تحلیل تصمیم گیری نمایند، در حال حاضر حرکت و واکنش افراد کاملا احساسی است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24