Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گفت و گوی بورس ٢۴ با ناظر مجلس در شورای بورس محسن علیزاده : من در شورا حق رای ندارم که اگر داشتم... چرا دامنه نوسان محدود نشد؟چرا نهاد ناظر از اختیارات قانونی خود استفاده نمی کند؟ هرگونه تغییر مدیریتی در بورس تهران را مخرب می دانم ؛ البته در زمان اکنون... دولت میزبان خوبی برای سرمایه های مردم نبود! برخی حقوقی ها که آبشاری فروخته اند زیر سوالند ؛ ما آن ها را می شناسیم گفته بودم که برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی در کار نیست!

نقد عملکرد ناظران و مجریان بازار سرمایه در روزهای اخیر

بورس24 : نظارت خانه ملت بر نهاد شورای عالی بورس چگونه است و چرا بعد از تصمیم گیری های مکرر این نهاد ، همچنان بازار سرمایه کشور به یک تعادل پایدار دست پیدا نکرده است؟

محسن علیزاده ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان این که سازمان بورس و اوراق بهادار از ابزارهای قانونی خود برای متعادل سازی بازار سهام استفاده نکرده است ، به خبرنگار بورس24 گفت: بنده به عنوان ناظر در شورای عالی بورس هستم، نه به عنوان ناظر بازار سرمایه. یعنی اگر خواستند آنجا تصمیمی را اتخاذ کنند، با قوانین مطابقت بدهم، اگر مغایر با قوانین بود، جلوی آن را بگیرم و یا این که گزارش بدهم که جلوی آن گرفته شود. ما باید مراقبت کنیم که تصمیمات اعضای شورا درست و صحیح باشد.

وی در برابر این سوال که اساسا نماینده مجلس در شورای بورس چه اختیاراتی دارد و اگر بازار سرمایه همچنان نامتعادل است پس نقش ناظران خانه ملت در شورای بورس به عنوان عالی ترین رکن بازار سرمایه چیست؟ توضیح داد : بنده حق رای هم در آن تصمیمات ندارم و ناظر بر بازار سرمایه نیستم که بخواهم در همه این موارد ورود کنم، اما به عنوان نماینده مجلس و کسی که وظیفه ذاتی آن حفظ و حراست از حقوق و سرمایه های مردم است، برای خود لازم و ضروری می دانم که در این موضوع ( بورس) هم دخالت کنم.بارها و بارها نه به عنوان یک عضو ناظر در شورای عالی بورس بلکه به عنوان یک کارشناس در بازار سرمایه، به عنوان یک دغدغه مند و به عنوان یک گوش شنوای سهامداران این موارد را به دوستانمان در سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده ام که از ابزار های قانونی خودتان استفاده کنید.تاکید می کنم من حق رای در شورای بورس ندارم که اگر داشتم برخی تصمیمات را فورا تکلیف می کردم.

ماه هاست کاهش دامنه یا دامنه نوسان نامتقارن را درخواست کرده ایم، کو گوش شنوا؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:بارها به مدیران بورس گفتم ؛ از ابزار هایی که قانون گذار در اختیار شما قرار داده است، مانند همین تغییر دامنه نوسان و یا تغییر حجم مبنا استفاده کنید، تا آسیب هایی که در این بازار به سرمایه های سهامداران خرد می رسد، کمتر باشد. نه کاهش دامنه نوسان متغیر(نامتقارن) را پذیرفته اند و نه افزایش حجم مبنا را و مدام این موارد را به شورای عالی بورس ارجاع می دهند که شورای عالی بورس باید راجع به این ها تصمیم بگیرد ، در حالی که این موارد جزو اختیارات هیات مدیره سازمان بورس است.

سازمان بورس خودانتظام عمل کند، ریاست قبل سازمان ثابت کرد که می شود...

