Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، هرگونه دخالت در قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا را فاقد منطق اقتصادی و مغابر با قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید دانست .

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس: قیمت گذاری محصولات پذیرفته شده در بورس مغایر قانون است

بورس24 : مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، هرگونه دخالت در قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا را فاقد منطق اقتصادی و مغابر با قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید دانست .

محسن خدابخش اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید که مصوب ۲۵ آذر ۸۸ مجلس شورای اسلامی است، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند و تنها استثنایی که این قانون قایل شده بحث دارو بوده است ؛ بنابراین هر کالایی که در بورس پذیرفته شده، از دایره قیمت گذاری خارج است .

وی همچنین افزود: طبق ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور کالاهایی که در بورس های کالایی به عنوان بازار متشکل، سازمان یافته و تحت نظارت پذیرفته می شوند و مورد داد و ستد قرار می گیرند، الزاما طبق قوانین و مقررات حاکم بر آن بورس ها عرضه شده و مورد معامله قرار می گیرند و تا کنون سیاست شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار مبتنی بر رعایت اصل عرضه و تقاضا و رقابت در معاملات بوده است.

خدابخش ادامه داد: الان با احتساب سهام عدالت، ۵۰ میلیون سهامدار داریم و قاعدتا اگر محصولات فولادی در بورس کالا مشمول قیمت گذاری دستوری شوند، ممکن است سود شرکت ها کاهش پیدا کند و در اثر این سهامداران متضرر شوند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس تاکید کرد: اعضای هیات مدیره شرکت هایی که ممکن هست محصولات آنها مشمول قیمت گذاری شوند، باید طبق قوانین و مقررات عمل کرده و حافظ منافع سهامدارانی باشند که از طرف ایشان نمایندگی می کنند.

خدابخش افزود: از طرف دیگر اگر دولت اگر بنا دارد یارانه ای برای اقشار خاصی تخصیص دهد، باید به آن بودجه اختصاص دهد ؛ علاوه بر این، چون خود دولت هم مالیات از محل سود شرکت ها دریافت می کند، قاعدتا با کاهش سودآوری شرکت های بورسی ، درآمد دولت از محل دریافت مالیات هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی توضیح داد: با توجه به تجربه گذشته ، دغدغه مهم دیگر این است که چون در خارج از سیستم شفاف بورس کالا امکان کنترل تمام زنجیره وجود ندارد اثربخشی قیمت گذاری برای مصرف کننده نهایی محسوس نخواهد بود و از نظر مقرراتی و منطق اقتصادی نیز تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا به هیچ وجه مورد قبول نیست . لذا تصمیم گیران و سیاستگذاران حتما باید این نکته را مد نظر داشته باشند و بعد تصمیم گیری کنند .

خدابخش در پایان با اشاره به گسترش جامعه سهامداری در سال های اخیر ابراز امیدواری کرد : اثر هر تصمیمی بر بازار سرمایه مخصوصا در مقطع کنونی که بازار از بحث های سیاست بین المللی هم برکنار نیست سنجیده تر بررسی و سپس تصمیم گیری شود .

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24