Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ششم آبان ماه شرکت سایپا در اطلاعیه ای اعلام کرد که مجوز افزایش ٢۵ درصدی قیمت محصولات شامل تیبا صندوق دار، تیبا٢، ساینا و کوئیک را دریافت کرده و بر اساس این مجوز نرخ فروش این محصولات از ابتدای سه ماهه سوم سال ٩٩ افزایش خواهند یافت. البته شرکت ایران خودرو هنوز شفاف سازی در خصوص دریافت مجوز افزایش نرخ منتشر نکرده اما می توان انتظار داشت که این غول خودروساز نیز خبر گران شدن محصولاتش را به زودی افشا کند.

چراغ سبز بورس به دو غول خودروساز در واکنش به خبر افزایش نرخ ٢۵ درصدی خودرو

بورس24 : ششم آبان ماه شرکت سایپا در اطلاعیه ای اعلام کرد که مجوز افزایش 25 درصدی قیمت محصولات شامل تیبا صندوق دار، تیبا2، ساینا و کوئیک را دریافت کرده و بر اساس این مجوز نرخ فروش این محصولات از ابتدای سه ماهه سوم سال 99 افزایش خواهند یافت. البته شرکت ایران خودرو هنوز شفاف سازی در خصوص دریافت مجوز افزایش نرخ منتشر نکرده اما می توان انتظار داشت که این غول خودروساز نیز خبر گران شدن محصولاتش را به زودی افشا کند.

از ابتدای سال 99 تا پایان شهریور ماه شرکت سایپا بیش از 164 هزار دستگاه محصول تولید کرده و بالغ بر 141 هزار دستگاه را به ارزش بیش از 54 هزار میلیارد ریال فروخته است. در قیاس با نیمه نخست سال قبل سایپا با افت 8 درصدی تولید، کاهش 20 درصدی تعداد فروش و افت 5 درصدی فروش ریالی مواجه شده است.

اما ایران خودرو در دوره 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد 41 درصدی تولید، افزایش 21 درصدی تعداد فروش و رشد قابل توجه 80 درصدی فروش ریالی را تجربه کرده است.

در بازار سرمایه، نماد خساپا که در هفته پایانی اردیبهشت ماه در محدوده بالاتر از 120 تومان روند صعدی خود را آغاز کرد و در کمتر از 5 ماه و در میانه مرداد ماه امسال با رشد 375 درصدی به سقف قیمت 570 تومان رسید، با روند اصلاحی بازار همراه شد و تا حدود 220 تومان نزول قیمت داشت و با بازدهی منفی بیش از 60 درصدی مواجه شد. نماد خساپا جهت افشای اطلاعات مهم افزایش نرخ فروش محصولات متوقف شد.

سهام ایران خودرو نیز در اوایل امسال زمانی که در حدود 110 تومان واقع شده بود رشد پرشتابی را آغاز کرد و تا هفته ابتدایی مرداد ماه به سقف قیمتی 780 تومان رسید اما پس از کسب بازدهی بیش از 600 درصدی در طول 3 ماه اخیر تا حدود 260 تومان نزول قیمت داشت و بیش از 66 درصد بازدهی منفی را متحمل شد. اما امروز این سهم در قیمت 330 تومان صف خرید سنگینی را تجربه می‌کند.

اولویت های قیمت گذاری خودروسازان چیست؟

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره و رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره گمانه زنی هایی که پیرامون افزایش نرخ خودرو مطرح شده ابراز داشت: بر اساس اخبار منتشر شده شورای رقابت با افزایش نرخ 25 درصدی خودروسازان موافقت کرده است. البته هنوز مصوبه ای دراین خصوص به دست ما نرسیده اما اگر این افزایش نرخ 25 درصدی نیز قطعی شود با مقدار واقعی که باید به خودروسازان افزایش نرخ دهند هنوز فاصله زیادی دارد.

او تاکید کرد: همچنان خودروسازان با زیان فعالیت می کنند که علت آن دخالت در قیمت گذاری خودروست. اصولا باید قیمت گذاری خودرو در اختیار خودروسازان باشد. اگر چنین نشد قیمت ها می توانند در حاشیه بازار تعیین شوند. اتفاقی که در دهه 70 افتاد و نتیجه بخش بود.

وی در ادامه گفت: اخیرا طرحی از سوی مجلس درباره قیمت گذاری خودرو مطرح شده که بر اساس آن خودرو در بورس عرضه شود. این طرح نیز می تواند راهکار مناسبی باشد.

نجفی منش تصریح کرد: به عقیده ما فعالان صنعت خودرو، اولویت اول در نحوه قیمت گذاری خودرو این است که قیمت گذاری به عهده خودروساز باشد. قیمت گذاری در حاشیه بازار آزاد نیز در اولویت دوم قرار دارد و اولویت سوم خودروسازان عرضه خودرو در بورس است. تمامی این روش ها از روش کنونی که تعیین قیمت به دست شورای رقابت صورت می گیرد، بهتر است و نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

او اظهار داشت: هر یک از این سه روش که عملیاتی شود به روش کنونی ارجح است. زیرا در روش کنونی قیمتی که در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان خودروساز همراه است و این موضوع موجب می شود که تولید خودرو کاهش یافته و حجم واقعی فروش، فروخته نشود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24