نماینده مردم سپیدان و بیضاء درپاسخ به این سوال که شاید سازمان بورس به دلیل مداخله سال گذشته وزیر اقتصاد در موضوع کاهش دامنه نوسان در این مورد تصمیمی نمی گیرد ، پاسخ داد: ما این موضوعات را جزو اختیارات سازمان بورس می دانیم، اصلا قرار نیست شورای عالی بورس در این موضوع دخالت کند، این یعنی گرفتن حق قانونی سازمان بورس. ما همین مشکل را در زمان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی هم داشته ایم.آن زمان چرا ریاست محترم وقت سازمان ، تدبیر به خرج داد و جلوی این فاجعه را گرفت و دامنه نوسان موقتا کاهش یافت اما الان از چنین ابزارهایی استفاده نمی شود؟

این عضو ناظر در شورای عالی بورس افزود: امروز هم من به عنوان یک عضو مطلع از بازار سرمایه شرایط بورس را غیر عادی اعلام می کنم. در شرایط غیر عادی بازار لازم است که تمام ابزار های قانونی به کار گرفته شود تا سرمایه های مردم از بین نرود، اما این اتفاق نمی افتد.وقتی این اتفاق نیفتد، ما هم به عنوان نمایندگان مردم و کسانی که این لباس را توسط مردم به تن خودمان کرده ایم، وظیفه خودمان می دانیم که حمایت، ورود و نظارت کنیم.

وی گفت: لازم است که این سرمایه های خرد در بازار سرمایه متمرکز شود و تبدیل به تولید گردد. اما اگر توسط حقوقی ها به تاراج برده شود ما برخورد می کنیم، برخورد جدی هم می کنیم. حقوقی ها لازم است که امروز به بازار بیایند و حمایت خودشان را اعلام کنند، نمی توانیم که در اوج قیمت ها در زمانی که سهم بیشترین قیمت را در بازار داشته است، بفروشیم و امروز یک حس مردم دوستی به خودمان بگیریم و در قیمت کف بخواهیم آن ها را بخریم. آن هم با یک دهم قیمتی که فروخته ایم و با چه حجمی؟

سیگنال فروش حقوقی با فروش آبشاری ...

او خاطر نشان کرد: ما سراغ داریم در همین بازار یک حقوقی 4 هزار میلیارد فروخته است، اما 800 میلیارد خریده است. آن تعدادی که آمده اند و به صراحت اعلام کرده اند که ما بازار گردانی نمی کنیم، ما به عنوان متخلف اعلام می کنیم. این ها از چشم فعالان بازار پنهان نیست. همه می دانند که امروز چه کسی چگونه فروخته است؟ یک حقوقی در روز چهارشنبه در پایان وقت بازار آبشاری عرضه کرده است. این یعنی رساندن سیگنال منفی به سهامدار خرد که من چون سهامدار عمده هستم،این سهم را می فروشم و در روز شروع بازار روز شنبه شما باید صف فروش تشکیل دهید.

برخی به دنبال تغییرات مدیریتی هستند در این شرایط ؛ چرا؟

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه یک عده ای کار خودشان را می کنند وعده ای دیگر به دنبال این هستند که تغییراتی در شرکت بورس اوراق بهادار تهران انجام دهند، تا بگویند همه چیز به خاطر این بوده ، که سوء مدیریت اینجا وجود داشته است. امروز هر گونه تغییر در بازار سرمایه را مخرب می دانم، هر گونه تغییر در بازار سرمایه موجب آسیب بیشتر به این بازار می شود.

دولت میزبان خوبی نبود...

او گفت: اگر واقعا می خواهید به بازار کمک کنید، تعامل داشته باشید. اگر جناب آقای وزیر اقتصاد می خواهید به بازار کمک کنید، باید حقوقی هایی را که زیر مجموعه خودتان است را سر خط کنید تا از بازار حمایت کنند، همان هایی که امروز بیشترین فروش را در بازار دارند.

وی در پایان گفت: دولت به ویژه رئیس جمهور مردم را دعوت به خرید سهام در بازار سرمایه کرد، اما میزبان خوبی برای مردم نبود. متاسفانه مردم از این بی اعتمادی ها لطمه دیده اند. این ها واقعا ما را عذاب می دهد. امروز من لازم می دانم که اعلام کنم سازمان بورس اوراق بهادار باید از ابزار قانونی خود استفاده کند. در هفته های اخیر می توانست از دامنه نوسان نا متقارن استفاده کند و جلوی این آسیب بیشتر را بگیرد.

او در پایان به عدم برنامه افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت : روزشنبه گفته بودم که برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی نیست ، امروز هم رییس کل بانک مرکزی به این موضوع اشاره کرد ، لکن برخی ها با این شایعه بر نزول قیمت سهام دامن می زدند!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24