Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی و مالی سرمایه گذاری معادن و فلزات در گفت و گو با بورس ٢۴ : اگر بخواهیم قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کنیم، قیمت سنگ آهن نیز به تبع آن با کاهش مواجه می شود. فروش در بورس به معنی عرضه و تقاضا است و قیمت ها باید توسط عرضه کننده و تولید کننده مشخص شود اما در حال حاضر با توجه به کنترل ها با قیمت واقعی معامله انجام نمی‌شود که این به ضرر و زیان سهامداران خواهد بود ، حال آن که همه ما باید به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذاریم و در قیمتگذاری دخالت نکنیم.

 به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذاریم

بورس24 : قیمت گذاری دستوری فولاد چه تبعاتی به دنبال دارد؟

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گوی آنلاین با صفحه اینستاگرام بورس24 در خصوص تبعات قیمت‌گذاری دستوری فولاد گفت: وضعیت صنعت فولاد به شکلی است که خیلی بیشتر از آنچه تقاضا شود، محصول قابل عرضه در انبارها و در حال تولید در اختیار دارد . این شرکت ها که جزو تولیدکنندگان اصلی فولاد محسوب می شوند از مصرف کنندگان اصلی سنگ آهن هم هستند.

وی گفت: هر مبلغی که فولاد در بازار معامله شود اثرات مستقیمی در سنگ آهنی‌ها خواهد داشت ، مدت‌هاست ممنوعیت صادرات سنگ خام مطرح بوده و الزام مصرف داخلی وجود دارد. از طرفی این میزان تولید سنگ آهن در کشور افزایش پیدا نمی‌کند ولی ظرفیت فولاد سازی رو به افزایش است که ما رفته رفته با کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم شد و از طرفی هم سنگ آهن با عیار متفاوت قابلیت صادرات ندارد.

به گفته وی، با توجه به افزایش قیمت دلار و جلوگیری از صادرات ، تولید کنندگان باید در بورس محصولات خود را عرضه کنند و چون میزان تولید بیشتر از عرضه است مابه التفاوت باید صادر شود از طرفی فاصله قیمت نیمایی و دلار آزاد زیاد است و برای تولید کننده صادرات با ارز آزاد جذاب تر است.

علی اکبری گفت: البته اگر بخواهیم قیمت‌گذاری دستوری را اعمال کنیم، قیمت سنگ آهن نیز به تبع آن با کاهش مواجه می شود. فروش در بورس به معنی عرضه و تقاضا است و قیمت ها باید توسط عرضه کننده و تولید کننده مشخص شود اما در حال حاضر با توجه به کنترل ها با قیمت واقعی معامله انجام نمی‌شود که این به ضرر و زیان سهامداران خواهد بود ، حال آن که همه ما باید به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذاریم و در قیمتگذاری دخالت نکنیم.

معاون مالی و اقتصادی «ومعادن» گفت: رقم مابه‌التفاوت عرضه به صورت دستوری با قیمت واقعی بسیار قابل ملاحظه است. از سویی قطعات فولادی‌ها و سنگ آهنی ها با ارز آزاد وارد شود و قیمت تمام شده محصولات را افزایش می دهد ؛ لکن قیمت تولید تولید کننده و معدنی ها افزایشی خواهد بود.در مورد نحوه قیمت گذاری همیشه چانه زنی های زیادی با وزارت صنعت داشتیم ، اما وقتی قیمت ها با رقمی بالاتر در بورس کالا معامله می شود با ابطال همراه خواهد بود.

وی گفت : دولت برای کمک به شرکت های پایین دستی معمولاً اقدام به قیمت گذاری دستوری می‌کند که البته به هر حال پای واسطه ها هم در میان است. شرکت های فولادی به هرحال برای سودآوری بیشتر ترجیح به صادرات و یا فروش خارج از بورس کالا دارند که این الزام برای فروش در بورس کالا در تمام محصولات باعث کاهش قیمت ها می شود، از سویی همانطور که گفته شد عرضه محصولات فولادی بالاست و باید ما برای ما به التفاوت آن برنامه داشته باشیم. به هر حال باید بگوییم که حتما دولت چیزی می داند که ما به عنوان تولید کننده بی اطلاع هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24